Svært mange på NHH har lyst til og ender opp som konsulenter de første årene etter endt utdanning. Men hva gjør en god konsulent; og hva gjør en konsulent god? Hvordan løse vanskelige case og problemer? Dette er kompetanse du har god nytte av i hele arbeidskarrieren, og vil hjelpe deg på jobbintervjuet.
Du vil lære de viktigste verktøyene for å bli en god rådgiver/konsulent i et profesjonelt konsulentfirma; eks. McKinsey, BCG, EY, PWC, KPMG eller Deloitte, hvordan strukturere og løse komplekse problemer, samt hvordan presentere og kommunisere dette på en god måte.
Begge foreleserne har lang erfaring fra konsulent-livet i McKinsey, Andersen Business Consulting og EY Consulting, og vil vise anerkjente metoder og teknikker kombinert med praktiske case.
Første del av emnet er om selve teknikken for å strukturere problemer, hypotese-utforming, og arbeidsplan for data-innhenting.
Neste del er selve data-analysen og håndtering av data, og hvilke konklusjoner du kan trekke.
Siste del er hvordan analysene og konklusjonene struktureres på en god måte (the pyramid principle) og hvordan man kommuniserer på en klar og god måte med figurer og presentasjoner muntlig og skriftlig.