Business Consulting

BUS477 Business Consulting

Høst 2025

Vår 2025
  • Innhold

    Svært mange på NHH har lyst til og ender opp som konsulenter de første årene etter endt utdanning. Men hva gjør en god konsulent; og hva gjør en konsulent god? Hvordan løse vanskelige case og problemer? Dette er kompetanse du har god nytte av i hele arbeidskarrieren, og vil hjelpe deg på jobbintervjuet. 

    Du vil lære de viktigste verktøyene for å bli en god rådgiver/konsulent i et profesjonelt konsulentfirma; eks. McKinsey, BCG, EY, PWC, KPMG eller Deloitte, hvordan strukturere og løse komplekse problemer, samt hvordan presentere og kommunisere dette på en god måte.

    Begge foreleserne har lang erfaring fra konsulent-livet i McKinsey, Andersen Business Consulting og EY Consulting, og vil vise anerkjente metoder og teknikker kombinert med praktiske case. 

    Første del av emnet er om selve teknikken for å strukturere problemer, hypotese-utforming, og arbeidsplan for data-innhenting.

    Neste del er selve data-analysen og håndtering av data, og hvilke konklusjoner du kan trekke.

    Siste del er hvordan analysene og konklusjonene struktureres på en god måte (the pyramid principle) og hvordan man kommuniserer på en klar og god måte med figurer og presentasjoner muntlig og skriftlig. 

  • Læringsutbytte

    Kunnskaper

    Ved fullført emne, kan studenten:

    • Forstå hvordan komplekse problemer kan stykkes opp og grupperes i mindre problemer.
    • Utforme gode hypoteser basert på observasjoner og tidligere kunnskap.
    • Definerer hvilke analyser og data som må gjøres basert på hypoteser.
    • Forstå hvordan problemer har funnet sin løsning.
    • Identifisere hvilke fakta som må innhentes, og hvilke fakta du kan bruke og ikke bruke.
    • Forstå hvordan man behandler og tester data, gjør data-analyser og konkluderer riktig.  
    • Forstå 'the pyramid principle' for hvordan strukturere og bygge opp en god presentasjon.

    Dette er metodene og teknikkene som McKinsey og andre benytter som basisopplæring til sine konsulenter, og som gir deg kunnskap som kan nyttes for enhver problemløsning og kommunikasjon. 

    Ferdigheter

    Ved fullført emne, kan studenten:

    • Identifisere (rot-)årsaker til problemer, løse problemer og komme med forslag til løsninger. Dette skjer gjennom øvelser på faktiske problemer som forårsaker tap, mer-kostnader, lav effektivitet, kvalitetsproblemer o.l..i bedrifter. Ferdighetene kan du bruke på nye, praktiske case når du begynner å jobbe.
    • Strukturere presentasjoner på en god måte, og bli en god 'historie-forteller' som gjør at kunden forstår budskapet og hvordan ting henger sammen. 
    • Lage tydelige og gode powerpoint presentasjoner som bygger opp under historien.
    • Kommunisere godt muntlig og skriftlig for å få frem budskapet i historien.

    Generell kompetanse

    Ved fullført emne, kan studenten:

    • Strukturere og løse problemer.
    • Analysere funn og data, og skille mellom pålitelige og mindre pålitelige data.
    • Kommunisere og presentere komplekse problemer på en strukturert og lettfattelig måte.

  • Undervisningsopplegg

    Emnet er en kombinasjon av teori/metode som undervisning, og gruppearbeid med praktiske mindre case i sal/klasserommet. For hvert tema vil det bli gruppearbeid som presenteres og diskuteres på neste forelesning.

    Mot slutten av emnet vil det være en større, integrert praktisk oppgave fra en bedrift, med gjennomgang fra flere grupper i plenum og diskusjon i klassen over 3-4 timer. 

  • Adgangsbegrensing

    Ingen adgangsbegrensing.

  • Obligatorisk aktivitet (arbeidskrav)

    • Aktiv deltakelse på og innlevering og fremføring av minst 3 hjemme-gruppearbeider.
    • Minimum 75% fremmøteplikt på forelesningene.

    Studenten fyller ut et egenerklæringsskjema for at man har oppfylt arbeidskravet.

  • Vurderingsordning

    Skriftlig, individuell digital skole-eksamen, 4 timer.

    Tilgang til Excel og Powerpoint på eksamen.

  • Vurderingsuttrykk

    A-F

  • Litteratur

    McKinseys hemmeligheter, E.M. Rasiel, Hegnar Media 2003

    Say it with Charts, G. Zelaxny, McGrawHill, 2000

    The Pyramid Principle, B. Minto, FT Publishing, 2009

    Slides og tilleggslitteratur på Canvas. 

  • Hjelpemidler til eksamen

    Alle skriftlige hjelpemidler tillatt (kategori III) 

    Kalkulator 

    Én tospråklig ordbok (kategori I) 

    Alt i henhold til Utfyllende bestemmelser til Forskrift om fulltidsstudiene ved Norges Handelshøyskole Kap 4 https://www.nhh.no/for-studenter/forskrifter/https://www.nhh.no/for-studenter/forskrifter/ og informasjonen som er gitt her: https://www.nhh.no/for-studenter/eksamen/hjelpemidler-ved-eksamen/https://www.nhh.no/for-studenter/eksamen/hjelpemidler-ved-eksamen/ 

Oppsummering

Studiepoeng
7.5
Undervisningsspråk
Norsk
Undervisningssemester

Høst. Tilbys høsten 2025.

Emneansvarlig

Finn Kinserdal, førsteamanuensis og insituttleder, Institutt for regnskap, revisjon og rettsvitenskap, NHH (kontaktperson).

Erik Klausen, strategisk rådgiver. Tidligere McKinsey & co, og tidligere leder av Arthur Andersen Business Consulting i Norge og nordisk leder BearingPoint og partner i EY Consulting.