
Trumps politikk koster – konsumenter snur ryggen til USA
«Evig eies kun et dårlig rykte», sang Henning Kvitnes. Kanskje tenkte han på USA og Donald Trump?
Trumpismen – de politiske holdningene og tiltakene knyttet til Trump – kan vise seg å koste USA dyrt. Det svekker både landets omdømme – USA og «Made in USA» – og skaper negative holdninger til amerikanske merkevarer globalt. Den økende negative oppfatningen av «Amerikansk» slår hardt inn i økonomien – mer enn mange tror.
Turismen er en sentral inntektskilde i USA. I 2023 sto den for tre prosent av BNP og over seks millioner arbeidsplasser. Ifølge Tourism Economics forventes en nedgang på 9,4 prosent i utenlandske besøk i 2025, en kraftig reduksjon fra tidligere anslag om ni prosent vekst.
Tapet anslås til 12,5 milliarder dollar i reduserte inntekter. I 2024 brukte utenlandske turister 215 milliarder dollar i USA – omtrent 0,7 prosent av BNP.

En nedgang på 10 prosent i denne strømmen vil alene kutte BNP med 7 basispunkter, ifølge JPMorgan. Samtidig viser tall fra StatCan at antall kanadiske besøkende falt med 15,2 prosent sammenlignet med april året før – tredje måned på rad med tilbakegang. I Europa oppgis tolltrusler og misnøye med amerikansk politikk som grunner til færre bestillinger (Reuters). Flyselskaper som Delta og United senker prisene, og hotellkjeder som Marriott og Hilton nedjusterer sine inntektsprognoser – et tydelig tegn på bredere nedgang i sektoren.

Hvordan selskaper skaffer kapital for å finansiere investeringer
Amerikanske merkevarer opplever også en holdningskrise. Morning Consult viser at anti-amerikansk stemning reduserer viljen til å kjøpe amerikanske produkter – særlig i Europa og Kina. De 20 største merkevarene tapte mellom 3 og 18 poeng i preferanseindeks fra mars til april 2025. I Frankrike falt Teslas salg med 44 prosent i samme periode, mens det generelle bilmarkedet sank med 7,3 prosent (Le Monde, 2. mai 2025). Mange knytter dette direkte til Elon Musks støtte til Trump. Tesla har dermed blitt et symbol på Trumpismen. Andre merker som McDonald’s, Starbucks og Coca-Cola møter boikott, særlig i Europa og Midtøsten. En studie fra Den europeiske sentralbanken (Le Monde) viser at nord-europeiske forbrukere i økende grad velger bort amerikanske produkter – også blant høytlønnede grupper som vanligvis er mindre prisfølsomme.
Den negative holdningen forsterkes av økende økonomisk usikkerhet, særlig rundt toll og handelskrig. Ifølge The Guardian er toll det amerikanere frykter mest for økonomien i 2025. Dette svekker forbrukertilliten: Bare 37 prosent støtter Trumps økonomiske styring, ned fra 42 prosent i januar (Reuters). Goldman Sachs og JPMorgan anslår at redusert turisme alene kan kutte BNP med mellom 0,1 og 0,3 prosent – opptil 71 milliarder dollar. eMarketer antyder at den samlede effekten av anti-amerikansk stemning kan koste USA 90 milliarder dollar i 2025 – 0,3 prosent av BNP. Dette rammer særlig eksport, investeringer og små og mellomstore bedrifter som er avhengige av internasjonale markeder. Økende inflasjon, delvis drevet av toll, bidrar til pessimisme i økonomien – noe som sender consumer confidence i USA, sørover.

Hvem ville sagt nei til 450 000 kr i ekstrainntekt?
Noen økonomer argumenterer riktignok for at Trumps skattekutt og deregulering kan stimulere vekst (Invesco US). Forlengelse av skattekuttene fra 2017 kan øke investeringer og produktivitet. Men Penn Wharton Budget Model advarer om at toll kan redusere BNP med opptil 8 prosent og lønninger med 7 prosent. De økonomiske kostnadene kan altså overstige de mulige gevinstene.
Trumpismen koster. Tapte turismeinntekter på 12,5 milliarder dollar, salgsfall for merkevarer som for eksempel Tesla, Levi’s og Harley-Davidson, og svekket tillit til USA som handelspartner og alliert peker mot én retning: Omdømme og politikk henger tett sammen. Den totale kostnaden kan nå 90 milliarder dollar i 2025. Selv om enkelte økonomiske grep kan gi kortsiktig vekst, må de langsiktige konsekvensene av anti-amerikansk stemning tas på alvor.
Innlegget var først publisert i Dagens Perspektiv 26. mai 2025.