– God kremmerånd handler om å være relevant

Stine Trygg-Hauger
– God kremmerånd handler om å være relevant, sier Stine Trygg-Hauger, norgessjef for XXL Sport & Villmark. For henne handler relevans også om videreutdanning. Før sommeren var hun ferdig med en MBA i økonomisk styring og ledelse ved NHH. Foto: Javad Parsa
Av Ove Sjøstrøm

16. august 2022 09:45

– God kremmerånd handler om å være relevant

Stine Trygg-Hauger tok over som administrerende direktør i sportskjeden XXL da Norge var midt i en pandemi sommeren 2021. Hun har klokkertro på videreutdanning som verktøy for å løse utfordringer hun møter som toppleder.

Som norgessjef for XXL Sport & Villmark, har Stine Trygg-Hauger ansvar for 37 varehus, nettbutikk og 2500 ansatte.

– XXL er virkelig lidenskap! Det er utrolig gøy å møte så mange dedikerte retailere som virkelig brenner for å få folk i aktivitet, sier Trygg-Hauger og slår fast:

– Vi er et spennende selskap med utrolig mange muligheter, og bredden innen sport og villmark er unik i Norden. Vi driver med alt fra klubbsalg til verkstedtjenester og pigging av sko.

– Hva er det med sportsbransjen som er så fascinerende?

– Sportsbransjen er ekstremsportvarianten av varehandel. Vi har større sesongvariasjoner enn i noen andre bransje og dermed også et utrolig tempo. Noe av det viktigste vi kan gjøre, er å inkludere og aktivisere flere barn og unge. Sportsbransjen har ting å bryne seg på knyttet til både miljø og sosiale forhold. En av disse utfordringene er at folk har blitt mindre aktive de senere årene.

Fra «gubbdagis» til allemannseie

Trygg-Hauger begynte å jobbe i butikk som 15-åring. Siden den gang har hun ikke sett seg tilbake. Kremmerånden er blitt en del av livet. I 2017 gikk hun helt til topps da hun fikk jobben som administrerende direktør for Clas Ohlson AS med 90 butikker, nettbutikk, 1600 ansatte og over tre milliarder kroner i omsetning.

– Jeg fikk være med på en fantastisk spennende og lærerik tid i Clas Ohlson. Da jeg begynte i 2009, var Clas Ohlson kjent for å være «gubbdagis», en godtebutikk for godt voksne handymen. Men vi ønsket tidlig å nå en bredere målgruppe.

Den oppgaven klarte hun og resten av medarbeiderne med glans. I dag har Clas Ohlson et konsept som appellerer til hele befolkningen.

– Vi fant også fort ut at vi som jobbet i Clas Ohlson måtte speile hele kundegruppen vår. Vi var tydelige på at vi ønsket oss mer mangfold i organisasjonen.

Trygg-Hauger var ansvarlig for alt det kommersielle i Clas Ohlson med ansvar for butikkonsept, markedsføring, netthandel, PR og kundesenter, inntil hun ble norgessjef.

– Du var yngst i konsernledelsen, fikk du respekten du fortjente?

– Absolutt! Det var en styrke med mangfold i organisasjonen. Det betydde at konsernledelsen bestod av ledere som var i ulike livsfaser, som bodde i forskjellige land og med ulik bakgrunn. Det ga ulike perspektiver og gode diskusjoner rundt veivalg.

Tok videreutdanning hos NHH

Før hun ble leder som 27-åring, hadde hun studert markedskommunikasjon deltid på BI. Hun foretrakk å tilbringe mest mulig tid i butikk. Men med årene kom også ønsket om videreutdanning og mer fagkunnskap. Hos NHH Executive valgte hun en MBA i økonomisk styring og ledelse. Studiet ble avsluttet våren 2022.

– Hvorfor valgte du dette faget?

– Jeg ønsket meg mer dybdeinnsikt og kunnskap om finans og økonomi for å bygge selvtillit på dette feltet. Alt vi gjør på jobb må være bærekraftig, også i et økonomisk perspektiv. Da er det viktig å ha en solid forståelse av regnskapet og balanseoppstillingen. Finans blir ofte premissgivende for diskusjonen i mange ledergrupper.

– Hva synes du om studieopplegget?

– Studiet er casebasert, og vi fikk  spennende eksamensoppgaver basert på ulike selskaper fra den virkelige verden. Opplegget var utrolig bra organisert fra NHHs side. Vi har hatt en fantastisk formidler gjennom professor Trond Bjørnenak. Han loset oss trygt gjennom studieopplegget med omsorg og forståelse for at de fleste av studentene balanserer studieløpet med karriere og travle liv som småbarnsforeldre.

Trygg-Hauger understreker at noen tema underveis i studieløpet kan være ekstra krevende og at man må ha en god dose selvdisiplin for å gjennomføre.

– Jeg var heldig og var med i en super kollokviegruppe, som på tross av tidsforskjeller, pappaperm, pandemi og hektiske liv holdt sammen. Det hjalp meg masse! For meg har dette vært utrolig givende.

– Er faget relevant for jobben din nå?

– Det er utrolig relevant, og det har gitt meg høyere selvtillit rundt egen kompetanse. På mange måter får man bekreftet at det man har gjort i praksis har vært riktig, men det har også gitt meg mye ny forståelse og læring på områder jeg var mindre kjent med.

– Det er gull verdt

Trygg-Hauger er ikke i tvil om svaret hvis noen spør om det er lurt gjennomføre en MBA hos NHH Executive.

– Dette er noe av det beste jeg har gjort for meg selv og min egen utvikling. Jeg vil anbefale alle å ta utdanning i voksen alder. Da ser man ting på en helt annen måte enn da man var i begynnelsen av 20-årene, sier hun og slår fast:

– Som voksne ledere tar vi med oss mye nyttig erfaring som gjør at vi raskt forstår kontekst og pensum. Bonus er at man blir kjent med mange spennende folk med helt ulik bakgrunn enn seg selv. Masteroppgaven skrev jeg sammen med kollokviegruppa. Den bestod av en dataingeniør, en jagerflypilot og en økonom. Alle hadde ulike perspektiver og kompetanse. Det er gull verdt når man skal lære nye ting.

– Du jobber mye og tar videreutdanning. Hvordan får du timene til å gå opp?

– Godt spørsmål. Da vil jeg anbefale boken min fra 2020, «Når timene flyr. Tips og triks for å få det gøy på jobben», utgitt på Aschehoug. Vi tilbringer 200 dager i året på jobb, da må man finne noe å glede seg over. I boken gir jeg mine beste tips for glede og trivsel på arbeidsplassen.