Hvorfor sosiale medier er en søppelplass

tor andreassen_logo some
Innhold som vekker sterke følelser og moralistisk språkbruk bli spredt viralt, noe som kan brukes til å mobilisere både positive endringer og manipulasjon og polarisering, skriver Tor W. Andreassen i DN.
Innlegg

12. april 2024 08:58

Hvorfor sosiale medier er en søppelplass

Det Elon Musk sa om plattformen X i samtalen med Nicolai Tangen, fikk DNs Terje Erikstad til å kalle ikke-redaktørstyrte sosiale medier for en søppelplass. Bedre kan det ikke sies.

I sitt forsøk på å reformere Twitter, nå X, som et fritt taleforum, sa Elon Musk til Nicolai Tangen at han etterstreber en åpen idéutvekslingsplattform. Dessverre gjør han det motsatte.

Musk har for eksempel fjernet tiltak for å redusere hatprat, redusert overvåkning av falske kontoer, tatt tilbake utestengte ekstremister, suspendert journalister og saksøkt nonprofit-organisasjoner for å dempe kritikk. Alt i ytringsfrihetens navn.

tor wallin andraessen

Sbanken-opprør i DNB - igjen!

DNB står midt i et selvpåført kundeopprør. Voksende sinne blant Sbankenkunder signaliserer dype problemer med bankens kundesyn og forretningspraksis, skriver Tor W. Andreassen i Finansavisen.

For å gi DN kommentator Erikstads søppel-kommentar 10. april en bakgrunn, kan vi vende oss til de «Fire mørke lovene for online engasjement», utviklet av professor Jay Van Bavel ved New York University og som Max Fisher detaljert illustrerer i boken «The Chaos Machine».

De mørke lovene, som er dypt forankret i menneskets psykologi og hvordan algoritmene er optimalisert i sosiale medier, har fire elementer.

  • For det første bidrar menneskers tendens til å fokusere på negative nyheter til en strøm av sensasjonelle overskrifter og alarmerende innhold som forvrenger vår virkelighetsoppfatning og skaper et pessimistisk verdenssyn.
  • For det andre er algoritmer på sosiale medier optimalisert for å forsterke polariserende innhold. Dette skaper engasjement og et miljø der ekstreme meninger trives, og de mer moderate stemmene ofte drukner.
  • For det tredje forsterker plattformene «tribalistiske» tendenser – stammetendenser – ved å spre feilinformasjon og føre til radikalisering, noe som øker den sosiale splittelsen.
  • Til slutt vil innhold som vekker sterke følelser og moralistisk språkbruk bli spredt viralt, noe som kan brukes til å mobilisere både positive endringer og manipulasjon og polarisering.

Disse prinsippene er de sosiale medienes mørke sider. Mens samfunn, ifølge Max Fisher, lider, har hverken Meta, X eller Youtube vist vilje eller sympati for dette.

AI

Norges AI-satsing er på feil spor

Norge må legge om satsingen fra AI-utvikling til AI-bruk, skriver professor Tor W. Andreassen.

For å bekjempe de negative effektene og fremme et mer konstruktivt digitalt landskap må vi gå ut over algoritmejusteringer. Det kreves en kollektiv innsats for å øke bevisstheten om disse underliggende mekanismene, fremme kritisk tenkning, og utvikle plattformer som tar ansvar for å fremme et sunt og inkluderende digitalt samfunn.

Nå er det fritt frem.

Lovgivere, eiere, plattformdesignere og brukere må alle ta ansvar i denne transformasjonen. Ved å innføre reguleringer som fremmer transparens rundt algoritmer, kan lovgivere bidra til å dempe spredningen av skadelig innhold.

Plattformdesignere må prioritere etikk like høyt som engasjement, mens brukere må praktisere kritisk tenkning og støtte ansvarlige plattformer. Sosiale medier har potensialet til å være en kraft for det gode, men for å realisere dette potensialet må vi alle være bevisste på de mørke skyggene.

Karianne Tung_ flickr. Bernt Sønvisen

Regulering av AI: EØS redder oss igjen

Digitaliseringsministeren kan ikke sette reguleringsarbeidet av AI ut til EU. Hun må være en pådriver og ikke en gratispassasjer, skriver NHH-professor Tor W. Andreassen.

At X mister annonsører og brukere, tyder på at mange opplever X som en søppelplass.

 

Innlegget var først publisert i Dagens Næringsliv 11. april 2024.