Moralske beslutninger og deres konsekvenser for forbrukere

olivia kim_gate_pexels
Olivia Kim utforsker sammenhengen mellom moralske beslutninger og hvordan disse påvirker mental, fysisk og emosjonell trivsel i en forbrukeratferdskontekst. Onsdag 10. desember forsvarer hun doktorgraden ved NHH. Foto: pexels
Disputas

26. november 2025 13:35

Moralske beslutninger og deres konsekvenser for forbrukere

Olivia Kim disputerer for PhD-graden ved NHH 10. desember 2025 med avhandlingen «Essays on Morality and Well-being».

I sin doktoravhandling utforsker Olivia Kim moralske beslutninger og hvordan disse påvirker mental, fysisk og emosjonell helse i en forbrukerkontekst.

Den første delen av forskningen handler om aktiviteter som gir moralsk, intellektuell eller åndelig utvikling. Disse aktivitetene kan ha en positiv effekt på folk, sammenlignet med aktiviteter som bare dekker grunnleggende behov. Dette har hun testet i fem studier.

I den andre delen ser Kim på om det å huske tidligere gode handlinger påvirker framtidige valg. Hun har utført en stor studie med over 5000 personer. Resultatet viser at å huske på tidligere gode gjerninger gjør at man oftere gjør gode gjerninger igjen.

Den tredje artikkelen ser på hvorvidt annonsepriser påvirker forbrukernes generelle opplevelse av lykke og velvære, uavhengig av om de faktisk kjøper produktet eller ikke.

I siste og fjerde artikkel, undersøker Kim hvordan antropomorfisering av selskaper (når bedrifter fremstilles med menneskelige egenskaper) påvirker forbrukernes vurderinger når virksomheten gjør noe som oppfattes som moralsk problematisk. 

Med et moral-perspektiv, har hun kunnet belyse mange av spørsmålene knyttet til hvorfor vi bør «gjøre det rette», og hva dette egentlig innebærer. Særlig i en tid med forbrukskultur og økende forekomst av depresjon og angst, mener Kim vi kan ha nytte av å vende tilbake til gammel visdom fra Platon, Aristoteles og Konfucius. 

Dette kan gi et fundament for refleksjon over hva som faktisk gjør oss lykkelige og styrker vår mentale, fysiske og emosjonelle helse. Hun mener eksperimentelle metoder er spesielt gode verktøy å forstå mekanismene bak valgene vi tar – og dermed hjelpe oss å ta bedre beslutninger i livet.

Veiledere:  

Professor Helge Thorbjørnsen (hovedveileder), Institutt for strategi og ledelse 

Professor Minah Jung, New York University  

Tid og sted:  

Aud. N, NHH  

Prøveforelesningen starter klokken og d10:15 og disputasen klokken 12:15

Tema for prøveforelesning:  

"The morality-technology dilemma in marketing and consumer behavior: Is the development of AI solutions moral or immoral?"

Bedømmelseskomiteen:  

Professor Marcus Selart (leder), Institutt for strategi og ledelse, NHH 

Professor Femke van Horen, Vrije Universiteit Amsterdam 

Professor Irene Scopelliti, Bayes Business School, City, University of London 

Om kandidaten: 

Olivia Kim vært stipendiat ved Institutt for strategi og ledelse, NHH