Matvarepriser i taket: Hvor går kunden og hvordan responderer verdikjeden?

LAST NED PRESENTASJONER FRA ÅRETS KONFERANSE

OM ÅRETS KONFERANSE

Matvareprisene øker, man leter etter skyldige, og veien fremover er usikker. Vi møtes igjen til FOOD-konferanse 13. mars på Radisson Blu Scandinavia Hotel, i Oslo. Her prøver vi å gi noen svar: Hva har skjedd i verdikjeden her hjemme? Hva skjer hos våre naboer og hvordan kan vi vente at kundene responderer? Hvordan kan verdikjeden utnytte ny teknologi, og hvordan skal alt dette skje samtidig som bærekraft opprettholdes?

Til å svare på dette inviterer FOOD forskere, eksperter og næringsliv på scenen. Du vil bl.a. møte eksperter som følger matvarebransjen tett, Sverre Martinsen og Magnus Proesch (BCG), Ivar Pettersen (Alo-analyse), Marie-Louise Riewerts (NielsenIQ, Danmark).

Vi skal få høre om AI og matproduksjon, vertikalt landbruk, roboter og selvgående fartøy. Vi møter Robert Ekrem (Völur), professor Pål Johan From (NMBU).

Professor Øystein Thøgersen og Frode Steen fra NHH vil også være på plass. Erik Solheim avslutter dagen med sine tanker rundt bærekraftsutfordringer.   

Program

Matvarepriser i taket: Hva gjør kunden og hvordan responderer verdikjeden?

Konferansier: Geir Mikalsen, NHH

09.00-09.30
Registrering og kaffe

09.30-10.30
Hva skjer egentlig med priser fremover?

10.30-10.50
Pause

10.50-12.00
Hvordan responderer markedet – og ser det så forskjellig ut i Norge?

  • Douglas Jansson, masterstudent NHH: «Skandinavia – er Norge ‘the black sheep’?»
  • Marie-Louise Riewerts, NielsenIQ: «Priser stiger ikke bare i Norge: Er de skandinaviske matvaremarkedene så forskjellige?»
  • Magnus Proesch og Sverre Martinsen, BCG: «Hva kan vi vente fremover – hva forteller konsumentene oss?»
  • Frode Steen, NHH: «Pristigning ≠ Pristigning: Hva skjer med handlekurven etter inntektssjokk?»

12.00-13.00
Lunsj

13.00-14.00
Verdikjeden, ny teknologi og økt bærekraft

14.00-14.15
Pause

14.15-15.00
Bærekraft også i matvaremarkedet

OM FOOD

NHHs årlige konferanse FOOD retter seg mot deg som er sulten på ny kunnskap, enten du jobber i bransjen, i forvaltningen, i politikken eller bare skal ut og handle. Forskere, bransjeeksperter og sentrale bransjeaktører gir deg en bedre forståelse for utviklingen i verdikjeden for mat og konkurransesituasjon lokalt, nasjonalt og internasjonalt, og diskuterer fremtidsutsikter for dagligvarehandelen.

Spørsmål? Kontakt konferansekoordinator Marianne Boge

PROGRAMKOMITÉ FOOD 2023

    • Philipp Engedal, administrerende direktør, Coop Norge SA
    • Runar Hollevik, konsernsjef, NorgesGruppen ASA
    • Tom Kristiansen, administrerende direktør, Rema 1000
    • Geir Mikalsen, direktør for kommunikasjon og samfunnskontakt, NHH
    • Anne Marit Panengstuen, konsernsjef, Nortura
    • Frode Steen, professor, NHH
    • Erik Volden, Senior Advisor, BCG
    • Kristine Aasheim, administrerende direktør, Kavli Norge 

Slik behandler vi personopplysninger i forbindelse med FOOD-konferansen (PDF 259 kb)

Saker fra Food 2022

Simen A. Ulsaker. Foto: Ove Sjøstrøm

Pandemien åpnet for en unik FOOD-studie

Hvilken effekt har grensehandelen med Sverige for omsetningen i norske dagligvarekjeder? Koronapandemien ga NHH-forskerne svar.