Kaos i reiselivet

Omveltningen i BEACH-sektoren handler derfor ikke så mye om tap av realkapital og aksjonærverdier (som for eksempel at SAS kan gå konkurs), men om flukten av humankapital, kunnskap og ferdigheter, til andre sektorer, skriver NHH-professor Tor W. Andreassen i Dagens Perspektiv. Foto: Vibesfactory fra Pixabay.com
Omveltningen i BEACH-sektoren handler derfor ikke så mye om tap av realkapital og aksjonærverdier (som for eksempel at SAS kan gå konkurs), men om flukten av humankapital, kunnskap og ferdigheter, til andre sektorer, skriver NHH-professor Tor W. Andreassen i Dagens Perspektiv. Foto: Vibesfactory fra Pixabay.com
Innlegg

10. juni 2022 13:19

Kaos i reiselivet

Kunder er strandet på Schiphol flyplass. SAS kansellerer hundrevis av avganger. Restauranter håper på en kald og våt sommer. Kaoset skyldes mangel på kvalifisert personell. Paradoksalt nok var krisen i BEACH-sektoren en varslet krise.

SYNSPUNKT: BEACH-sektoren – Booking, Event, Air, Cruise og Hotel – er en stor og viktig sektor i de fleste moderne økonomier og sysselsetter mange mennesker. Næringsgrunnlaget er basert på interaksjon mellom mennesker og mobilitet over landegrenser. Covid 19 gjorde dette vanskelig.

Årsaken til dagens BEACH- kaos er at myndighetene, av medisinske årsaker, gjorde sektoren til en risikosektor for ansatte. Arbeidsgiverne, av økonomisk årsaker, sa opp eller permitterte de ansatte. De ansatte, av hensyn til egen økonomi, flyttet over til andre bransjer hvor det var mer forutsigbart og trygt.

Gleden ved ikke å jobbe

Nå betaler vi prisen. Jeg tror det vil ta lang tid før vi er tilbake til normalen. La meg peke på en årsak.

Avisen Washington Post forteller i en artikkel om hvordan mange fristilte mennesker i BEACH-sektoren oppdaget gleden ved ikke å jobbe, gleden av å ha mer tid med familien, gleden ved å slippe den lange pendlerreisen, gleden ved roligere morgener, gleden ved å slippe vakter i helger eller netter, gleden ved å ikke være eksponert for smitte, gleden ved å hoppe av eller redusere tempoet i marsvin-hjulet!

Mange alternativer

En annen gledelig overraskelse var at de kan opprettholde en grei livsstil ved å ta sporadiske jobber – GIG-jobber i delingsøkonomien. Eksempler kan være «last mile» levering for Bring, Foodora eller Uber, leie ut ledige rom, hus eller hytte via Airbnb, leie ut bilen via Getaround (tidligere nabobil.no), eller kjøre for Uber.

GIG som arbeidsform er mer regulert enn den var i de tidlige fasene av delingsøkonomien.

App som arbeidsgiver

Nye EU regler vokser frem for å regulere GIG-arbeidere som mottar arbeidsoppdrag fra en app eller plattform. Når to kriterier - appen definerer lønnsnivået og arbeidstiden - er oppfylt, blir appen eller plattformen definert som en arbeidsgiver for dem som utfører arbeidet.

Som ansatt har man rett på minimumslønn, betalt ferie, pensjon, og arbeidsledighets og sykelønnstrygd. For mange er denne friheten, denne fleksibiliteten og tryggheten, attraktiv.

Mens en typisk Airbnb-vert tjener i underkant av 10.000 kroner i måneden, tjener en tilsvarende Foodora ansatt rundt 100 kroner timen, pluss eventuelle tips. I Norge opplyser Foodora at lønnen er 200 kroner timen. Antall Airbnb-leiligheter og Foodora-syklister i Oslo tyder på at dette er reelle alternativer.

Tapt for bransjen?

Oppsummert kan vi si at 10.000-er av BEACH-ansatte har

a) måttet eller fått reelle grunner til å forlate sektoren

b) alternative inntektsmuligheter gjennom delingsøkonomien eller plattformøkonomien.

Problemet er at ansatte som tidligere jobbet med kunst og kultur, festivaler, restauranter, barer, flyselskaper, eller hoteller etablerer nye arbeidsvaner og livsstiler.

De kan dermed være tapt for sektoren. 

Den viktige humankapitalen

Humankapitalen – arbeidskraftens kunnskaper og ferdigheter - er bedriftenes viktigste ressurs.

Hotellene ønsker seg kokker, rengjørere, servitører, og resepsjonister som kan hotellfaget - som er å skape gode opplevelser for gjestene. Bar- og restauranteiere ønsker seg bartenderne og servitører som ikke bare kan mikse drinker eller servere mat, men også underholde gjestene og skape god stemning. Flyselskapene og cruiseskipene krever i tillegg til serviceinnstilling at ansatte er sertifisert og trent for eventuelle kriser og dermed bidra til å skape trygghet.

Alt dette er kunnskaper og ferdigheter!

Fortapt uten de rette ansatte

Omveltningen i BEACH-sektoren handler derfor ikke så mye om tap av realkapital og aksjonærverdier (som for eksempel at SAS kan gå konkurs), men om flukten av humankapital, kunnskap og ferdigheter, til andre sektorer. Kaoset i sektoren viser at når vi kan leve normalt igjen, når alle er trygge fordi alle er trygge, fikk etterspørselen en rekyl.

Men uten de rette ansatte, humankapitalen, er selv den mest etterspurte BEACH-aktøren fortapt. Det er kundene også. Håpet er en kald og våt sommer som holder kundene hjemme.

Kronikken var først publisert i Dagens Perspektiv 8. juni 2022.