Spring 2017
Revenue Management i Dagligvaremarkedet: En empirisk studie av dynamisk prising, [Revenue management in the grocery market: An empirical study of dynamic pricing, in Norwegian], Megerditch S. Chadoyan and Zhian Faramarzi, Spring 2017
Bad Neighbours? Local Price Competition in the Norwegian Grocery Retail Market», Damian Sanchez Olsen and Martin Sanchez Olsen, Spring 2017
Produktivitet i dagligvarehandel: En analyse av produktivitetsutviklingen i NorgesGruppen og ulike norske bransjer», [Productivity in the grocery market: An analyzes of the productivity development in NorgesGruppen and different Norwegian Industries, in Norwegian], Christian Didrik Kay and Jørgen Farmen Sørlie, Spring 2017.
Netthandel av dagligvarer i Norge: En studie av markedet for netthandel av dagligvarer i Norge og hvordan dagligvarebransjen bør respondere, [Online grocery sales in Norway: A study of the market for online sales in Norway and how the market participants should respond, in Norwegian], Steffen Engelberg Lundanes and Øyvind Støa Saltermark, Spring 2017.
Effekten av endret vareutvalg i norsk og svensk dagligvare: Hvordan reagerer like kunder på ulike vareutvalg?, [The effect of changed product range in Norwegian and Swedish grocery markets: How do similar customers react to different product ranges? in Norwegian], Rune Nyerrød and Julie Wanderås Tronstad, Spring 2017.
Markedskonsentrasjon i Skandinavia: En analyse av eksogene variablers påvirkning på markedskonsentrasjon i dagligvaremarkedet, [Market concentration in Scandinavia: An analyzes of how exogenous factors affect market concentration in Scandinavia, in Norwegian], Marte Drager and Lina Vågene, Spring 2017.
Fall 2017
Koordinering og effektivisering i forsyningskjeden: Effektiviseringen i Kiwi som følge av NG-flyt, [«Does the introduction of ‘NG-flyt’ increase Kiwi’s efficiency?, in Norwegian»], Herman Groth Andersen og Espen Pileberg Aahjem
Eierform, lønnsomhet og produktivitet i det norske dagligvaremarkedet, [Ownership, profatibility and productivity in the Norwegian grocery market], Anders Torsetnes og Henrik Vilhelmsen
Effekten av lojalitetsprogram på norske forbrukere. En empirisk studie om påvirkning av Trippel-Trumf Torsdag på NorgesGruppens kunder, [Effects from loyalty programs for Norwegian grocery consumers: An empirical study of the effects on NorgesGruppen’s customers due to the tripling of bonus points on various Thursdays], Silje Borlaug Skarbø og Bendik Sogn
Effekten av programfordeler i lojalitetsprogrammer på programtilfredshet, programtillit, programlojalitet og butikklojalitet: En studie av ulike kundelojalitetsprogrammer og programfordeler i det norske dagligvaremarkedet [The effects of loyalty programs in the Norwegian grocery industry], Inga Kristine Godø
SPRING 2018
Prissammenligning i den norske dagligvarebransjen: Priseffekter fra VGs Matbørs [Price comparisons in the Norwegian grocery market: Effects from price barometers], Cato Dirdal og Thomas Skuggedal Kristiansen
Sesongprising i det norske dagligvaremarkedet: En empirisk studie av sesongprising i utvalgte lokalmarkeder [Seasonal pricing in the Norwegian grocery market], Olav Brurås Vandvik og Martin Lysne Mathisen
FALL 2018
Får Kiwi mer til overs med Europris i nærheten? En empirisk studie av hvordan Europris-etableringer påvirker nærliggende Kiwi-butikker [New types of entry into local grocery markets: What are the competitive effects?], Mia Meyer Walle-Hansen og Henriette Cecilie Ankerud
Utviklingen i det norske dagligvaremarkedet – et forbrukerperspektiv: En empirisk studie av utviklingen i preferanser for lavpris fra 2008 til 2016 [Development in consumer preferences on grocery store concepts over time], Valeria Engelund og Viktoria Time Eimind
«Kostnaden ved å være utsolgt i det norske dagligvaremarkedet: En empirisk studie av omsetningsendringen ved en utsolgtsituasjon og andre utsolgtkostnader for NorgesGruppens butikker» [The cost of stock out in grocery stores], Renate Skjolden Myhre og Åse Margrethe Østby
«Effekter av nedprising på salg og svinn: En analyse av nedprising av dagsferske brød i SPAR-butikker» [Effects on reduced food waste from dynamic pricing of bread], Elisabeth Daae og Ragnhild Leine Grebstad
«Sukkeravgiftens påvirkning på priser, volum, grense- og netthandel av brus i Norge: En empirisk studie om hvordan økningen i særavgift på alkoholfrie drikkevarer har påvirket priser, volum, grense- og netthandel av berørte produkter i Norge [Changes in sugar taxes: Effects on prices and consumption of soda], Martin Jøndal Digranes og Gustav Tøstie
SPRING 2019
Netthandel: Hva karakteriserer kundene for netthandel av dagligvarer, og hva er betalingsviljen for hjemlevering?, Fredrik Angelvik og Maren Pedersen Bytingsvik
Matsvinn: Too-good-to-go hos Meny, Mette Viddal Øi og Kjersti Maite Lund
Normal – Konkurranse i merkevarer og bransjeglidning, Magnus H. Syverinsen og Kjetil Lund Eide
Selvbetjente kasser, Henrik Nøkleby og Christian Søreng
Fall 2019
Effekter på salg av billigere fisk - en empirisk studie av effekter av redusert pris og Trumf-bonus på salg av fisk hos Kiwi, Lise Fantoft Berg og Ylva Stavland Mobæk
Does a deposit have an effect on sales? Harry Ramana and Christine Øvstedal
Effekter av Meny sitt tiltak med omplassert av frukt og grønt – en empirisk studie av tiltak for redusert matsvinn i dagligvarebransjen, Ane Stavland Jakobsen og Maiken Molden Jensen
Hvordan påvirkes omsetningen i Spar av 10-kronersmarkedet? En empirisk studie av Spar og Eurospar sitt 10-kronersmarked, Magnus Grape og Joakim Hasle