Faglig informasjon Innovasjonsledelse (Møre og Romsdal)
Mål, innhold, læringsutbytte, vurderingsform og organisering av emnet.
-
Mål og innhold
Mål og innhold
Emnet skal gi studenten innsikt i hvordan målrettede innovasjonsaktiviteter kan bidra til økt verdiskaping og utvikling, herunder kunnskap, ferdigheter og kompetanse i:
- teorier og perspektiver som belyser viktige drivkrefter bak omstilling og innovasjon med særlig fokus på digitalisering og teknologisk utvikling.
- analytisk og praktisk omstillings- og innovasjonsarbeid med særlig fokus på utforskning og implementering av nye forretningsmodeller.
- hva som kjennetegner og fremmer lærings- og utviklingsorienterte kulturer og hvordan denne kan utvikles.
-
Målgruppe
Målgruppe
Ledere, fagpersoner og beslutningstagere som har ansvar for utvikling av virksomheten, både forretningsmessig og organisatorisk.
-
Vurdering
Vurdering
Prosjektoppgave: Studentene arbeider med en prosjektoppgave som leveres etter siste studiesamling. I prosjektoppgaven skal studentene anvende de faglige perspektivene som presenteres gjennom samlingene på egen organisatorisk kontekst.
Prosjektoppgaven vil ha et omfang på mellom minimum 15 og maksimum 24 sider.
Omfang
Vurderings-form
Vurdering
Individuell/
gruppeProsjektoppgave med praktisk omstillings- og innovasjonsarbeid
Teller 100%
Skriftlig
Bestått/
ikke beståttIndividuell
Bestått emne forutsetter at vurderingen er bestått.
-
Læringsutbytte
Læringsutbytte
Kandidatene har etter fullført studium ha følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Kandidaten har
- avansert kunnskap om innovasjon som fenomen, nye forretningsmodeller og digitalisering, og hvordan denne kan utnyttes kommersielt og bidra til økt verdiskaping og kvalitetsforbedring.
- inngående kunnskap om hvordan kulturelle og strukturelle forhold i organisasjonen kan representere utfordringer for omstilling og innovasjon, og hvordan en kan utvikle psykologisk trygghet og endrings-/innovasjonskapasitet for å møte disse utfordringene.
- inngående kunnskap om hvordan kunde - og brukeratferd påvirker effektiv innføring av nye tjenester og produkter.
Ferdigheter
Kandidaten kan
- initiere og gjennomføre innovasjonsprosesser- og prosjekter i egen virksomhet, og anvende verktøy for å omsette og utnytte dette kommersielt, og/eller for å øke kvaliteten og effektiviteten i offentlig tjenesteyting.
- analysere og påvirke organisasjonens kultur, gjennom å anvende modeller for organisasjonsutvikling og organisering.
- anvende data om kunde- og brukerbehov, og utnytte disse ved utvikling og innføring av nye tjenester og produkter.
Generell kompetanse
Kandidaten kan
- presentere og diskutere relevante faglige problemstillinger, modeller og analyser tilegnet i studiet, med både kolleger og andre aktører de samhandler med.
- bidra aktivt og stimulere til nytenkning og innovasjonsprosesser i egen virksomhet, og kunne være en ressursperson på området overfor kunder, brukere, samarbeidspartnere og eiere.
-
Organisering og gjennomføring
Organisering og gjennomføring
Emnet er et samlingsbasert deltidsstudium som består av tre studiesamlinger på to dager, totalt seks fysiske samlingsdager.
Gjennom samlingene får du innsikt i hvordan teknologiske skifter og kultur påvirker innovasjon, hvordan psykologisk trygghet legger grunnlaget for nyskaping i praksis, og hvordan ledere kan utvikle omstillingsdyktige organisasjoner. Emnet kombinerer forskning, praktiske verktøy og erfaringsdeling, og gir deg både strategisk blikk og konkrete metoder du kan bruke i egen virksomhet.
- Samling 1: Innovasjonskultur og teknologiske skifter
I den første samlingen ser vi på hvordan digitalisering, teknologiske skift og disrupsjon endrer rammebetingelsene for både private og offentlige virksomheter. Vi diskuterer hvordan slike endringer skaper ny konkurransedynamikk og utfordrer etablerte forretningsmodeller, og hva dette betyr for ledere og strategiske beslutninger.
Et sentralt tema er hvordan teknologiske sjokk kan gi både risiko og muligheter, for eksempel bedre ressursutnyttelse og nye brukeropplevelser. Samlingen kombinerer teori og praksis: Vi analyserer en konkret teknologisk endring og ser på hvordan den kan brukes til å skape innovasjon.
I tillegg får deltakerne innsikt i hvordan team kan bygge psykologisk trygghet, et nøkkelprinsipp for å etablere en kultur som fremmer nyskaping.
-
Samling 2: Psykologisk trygghet og innovasjon i praksis
I den andre samlingen kombinerer vi scenariotenking og innovasjonsmetoder for å utforske nye tjenester, prosesser og strategier. Som forberedelse innhenter deltakerne innsikt fra kunder, brukere, eiere og andre interessenter – kunnskap som brukes aktivt i arbeidet med å utvikle scenarioer.
Vi ser på hvordan smidige tilnærminger og evne til tilpasning kan frigjøre virksomheter fra fastlåste mønstre, og hvordan involvering av kunder og brukere kan skape mer verdifulle og relevante forretningsmodeller.
Et hovedtema er balansen mellom å utnytte eksisterende ressurser og å utforske nye muligheter. Vi undersøker hvordan organisasjonskultur påvirker innovasjon, og hvordan ledere kan bygge en kultur som fremmer læring, nyskaping og omstilling.
-
Samling 3: Omstillingsdyktige og innovative organisasjoner
Den tredje samlingen setter fokus på forretningsmodellinnovasjon og hvordan prototyper fra forrige samling kan videreutvikles og vurderes i lys av både dagens og fremtidens forretningsmodeller. Vi diskuterer virksomheters kapasitet for endring og innovasjon, og ser spesielt på mellomlederens og topplederens rolle som endringsagenter.
Samlingen knytter sammen læringen fra de tidligere modulene og gir innsikt i hvordan ledere kan fungere som «kulturelle arkitekter», ved å bygge psykologisk trygghet, utvikle organisasjonskultur og styrke endringskapasitet. Deltakerne får også praktiske verktøy som kan brukes direkte i egen organisasjon for å drive utvikling og innovasjon.
- Samling 1: Innovasjonskultur og teknologiske skifter
-
Læringsformer og -aktiviteter
Læringsformer og -aktiviteter
Samlingene kombinerer forelesninger, oppgaveløsing, erfaringsutveksling og diskusjoner om ulike teoretiske fenomen, rammeverk og case individuelt og i mindre grupper.
I emnet skal studentene arbeide individuelt med en gjennomgående prosjektoppgave. I tillegg kommer læringsaktiviteter som studenten skal gjennomføre mellom studiesamlingene som vil være knyttet til utforskning av relevant tematikk og ny innsikt i egen organisasjon.
Studentene vil også arbeide med en konkret case fra virksomhet i «egen region». Caset blir introdusert på studiesamling 2, og jobbes med mellom samling 2 og 3 - samt på samling 3.