Det som kunne krype og gå av bransjefolk var onsdag samlet på FOOD-konferansen i Oslo.
Food er en ny konferanse som NHH vil arrangere årlig i samarbeid med aktørene i dagligvarebransjen. Konferansen er kommet i stand som følge av samarbeidet NHH har inngått med NorgesGruppen. Nærmere 300 deltakere var til stede på konferansen, i tillegg var det over 100 personer på venteliste for å få bli med.
Tema for konferansen var digitalisering og vareutvalg. Blant foredragsholderne var NHH-professor Frode Steen. I innlegget snakket Steen blant annet om hvorfor det ikke er flere utenlandske aktører i Norge. I Norge er dagligvaremarkedet dominert av tre aktører: Norgesgruppen, Coop og Rema.
– ICA, Aldi og Lidl har prøvd seg, men har ikke lykkes. To av de viktigste grunnene til dette er at Norge har en høy tollmur og at distribusjonskostnadene er store. Norge er et langstrakt land som gjør det mye dyrere å få varene ut, sa Steen.
Alle foto: Siv Dolmen
NHH-rektor Frøystein Gjesdal åpnet Food-konferansen.Administrerende direktør ved NHH, Nina Skage i samtale med Håkon Mageli (med ryggen til). Skage var konferansier. på Food17.Den økonomiske veksten vil fortsette, konkluderte NHH-professor Øystein Thøgersen. Store politiske enkelthendelser som Trump og Brexit får sjelden store makroøkonmiske konsekvenser, ifølge kommende NHH-rektoren.Førsteamanuensis Espen Andersen fra BI snakket om hvordan digitaliseringen vil påvirke dagligvarebransjen i tiden fremover. Det var godt oppmøte på årets Food-konferanse. Konsernsjef Geir Inge Stokke i Coop.En rekke masteroppgaver blir gjennomført som en del av forskningssamerbeidet mellom NHH og NorgesGruppen. På FOOD17 var flere av oppgavene utstilt. Her er Kommunikasjonsdirektør Per Roskifte i NorgesGruppen i samtale med to av masterstudentene Jørgen Farmen Sørlie (bak) Christian Didrik Kay (foran). NHH-professor Øystein Foros snakket om bruken av personlige priser i dagligvarehandelsen. I motsetning til en rekke andre eksperter er han mer positiv til den nye REMA 1000-appen Æ. Fra en av paneldebattene: Frode Steen (debattleder), Truls Fjellstad, Geir Inge Stokke og Øystein Foros.Syv av ti lojalitetsprogrammer mislykkes, fortalte markeds- og analysedirektør Truls Fjeldstad i Norgesgruppen.NHH-professor Frode Steen tok for seg annerledeslandet Norge.Janne Flovik Sande, Senior Client Director i dunnhumbyStyreleder i Dagligvareleverandørenes Forening Øystein Buu snakker med konsernsjef i Arcus Kenneth Hamnes (til venstre).En rekke masteroppgaver blir gjennomført som en del av forskningssamerbeidet mellom NHH og NorgesGruppen. På FOOD17 var flere av oppgavene utstilt. Her er Kommunikasjonsdirektør Per Roskifte i NorgesGruppen i samtale med to av studentene Zhian Faramarzi (venstre) og Megerditch Stiegler Chadoyan (høyre).Fra venstre: Karin Pedersen og Kaja Eggen fra Colgate Palmolive og Tonje Haneborg og Janne Flovik Sande fra dunnhumby.