Offentlige tiltak og økonomisk atferd

Costanza Maria Ludovica Cincotta
Costanza Maria Ludovica Cincotta disputerer for PhD-graden ved NHH 12. august. Hun undersøker hvordan offentlige tiltak påvirker økonomisk atferd hos bedrifter og forbrukere, blant annet effektene av Norges elbilpolitikk. Foto NHH: Trude Brun Wilhelmsen
Disputas

5. august 2025 10:23

Offentlige tiltak og økonomisk atferd

Costanza Maria Ludovica Cincotta disputerer for PhD-graden ved NHH 12. august 2025 med avhandlingen «Essays in Environmental and Public Economics».

Denne avhandlingen undersøker hvordan offentlige tiltak påvirker økonomisk atferd hos bedrifter og forbrukere.

Første del retter søkelyset mot subsidier til bedrifter i USA. Den første studien analyserer grønne subsidier i perioden 2000 til 2021 og viser en nyansert effekt på miljørelaterte resultater. Totale utslipp og avfall øker, men utslipp per enhet produksjon synker, noe som tyder på bedre produksjonseffektivitet. Videre viser studien at subsidierte virksomheter i større grad etterlever miljøreguleringer, utvikler flere og mer verdifulle grønne patenter, og får mindre negativ medieomtale ved miljørelaterte hendelser.

En annen studie, skrevet sammen med Elisa Casi og Allison Koester, undersøker konkurransevirkninger av økonomiske utviklingssubsidier. Funnene viser at subsidiene styrker konkurranseevnen til mottakerbedriftene, samtidig som de svekker og reduserer markedsandelen til ikke-subsidierte konkurrenter.

Andre del av avhandlingen retter seg mot Norges elbilpolitikk. En studie i samarbeid med Øyvind Thomassen vurderer insentiver som avgiftsfritak, høye drivstoffavgifter og fordeler som gratis parkering og kollektivfelt. Studien identifiserer kjøpsavgiftsfritaket som den viktigste årsaken til økt elbilbruk. Samtidig påpeker studien utfordringer: Selv om elbiler bidrar til lavere klimagassutslipp, fører økt kjøretøyvekt til høyere partikkelutslipp. Samlet sett konkluderer studien med at elbilpolitikken gir et netto samfunnsøkonomisk overskudd.

Avslutningsvis viser en tredje studie at verdier og politisk orientering også påvirker elbilbruk. Personer med liberale verdier er mer tilbøyelige til å eie elbil, mens nasjonalistiske verdier reduserer den. Økonomisk høyreorienterte velger elbil mer enn venstreorienterte. Disse funnene antyder at et ønske om økt elbilbruk ikke bare krever økonomiske insentiver, men også at politiske tiltak og bilprodusenter tilpasser kommunikasjon og produkter til skeptiske grupper.

Veiledere:

Førsteamanuensis Øyvind Thomassen (hovedveileder), Institutt for foretaksøkonomi, NHH

Postdoktor Elisa Casi, Institutt for foretaksøkonomi, NHH

Førsteamanuensis Allison Koester, Georgetown University, og professor Gunnar Eskeland, Institutt for foretaksøkonomi, NHH

Tid og sted:

Aud. Jebsen, NHH

Prøveforelesningen starter klokken 10:15 og disputasen klokken 12:15

Tema for prøveforelesning:

The carrot or the stick? Taxes versus subsidies to reduce emissions: Theory and empirical evidence

Bedømmelseskomiteen:

Førsteamanuensis Isabel Hovdahl (leder), NHH

Professor Jost Henrich Heckemeyer, Kiel University

Postdoktor Laura Grigolon, University of Mannheim

Om kandidaten:

Costanza Cincotta har vært stipendiat ved Institutt for foretaksøkonomi, NHH

Kontakt:

costanza.cincotta@nhh.no