Faglig innhold
Mål, læringsutbytte, vurderingsform og moduler for Omstilling og innovasjon i praksis.
-
Mål og innhold
Mål og innhold
Emnet skal gi studenten innsikt i hvordan målrettede innovasjonsaktiviteter kan bidra til økt verdiskaping og utvikling, herunder kunnskap, ferdigheter og kompetanse i:
- teorier og perspektiver som belyser viktige drivkrefter bak omstilling og innovasjon med særlig fokus på digitalisering og teknologisk utvikling.
- analytisk og praktisk omstillings- og innovasjonsarbeid med særlig fokus på utforskning og implementering av nye forretningsmodeller.
- hva som kjennetegner og fremmer lærings- og utviklingsorienterte kulturer og hvordan denne kan utvikles.
-
Målgruppe
Målgruppe
Fagpersoner, beslutningstagere og ledere som har ansvar for utvikling av virksomheten, både forretningsmessig og organisatorisk.
-
Læringsutbytte
Læringsutbytte
Kandidatene skal etter fullført studium ha følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.
Kunnskap
Kandidaten har
- avansert kunnskap om innovasjon som fenomen, nye forretningsmodeller og digitalisering, og hvordan denne kan utnyttes kommersielt og bidra til økt verdiskaping og kvalitetsforbedring.
- inngående kunnskap om hvordan kulturelle og strukturelle forhold i organisasjonen kan representere utfordringer for omstilling og innovasjon, og hvordan en kan utvikle psykologisk trygghet og endrings-/innovasjonskapasitet for å møte disse utfordringene.
- inngående kunnskap om hvordan kunde- og brukeratferd påvirker effektiv innføring av nye tjenester og produkter.
Ferdigheter
Kandidaten kan
- initiere og gjennomføre innovasjonsprosesser- og prosjekter i egen virksomhet, og anvende verktøy for å omsette og utnytte dette kommersielt, og/eller for å øke kvaliteten og effektiviteten i offentlig tjenesteyting.
- analysere og påvirke organisasjonens kultur, gjennom å anvende modeller for organisasjonsutvikling og organisering.
- anvende data om kunde- og brukerbehov, og utnytte disse ved utvikling og innføring av nye tjenester og produkter.
Generell kompetanse
Kandidaten kan
- presentere og diskutere relevante faglige problemstillinger, modeller og analyser tilegnet i studiet, med både kolleger og andre aktører de samhandler med.
- bidra aktivt og stimulere til nytenkning og innovasjonsprosesser i egen virksomhet, og kunne være en ressursperson på området overfor kunder, brukere, samarbeidspartnere og eiere.
-
Organisering av emnet
Organisering av emnet
Emnet er et samlingsbasert deltidsstudium som består av tre studiesamlinger på to dager, totalt seks fysiske samlingsdager.
-
Undervisningsformer og læringsaktiviteter
Undervisningsformer og læringsaktiviteter
Samlingene kombinerer forelesninger, oppgaveløsing, erfaringsutveksling og diskusjoner om ulike teoretiske fenomen, rammeverk og case individuelt og i mindre grupper.
I emnet skal studentene arbeide individuelt med en gjennomgående prosjektoppgave. I tillegg kommer læringsaktiviteter som studenten skal gjennomføre mellom studiesamlingene som vil være knyttet til utforskning av relevant tematikk og ny innsikt i egen organisasjon.
Studentene vil også arbeide med et konkret case i grupper. Caset blir introdusert på studiesamling 2 og gruppene presenterer sine løsninger på samling 3.
-
Vurderingsordning
Vurderingsordning
Prosjektoppgave: Studentene arbeider med en prosjektoppgave som leveres etter siste studiesamling. I prosjektoppgaven skal studentene anvende de faglige perspektivene som presenteres gjennom samlingene på egen organisatorisk kontekst.
Prosjektoppgaven vil ha et omfang på mellom 15 og 24 sider .
Vurderingsordning
Omfang
Vurderingsform
Vurdering
Individuell/
gruppeProsjektoppgave med praktisk omstillings- og innovasjonsarbeid
Teller 100%
Skriftlig
Bestått/
ikke beståttIndividuell
Bestått emne forutsetter at vurderingen er bestått.