– Vi lærer mens vi praktiserer

Ett av teamene denne våren var blant andre Karina Bjørnbakk, Hanne Huseby Aune, Gyrd Brændeland, Johanne Lorentzen og Marianne Heggenhougen. Foto: Ove Sjøstrøm
Noen av vårens studenter på Design Thinking (fra venstre): Karina Bjørnbakk, Hanne Huseby Aune, Gyrd Brændeland, Johanne Lorentzen og Marianne Heggenhougen. Foto: Ove Sjøstrøm
Av Ove Sjøstrøm

5. mai 2022 13:15

– Vi lærer mens vi praktiserer

Marianne Heggenhougen ville jobbe tverrfaglig og brukerorientert. Da ble veien kort til Design Thinking.

Marianne Heggenhougen, tjenestedesigner i konsulentselskapet Bouvet.
Marianne Heggenhougen, tjenestedesigner i konsulentselskapet Bouvet. Foto: Ove Sjøstrøm

– Det er ikke så dumt å dra fra Oslo til Bergen på disse samlingene. Da kommer jeg fort inn i fagboblen og får konsentrert meg skikkelig, sier Marianne Heggenhougen, som til daglig jobber som tjenestedesigner i konsulentselskapet Bouvet. 

Heggenhougen deltar på den nest siste samlingen av Design Thinking i regi av NHH Executive, Høgskulen på Vestlandet og Fakultet for kunst, musikk og design ved Universitetet i Bergen. Studieprogrammet går over åtte måneder og gir studiepoeng på masternivå.

Brukerorientert metode

Heggenhougen er utdannet art director, og har mange års erfaring med kommunikasjonsarbeid. Det har hatt sine oppturer og nedturer. 

– Min største frustrasjon med kommunikasjon, er at jeg ofte kommer for sent inn i en prosess. Hvis løsningen eller tjeneste ikke fungerer for brukeren, kan den ikke reddes inn med kommunikasjon, sier hun.

Frustrasjonen ble satt på pause da hun jobbet med et prosjekt om forsøpling for non-profit-organisasjonen LOOP. Da ble hun introdusert for en arbeidsmetodikk som ga mersmak.

– Jeg jobbet tett med et designbyrå som viste meg en brukerorientert tilnærming for å lage bedre tjenester og produkter. Jeg bestemte meg for å lære mer om metoden og googlet meg frem til Design Thinking-programmet, sier hun legger til:

Som en av to konserndirektører for salg i Stampen Media i Gøteborg, står Anna Larsson midt i endringene i mediebransjen. Den tidligere NHH Executive-studenten har ansvaret for å skaffe inntekter for å finansiere god journalistikk. Foto: Stampen Media

Et mediekonsern i medvind

For Anna Larsson har jobbene i mediebransjen handlet mye om endring. Hun valgte videreutdanning hos NHH Executive for å ta riktige beslutninger når medievanene endrer seg raskt.

– Jeg så raskt at dette studiet hadde den perfekte sammensetningen med tverrfaglighet som en viktig bærebjelke.

– En kreativ tenkemåte

Nest siste samling på Design Thinking foregår på Høgskulen på Vestlandet. Historiefortelling som verktøy står på timeplanen.

– Hvorfor er historier så viktig for oss? spør Lars Petter Aase, programleder for Design Thinking hos NHH Executive.

Aase får flere forslag fra studentene.

– Engasjere, inspirere, motivere, overbevise og huske, kommer det fra salen.

Lars Petter Aase
Lars Petter Aase, programleder for Design Thinking hos NHH Executive. Foto: Ove Sjøstrøm

– Helt riktig, svarer Aase og fortsetter:

– Historier skaper identitet. Vi speiler oss selv i andre gjennom historier.

Aase har fått med seg den tidligere studenten og designeren Håvard Legreid som mentor på Design Thinking-programmet.

– Hva er Design Thinking?

– For meg er det først og fremst et mindset, en kreativ måte å tenke på, for å løse problemer. Men det kan også fungere som en rettesnor på hvordan du møter utfordringer i prosjekter. Og utfordringene du møter trenger nødvendigvis ikke å være problemorientert. Det kan like gjerne handle om hvordan du rigger en prosess for best mulig resultat, forklarer Legreid.

– Hvorfor skal man lære Design Thinking?

– Fordi det er en åpen måte å tenke på. Dette er en metode som kan brukes for å gjøre en organisasjon i stand til å tenke som designere, sier han, og slår fast:

Professor Trond Bjørnenak. Foto: Joakim S. Enger

Det er nå du trenger ny kunnskap

Er du leder i dag, trenger du bredere og dypere kunnskap om stadig flere områder. Da er videreutdanning hos NHH Executive nøkkelen.

– Da legger du også til rette for endringer som kan gi helt nye og spennende perspektiver på hva organisasjonen din er, og åpne opp for innovasjon.

Aase skyter inn:

– Design Thinking har som formål å skape noe nytt ved å gå inn i det ukjente og inn i fremtiden. Denne metoden gir et trygt rammeverk for å gå fremover uten å være bundet av fortiden. Dette er en praktisk og menneskesentrert prototypedrevet metode for innovasjon.

På forelesning (fra venstre) på NHHE-programmet «Sustainable business strategy»: Heidi Lyngstad, Danat A. Zeray Tekie, Pernille Orderud og Maiken Moe. – De to første digitale samlingene gikk overraskende bra, men det er befriende å møtes fysisk igjen, sier Tekie. Foto: Helge Skodvin

– Bærekraftige forretningsmodeller trenger kunnskap

For mange virksomheter handler bærekraft om å skaffe konkret kunnskap for å utvikle nye og lønnsomme forretningsmodeller. Det første kullet på bærekraftsprogrammet hos NHH Executive har fått nyttige svar.

Virkelige case i undervisningen

Undervisningen på Design Thinking er casebasert med prosjekter knyttet til reelle problemstillinger i norske virksomheter. Studenten jobber tverrfaglig i grupper.

– Gruppen vår er sammensatt av veldige forskjellige mennesker med ulik bakgrunn og ulike perspektiver. Det fungerer helt utmerket og gir et godt læringsmiljø, sier Heggenhougen.

– Hvilken case skal dere løse?

– Vi jobber med et forsikringsselskap. Uten å røpe for mye, handler det om markedet for små og mellomstore bedrifter, sier hun og legger til:

Hårvard Legreid
Tidligere student og designer Håvard Legreid er mentor på Design Thinking-programmet. – For meg er det først og fremst et tankesett for å løse problemer. Men det kan også fungere som en rettesnor på hvordan du møter utfordringer i prosjekter. Foto: Ove Sjøstrøm

– Det er veldig kult å jobbe med reelle caser. Det viktigste er læringen vi får ut av dette. Vi forsøker å bruke mest mulig av metodikken vi har tilegnet oss i arbeidet med caset. Vi lærer mens vi praktisere. Bedre blir det ikke pedagogisk.

Professor Karin S. Thorburn. Foto: Marit Hommedal

Læring krever at du er engasjert

Corporate Finance-studiet har vært en suksess fra starten i 2004. Det intensive studieopplegget gir et høyt læringsutbytte for deltakerne.

Studiet har åtte intensive samlinger over ett år med avsluttende eksamen.  

– Noen råd til kommende studenter?

– Det er lurt å lese pensum i forkant av samlingene og forelesningene. Leser du jevnt underveis, går eksamen veldig greit.