Et mediekonsern i medvind

Som en av to konserndirektører for salg i Stampen Media i Gøteborg, står Anna Larsson midt i endringene i mediebransjen. Den tidligere NHH Executive-studenten har ansvaret for å skaffe inntekter for å finansiere god journalistikk. Foto: Stampen Media
Som en av to konserndirektører for salg i Stampen Media i Gøteborg, står Anna Larsson midt i endringene i mediebransjen. Den tidligere NHH Executive-studenten har ansvaret for å skaffe inntekter for å finansiere god journalistikk. Foto: Stampen Media og pxhere (Gøteborg)
Av Red (NHHE)

5. oktober 2021 12:00

Et mediekonsern i medvind

For Anna Larsson har jobbene i mediebransjen handlet mye om endring. Hun valgte videreutdanning hos NHH Executive for å ta riktige beslutninger når medievanene endrer seg raskt.

De siste ti årene har annonseinntektene i mediebransjen stupt. Utfordringen er å finne nye og stabile inntektskilder. Som en av to konserndirektører for salg i Stampen Media i Gøteborg, står Anna Larsson midt i endringene.

Bård Brath Ingerø

– Er det én ting investorene ikke liker, er det usikkerhet

Equity-fondet Reiten & Co ønsker å stille de riktige spørsmålene om bærekraft når de investerer i nye selskaper. Kunnskapen de trenger får de hos NHH Executive.

– Digitaliseringen i vår bransje er et tveegget sverd. På den ene siden åpner det opp for nye distribusjonskanaler for godt innhold og nye inntektsmuligheter, men samtidig har opplagstallene på papir og annonseinntektene falt for mange mediehus de siste årene, sier Larsson og legger til:

– Da er det utrolig tilfredsstillende å være en del av et mediekonsern i medvind.

Opplagsvinner og digital vekst

Stampen Media AB er en av Sveriges ledende mediegrupper, med norske Polaris Media som en av eierne. Konsernet har 15 aviser og over én million lesere gjennom en rekke aviser på den svenske vestkysten.

Etter noen tunge år økonomisk, har trenden snudd for mediekonsernet.

– Sammen med en nødvendig omstrukturering av porteføljen av avishus, og en sterk digital vekst, peker pilene oppover igjen, sier Larsson.

– Digitaliseringen i vår bransje er et tveegget sverd. På den ene siden åpner det opp for nye distribusjonskanaler for godt innhold og nye inntektsmuligheter, men samtidig har opplagstallene på papir og annonseinntektene falt for mange mediehus de siste årene, sier Anna Larsson.
– Digitaliseringen i vår bransje er et tveegget sverd. På den ene siden åpner det opp for nye distribusjonskanaler for godt innhold og nye inntektsmuligheter, men samtidig har opplagstallene på papir og annonseinntektene falt for mange mediehus de siste årene, sier Anna Larsson. Foto: Stampen media

Opplaget har økt i totalt åtte av elleve abonnementsavishus det siste året. I tillegg har mediekonsernets distribusjonsselskapet snudd tap til 27 millioner kroner i overskudd i 2020. Med snart 100.000 digitale abonnenter, og vekst i de digitale annonseinntekter på 15 prosent det siste året, har Larsson og de seks salgsdirektørene hun er sjef for, grunn til å smile.

– Vi rekrutterer hele tiden ny kompetanse gjennom digitalmarkedsførere og UX-utviklere for å bli sterkere i kampen om inntektene. Vi beveger oss fra tradisjonelt annonsesalg til konseptbygging og mer innsiktbasert salg via digitale flater, sier hun og slår fast:

– Grunnlaget for kvalitetsjournalistikk er stabile og gode inntekter. Det får vi til i Stampen.

Tok videreutdanning hos NHH Executive

Larsson kunne ikke tenke seg et liv utenfor mediebransjen. Hun begynte som annonseselger i en lokalradio i Sverige i 2008. Siden gikk det slag i slag med stadig nye jobber, før hun flyttet til Norge i 2012. Der ble hun etter hvert strategisk kundesjef i Schibsted etter et kort opphold i lokalavisen Vestnytt.

I fjor forlot hun stillingen «Head of Agency and Programmatic Development» i Schibsted i Oslo til fordel for Sverige og Stampen Media. Men reisen til Gøteborg begynte noen år før.

På forelesning (fra venstre) på NHHE-programmet «Sustainable business strategy»: Heidi Lyngstad, Danat A. Zeray Tekie, Pernille Orderud og Maiken Moe. – De to første digitale samlingene gikk overraskende bra, men det er befriende å møtes fysisk igjen, sier Tekie. Foto: Helge Skodvin

– Bærekraftige forretningsmodeller trenger kunnskap

For mange virksomheter handler bærekraft om å skaffe konkret kunnskap for å utvikle nye og lønnsomme forretningsmodeller. Det første kullet på bærekraftsprogrammet hos NHH Executive har fått nyttige svar.

– Jeg har alltid vært interessert i ledelse, og hva som skal til for å oppnå gode resultater sammen med andre. I tillegg til noen menneskelige egenskaper, må det også være faglig dyktighet i bunn skal man lykkes. Jeg manglet en del kunnskap på viktige felt, spesielt når det gjaldt ledelse og endring, og ønsket å grave meg dypere ned i ulike temaer.

Larsson valgte å begynne på en MBA i strategisk ledelse hos NHH Executive i 2017, en erfaringsbasert master som gir 90 studiepoeng.

Åpnet dører

En MBA i strategisk ledelse gjennomføres på deltid over to år. Videreutdanning skulle vise seg å være et klokt valg. I fjor kom tilbudet Larsson ikke kunne si nei til fra Stampen Media.

– Det handler både om at jeg brenner for lokaljournalistikken og ønsker å bidra til finansieringen av god journalistikk. I tillegg er dette en lederstilling med mange faglige utfordringer.

– Er kunnskapen fra NHH nyttig i jobben din i dag?

– Svært nyttig, anvendelig og veldig relevant. Alt som har med ekspansjon og endring er noe jeg må forholde meg til hver dag. Kunnskapen fra NHH Executive har gitt meg et bedre grunnlag til å fatte gode beslutninger.

Nytt og utvidet nettverk

Larsson trekker frem en annen bonus med videreutdanning hos NHH Executive – nettverksbygging.

Da toppsjef og senior partner i KPMG Lars Inge Pettersen (til venstre) tok kontakt med NHH Executive, ønsket han et eget kompetanseutviklingsprogram. Pettersen ville ha et opplegg som skulle skreddersys organisasjonens behov. NHH-rektor og makroøkonom Øystein Thøgersen var første foreleser på programmet, som startet opp forrige uke. Foto: Sigrid Folkestad

KPMG på skreddersydd NHHE-program

Konsulentselskapet KPMG startet forrige uke på et kompetanseutviklingsprogram ved NHHE.

– Det beste med studiet er den faglige miksen og de gode samtalepartnerne. Medstudentene kom fra helt forskjellig bransjer, og det var interessant å høre om endrings- og omstillingsprosessene de gjennomførte, sier hun og slår fast:

– Jeg har fått venner for livet og gode sparringspartnere i spørsmål rundt ledelse og endring.

– Er studiet tilrettelagt for travle folk?

– Dette er fullt gjennomførbart. Jeg var så heldig å ta første året da jeg var i mammapermisjon. Men også siste året i full jobb gikk det greit, sier hun avslutter:

– Det handler om planlegging. Sett av faste tider til lesing av pensum og forberedelser til samlinger. Da kommer man i mål.