Faglig innhold
Mål, læringsutbytte, fagtema og vurdering for Psykologisk trygghet.
-
Mål for kurset
Mål for kurset
I dette kurset vil vi utforske
- hva psykologisk trygghet er som fenomen
- hvorfor psykologisk trygghet er viktig for individer, team og organisasjoner
- hvordan bidra til, bygge og opprettholde et miljø av psykologisk trygghet som oppfyller behovene til både den enkelte medarbeider og organisasjonen som helhet
Videre vil det være et gjennomgående fokus på praksis. Temaene som inngår i kurset vil være forankret i forskning, og innsikt teorien rundt psykologisk trygghet vil stå sentralt. Like fullt har kurset som mål å bidra til å engasjere og inspirere deltakerne til å anvende det de lærer, slik at det kan få en praktisk betydning i deres egne team og organisasjoner.
-
Læringsutbytte
Læringsutbytte
Deltakerne på kurset vil få en grundig forståelse av psykologisk trygghet og hvordan dette påvirker individer, team og organisasjoner. De vil lære om forhold som kan hemme eller fremme psykologisk trygghet, og hvordan man kan håndtere disse utfordringene i praksis.
Gjennom praktisk arbeid og refleksjon vil deltakerne utvikle ferdigheter i å bygge og opprettholde et trygt arbeidsmiljø, ved hjelp av relevante metoder og verktøy. De vil også lære hvordan en kan kartlegge og evaluere nivået av psykologisk trygghet i en organisasjon.
Gjennom kurset er målet å utruste deltakerne til å kunne initiere og veilede tiltak rettet mot å styrke psykologisk trygghet i sin kontekst og organisasjon.
-
Fagtema for kurset
Fagtema for kurset
Fagtema 1: Psykologisk trygghet og individet
Den første samlingen fokuserer på psykologisk trygghet på individnivå. Vi vil belyse hva psykologisk trygghet betyr for enkeltpersoner, og hvorfor det er viktig for deres trivsel, engasjement og prestasjon. Betydningen av å bygge et mestringsklima der det er fokus på læring og utvikling vil stå sentralt, i tillegg til hvordan den enkelte selv kan arbeide med sin egen trygghet. Gjennom praktiske øvelser vil deltakerne få muligheten til å anvende teorien på egne erfaringer og utvikle ferdigheter for å fremme psykologisk trygghet på individnivå.
Fagtema 2: Psykologisk trygghet og teamet
Den andre samlingen fokuserer på psykologisk trygghet i team og betydningen av psykologisk trygghet for å utnytte potensialet som ligger i teamarbeid. Vi vil se på hvordan team kan utvikle et miljø av psykologisk trygghet, og hvilke utfordringer team kan møte i denne prosessen. Teamleders rolle vil stå sentralt, men vi vil også belyse hvordan den psykologiske tryggheten i et team avhenger av at alle i teamet bidrar. Vi vil utforske metoder for å bygge og opprettholde psykologisk trygghet i team, og hvordan dette kan påvirke teamets prestasjoner og samarbeidsklima. Videre er det mange faktorer som er viktige for velfungerende team, og vi skal se på hvordan psykologisk trygghet ikke er noen oppskrift alene eller et mål i seg selv, men et middel som kan bidra til måloppnåelse hvis det jobbes med på en hensiktsmessig måte.
Fagtema 3: Psykologisk trygghet og organisasjonen
På den tredje samlingen vil vi utforske hva som kjennetegner organisasjoner med høy grad av psykologisk trygghet, og hvilken betydning psykologisk trygghet har på organisasjonsnivå. Videre vil vi belyse hvordan måling og kartlegging av psykologisk trygghet kan inngå i et helhetlig og systematisk arbeid for å styrke organisasjoners arbeidsmiljø. Vi vil se på hvordan målinger og kartlegginger kan tolkes og hvordan resultatene kan ha implikasjoner for organisasjonens arbeidslivskvalitet og organisatorisk effektivitet. Gjennom samlingen er målet å utruste deltakerne med de nødvendige ferdigheter og forståelse for å fremme psykologisk trygghet i deres respektive organisasjoner.
-
Undervisningsformer
Undervisningsformer
Kjernen i den pedagogiske tilnærmingen er å gi deltakerne en solid teoretisk forståelse før de anvender kunnskapen på egne utfordringer relatert til psykologisk trygghet i egen kontekst. Dette oppnås gjennom en kombinasjon av forelesninger, oppgaver og øvelser under kurssamlingene.
Det legges opp til aktiv deltakelse og utveksling av kunnskap og erfaringer mellom deltakerne for å bidra til en positiv læringsdynamikk.