Alibaba gjorde milliardbusiness med «Singles day»

Video Av Ingrid Aarseth Johannessen

29. mai 2019 14:48

Alibaba gjorde milliardbusiness med «Singles day»

Kan Norge dyrke frem nye globale plattformer, eller ender vi opp med å bli leverandører til utenlandske giganter? Visepresident i Alibaba møtte Berit Svendsen i Vipps på Vårkonferansen.

Tirsdag 28. mai var næringstopper og akademia samlet til den årlige Vårkonferansen ved NHH. Tema var hvordan digitale plattformer endrer konkurransesituasjonen og strategien til norske bedrifter.

På konferansen ga visepresident i Alibaba, Yeming Wang, publikum svar på hva som skal til for å lykkes med digitale plattformer og hvordan verdens største netthandelsgiganten har klart å feie konkurrentene av banen.

Alibaba er det kinesiske netthandelsselskapet som i fjor gjorde gründer Jack Ma til Kinas rikeste mann og fikk eBay til å trekke seg ut av Kina. Alibaba bygger i dag opp logistikken for å kunne håndtere én milliard pakker i året.

Verdens største shoppingdag

Wang fortalte om storsuksessen bak «Singles Day» (nå omdøpt til «Global Shopping Festival»), som er Kinas svar på «Black Friday».

«Singles day» er opprinnelig en feiring av single i Kina, som markeres 11. november hvert år.

Markeringen er nå verdens største shoppingdag, og omsetningen i fjor var rekordhøy, på over 30 milliarder amerikanske dollar.

Alle foto: Helge Skodvin.

Berit Svendsen, leder for Vipps International. Alle foto: Helge Skodvin.
Utenlandssjef i Vipps, Berit Svendsen.
Malin Arve, Førsteamanuensis NHH
Malin Arve, førsteamanuensis NHH.
Yeming Wang, Vice President Alibaba
Visepresident i Alibaba, Yeming Wang.
Publikum på Vårkonferansen 2019.
Eirik S. Knudsen, Førsteamanuensis NHH
Eirik S. Knudsen, førsteamanuensis NHH.
T.v.: Yeming Wang, Eirik Sjåholm Knudsen, Berit Svendsen og Malin Arve.
Torbjørn Folgerø, SVP and Chief digital officer, Equinor
Digitaldirektør Torbjørn Folgerø i Equinor.
Lars Sørgard, Konkurransedirektør
Direktør Konkurransetilsynet, Lars Sørgard.
Christian Møller, Senior Vice President og CTO, Kongsberg Digital. Foto: Helge Skodvin
Teknologidirektør i Kongsberg Digital, Christian Møller.
Bjørn Arild Wisth, Viseadministrerende direktør Choice Hotels. Foto: Helge Skodvin
Viseadministrerende direktør i Choice Hotels, Bjørn Arild Wisth.
Yeming Wang og Øystein Thøgersen.
Yeming Wang og NHH-rektor Øystein Thøgersen.

Vipps samarbeider med Alipay

Utenlandssjef i Vipps, Berit Svendsen, snakket på konferansen om hvorvidt Vipps kan vinne globale plattformkonkurransen for digitale betalingstjenester, og om den nordiske samarbeidsmodellen for banker.

Svendsen vektla viktigheten av samarbeidspartnere for å utvide tjenester på tvers av landegrenser.

Vipps samarbeider nå med Alipay, som er Alibabas betalingsløsning. Alipay brukes allerede i Norge, blant annet i Pepperkakebyen i Bergen.  

Har forbrukere tillit til internasjonale selskaper?

På konferansen var det også innlegg fra digitaldirektør Torbjørn Folgerø i Equinor, viseadministrerende direktør i Choice Hotels, Bjørn Arild Wisth, teknologidirektør i Kongsberg Digital, Christian Møller, og fra direktør i Konkurransetilsynet, Lars Sørgard.

Fra NHH holdt NHH-forskerne Malin Arve og Eirik Sjåholm Knudsen innlegg, henholdsvis om hva forskningen sier om strategier for plattformvirksomheter og hvorvidt norske forbrukere har tillit til internasjonale plattformselskaper.

NHH-konferansen feirer i år 25-års jubileum, og har blitt en fast møteplass for ledere.

– Vi er veldig glad for den viktige arena Vårkonferansen har blitt for beslutningstakere i både privat sektor og offentlig forvaltning i Norge, sa leder Katarina Kaarbøe.

Les også:

NHH Vårkonferansen

Bærekraft i Norge - hva betyr det i praksis? Tirsdag denne uken var det duket for NHHs årlige Vårkonferanse.