Faglig innhold

Mål, læringsutbytte, vurderingsform og moduler for Omstilling og innovasjon i praksis.

  • Mål og innhold

    Mål og innhold

    Emnet skal gi studenten innsikt i hvordan målrettede innovasjonsaktiviteter kan bidra til økt verdiskaping og utvikling, herunder kunnskap, ferdigheter og kompetanse i:

    • teorier og perspektiver som belyser viktige drivkrefter bak omstilling og innovasjon med særlig fokus på digitalisering og teknologisk utvikling.
    • analytisk og praktisk omstillings- og innovasjonsarbeid med særlig fokus på utforskning og implementering av nye forretningsmodeller.
    • hva som kjennetegner og fremmer lærings- og utviklingsorienterte kulturer og hvordan denne kan utvikles.
  • Målgruppe

    Målgruppe

    Fagpersoner, beslutningstagere og ledere som har ansvar for utvikling av virksomheten, både forretningsmessig og organisatorisk.

  • Læringsutbytte

    Læringsutbytte

    Kandidatene skal etter fullført studium ha følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.

    Kunnskap

    Kandidaten har

    • avansert kunnskap om innovasjon som fenomen, nye forretningsmodeller og digitalisering, og hvordan denne kan utnyttes kommersielt og bidra til økt verdiskaping og kvalitetsforbedring.
    • inngående kunnskap om hvordan kulturelle og strukturelle forhold i organisasjonen kan representere utfordringer for omstilling og innovasjon, og hvordan en kan utvikle psykologisk trygghet og endrings-/innovasjonskapasitet for å møte disse utfordringene.
    • inngående kunnskap om hvordan kunde- og brukeratferd påvirker effektiv innføring av nye tjenester og produkter.

    Ferdigheter

    Kandidaten kan

    • initiere og gjennomføre innovasjonsprosesser- og prosjekter i egen virksomhet, og anvende verktøy for å omsette og utnytte dette kommersielt, og/eller for å øke kvaliteten og effektiviteten i offentlig tjenesteyting.
    • analysere og påvirke organisasjonens kultur, gjennom å anvende modeller for organisasjonsutvikling og organisering.
    • anvende data om kunde- og brukerbehov, og utnytte disse ved utvikling og innføring av nye tjenester og produkter.

    Generell kompetanse

    Kandidaten kan

    • presentere og diskutere relevante faglige problemstillinger, modeller og analyser tilegnet i studiet, med både kolleger og andre aktører de samhandler med.
    • bidra aktivt og stimulere til nytenkning og innovasjonsprosesser i egen virksomhet, og kunne være en ressursperson på området overfor kunder, brukere, samarbeidspartnere og eiere.
  • Organisering av emnet

    Organisering av emnet

    Emnet er et samlingsbasert deltidsstudium som består av tre studiesamlinger på to dager, totalt seks fysiske samlingsdager.

  • Undervisningsformer og læringsaktiviteter

    Undervisningsformer og læringsaktiviteter

    Samlingene kombinerer forelesninger, oppgaveløsing, erfaringsutveksling og diskusjoner om ulike teoretiske fenomen, rammeverk og case individuelt og i mindre grupper.

    I emnet skal studentene arbeide individuelt med en gjennomgående prosjektoppgave. I tillegg kommer læringsaktiviteter som studenten skal gjennomføre mellom studiesamlingene som vil være knyttet til utforskning av relevant tematikk og ny innsikt i egen organisasjon. 

    Studentene vil også arbeide med et konkret case i grupper. Caset blir introdusert på studiesamling 2 og gruppene presenterer sine løsninger på samling 3.

  • Vurderingsordning

    Vurderingsordning

    Prosjektoppgave: Studentene arbeider med en prosjektoppgave som leveres etter siste studiesamling. I prosjektoppgaven skal studentene anvende de faglige perspektivene som presenteres gjennom samlingene på egen organisatorisk kontekst.

    Prosjektoppgaven vil ha et omfang på mellom 15 og 24 sider .

    Vurderingsordning

     

    Omfang

    Vurderingsform

    Vurdering

    Individuell/
    gruppe

    Prosjektoppgave med praktisk omstillings- og innovasjonsarbeid 

    Teller 100%

    Skriftlig

    Bestått/
    ikke bestått

    Individuell

    Bestått emne forutsetter at vurderingen er bestått.