Tradisjonelle vs. egne merkevarer: Et konkurranse- eller forbrukerspørsmål?

Årets konferanse

Kundene kjøper First Price, Prima og Xtra, i dyrtid er billigere produkter viktige for kundene. Men billige egne merkevarer påvirker jo også de tradisjonelle merkevarene. Blir Stabburet leverpostei billigere med mindre egne merkevarer i hyllene? Blir kundene mer fornøyd?

Og nå midt i alt dette, så er prisbildet fremover uklart, og bransjen prøver nye måter å stagge kostnadsveksten på.

Alt dette skal vi adressere når vi møtes igjen til FOOD-konferanse 13. mars på Scandic Solli hotell i Oslo. Her prøver vi å gi noen svar:

  • Hva skjer med merkevaren?
  • Er Norge spesiell – eller henger vi bare med på en internasjonal trend?
  • Hvordan ser makro- og prisbildet ut?
  • Er implementering av Ki i dagligvaren veien til kostnadskutt?

Til å svare på dette inviterer FOOD forskere, eksperter og næringsliv på scenen. Konferansier er Direktør for kommunikasjon og samfunnskontakt Geir Mikalsen, NHH.

Program
09.15-10.00

Makrobildet styres av mikrobildet – og det ene vi kan spare på, er mat

10.00-10.30

Pause

10.30-11.30

Dagligvaren, hva er status, hva skjer videre?

11.30-12.30

Lunsj

12.30-13.50

Merkevaren – Private merker – Hvor blir forbrukeren av? 

  • Magne Supphellen, NHH
    Egne- og andres merkevarer
  • Rolf Røtnes, Samfunnsøkonomisk analyse
    Egne merkevarer og vertikal integrasjon
  • Carsten Skog, Dunnhumby
    Skiller Norge seg fra den internasjonale utviklingen?
  • Kosovare Selmani og Ellen Førre, NHH,
    LIDLs Norgesturné – Audier, sorte dresser og solbriller møter norsk topplue og importveggen
13.50-14.10  

Pause

14.10-15.00

Open AI – Chat GPT – og dagligvaren

  • Eivind Johansen, McKinsey & Company
    KIs påvirkning på matvarebransjen på tvers av verdikjeden
  • Terje Jensløkken, Mesterbakeren
    Bruk av Kunstig Intelligens for å redusere matsvinn
  • Robert Klein, ZiZR
    Hvordan AI gjør data til valuta: Hvordan vi kan kjøpe oss til gode kundeopplevelser med data

LAST NED PRESENTASJONER FRA ÅRETS KONFERANSE (.ZIP)

OM FOOD

NHHs årlige konferanse FOOD retter seg mot deg som er sulten på ny kunnskap, enten du jobber i bransjen, i forvaltningen, i politikken eller bare skal ut og handle. Forskere, bransjeeksperter og sentrale bransjeaktører gir deg en bedre forståelse for utviklingen i verdikjeden for mat og konkurransesituasjon lokalt, nasjonalt og internasjonalt, og diskuterer fremtidsutsikter for dagligvarehandelen.

Spørsmål? Kontakt konferansekoordinator Cecilie Prestø-Lauvås

PROGRAMKOMITÉ FOOD 2024

    • Philipp Engedal, administrerende direktør, Coop Norge SA
    • Christian Hoel, administrerende direktør, Rema 1000
    • Runar Hollevik, konsernsjef, NorgesGruppen ASA
    • Geir Mikalsen, direktør for kommunikasjon og samfunnskontakt, NHH
    • Anne Marit Panengstuen, konsernsjef, Nortura
    • Frode Steen, professor, NHH
    • Erik Volden, Senior Advisor, BCG
    • Kristine Aasheim, administrerende direktør, Kavli Norge 

Slik behandler vi personopplysninger i forbindelse med FOOD-konferansen (PDF 63 kb)