Vil gjøre det enklere å handle lokalt

Foto: privat
MILLIONSTØTTE: NHH-gründere får midler fra STUD-ENT-ordningen til Forskningsrådet. – Våre ambisjoner er store og hårete, men i bunn og grunn handler det kun om å gjøre det enklere å spise bedre mat- og måltider, sier Morten Hønsi Følling (f.h. i venstre bilde). Han har startet opp Tastebuds sammen med Alexander Muri (f.v.). F.h. Christine Øvstedal og Maria With Hoen (fra UiO) i Wildflowers of Norway. Foto: privat
NHH Av Ingrid Aarseth Johannessen

6. juli 2021 11:02

Vil gjøre det enklere å handle lokalt

To studentprosjekter fra NHH får én million hver fra Forskningsrådet. Bedre søvnrutiner og mer kortreist mat, går midlene til. Vi ønsker å øke tilgjengeligheten og utvalget av lokale matvarer, sier en av gründerne.

– Støtten fra Forskningsrådet betyr at vi kan gå 100 prosent inn for å realisere drømmen vår. Den gjør at vi raskt kan teste forretningsideen i markedet i Bergen. I prosjektperioden vil vi videreutvikle tjenesten basert på tilbakemeldinger fra kunder og produsenter for å sikre at vi skaper et produkt de elsker. For produsenter vil vi gjøre det enklere å nå ut til nye kunder og markeder. For kunder vil vi gjøre det enklere å handle basert på deres verdier, preferanser og smaksløker, sier Morten Hønsi Følling (26).

Sammen med Alexander Muri (25), er Følling grunnlegger av Tastebuds. Begge er NHH-ere: Følling fullførte siviløkonomstudiet i vår, mens Muri begynner på mastergrad ved samme studiested til høsten. 

Midlene kommer fra STUD-ENT-ordningen til Forskningsrådet. I vår ble det delt ut 24 millioner kroner til studententreprenører, men i juni kom nyheten om at ytterligere åtte studentgründere – deriblant to NHH-prosjekter – får én million kroner hver.

– Det står ikke på tilbudet

Tastebuds, som ble offisielt stiftet i oktober i fjor, ønsker å være den sosiale markedsplassen for lokalmat på nett. De to gründerne er opptatt av å øke tilgjengeligheten og utvalget av lokale matvarer, og redusere tids- og ressursbruken til produsenter som ønsker å nå ut til nye kunder. Med et bredt sortiment av Bergens beste lokale matvarer, der Tastebuds håndterer distribusjon og logistikk, ønsker de å gjøre det enklere for alle parter å handle lokalt.

Stiftelsen Matmerks årlige forbrukerundersøkelse, viser at 84 prosent av forbrukerne sier de er interessert i å prøve lokalmat. 69 prosent sier de er villig til å betale noe ekstra for lokalmat og -drikke. 

– På tross av dette (undersøkelsen, red.anm.) har lokalmatinteresserte som vi har snakket med, uttrykt at tilgjengeligheten er for dårlig. Det står ikke på tilbudet, for i bergensområdet alene finnes det over 100 unike lokale produsenter. Produsentene vi har pratet med, har uttrykt at de ønsker å nå ut til et større marked, men at det tar mye tid og ressurser å nå nye kunder, sier Følling.

For NHH-eren var det et utvekslingsopphold som inspirerte han til å satse på kortreist mat. Ett år med utveksling i USA gjorde meg bortskjemt med et bredt utvalg av mat, forteller han. 

Les også:

Vil modernisere norsk matproduksjon

Marius Bratsberg tok Gründerskolen ved NHH og lærte grep som kan føre en god idé fra flopp til fremgang. Nå vil han modernisere norsk matproduksjon.

bedre livskvalitet uten mobil

Bak det andre prosjektet som får støtte fra STUD-ENT-ordningen, står NHH-er Christine Øvstedal (26) fra Oslo og psykologistudent Maria With Hoen (26) fra Universitetet i Oslo. De startet opp Wildflowers of Norway i august i fjor.

– Støtten fra Forskningsrådet betyr enormt mye, og gjør det mulig for teamet å fortsette å arbeide fulltid med prosjektet. Dette gjør at vi kan gripe de mulighetene vi har opparbeidet oss til nå, og vil dermed sette vesentlig fart på den videre utviklingen av produktsystemet. Den økonomiske støtten, ekspertenes rådgiving og dørene dette samarbeidet åpner, er avgjørende for at vi skal klare å holde tempoet oppe - hvilket er kritisk i denne fasen, sier Øvstedal.

Selskapet arbeider med søvn, vaneendring og skjermbruk. De utvikler produktsystemet «RO», som skal tilrettelegge for et soverom uten smarttelefon, og som skal fremme bruk av funksjoner som støtter opp om ro, bedre søvn og livskvalitet. I tillegg holder de kurs for både næringslivet og videregående skoler.

– Utbredt problem

Øvstedal, som var ferdig utdannet siviløkonom ved NHH i fjor, forteller at ideen til prosjektet oppstod på bakgrunn av egne opplevelser og erfaringer:

– Maria, min medgrunnlegger, opplevde at gode rutiner morgen og kveld, og bruk av verktøy og strategier for å fremme ro, var en forutsetning for å få sove og holde pågangsmotet oppe under rehabilitering fra en alvorlig ulykke. Da vi leste oss opp på eksisterende litteratur på søvn, livskvalitet, skjermbruk og psykisk helse, og pratet med menneskene rundt oss om temaet, forstod vi at vi hadde avdekket et utbredt problem som vi ville jobbe med å skape en løsning på.

Professor Ingeborg Astrid Kleppe ved Institutt for strategi og ledelse, veiledet studentene i søknaden for å få STUD-ENT-midlene. Hun ser frem til å følge de unge gründerne videre. 

– Dette er et spennende innovasjonsprosjekt som retter seg mot å forbedre folks hverdag. Prosjektet har tverrfaglig forankring og er derfor en plattform med potensial for læring og utvikling også for fagstaben på NHH. Vi ser frem til å være med på videreutviklingen av dette prosjektet, sier hun.

Les også:

Sparebanken Vest vil bekjempe ubevisst diskriminering

NHH-student Silje Lindtvedt Fladmoe jobber for å minimere diskriminering i arbeidslivet i start-up-selskapet Testhub Technologies. Nå tester Sparebanken Vest verktøyet deres.

– Vil utfordre den eksisterende verdikjeden

Både Øvstedal og Følling har store ambisjoner for prosjektene sine. Målet for Wildflowers of Norway, er å sette en ny normal for ro på soverommet.

– Vi vet at det er så mange unge som begynner å ønske seg lavere skjermtid, særlig på kvelden, men som ikke har verktøyene til endring. Vi mener at teknologien som omgir oss i større grad kan spille mennesker gode - og vi starter på soverommet, i de mest verdifulle og viktige tidsrommene av dagen. Vi vil at å eie produktsystemet «RO» skal være like selvfølgelig som å eie en iPhone.

Tastebuds ønsker på sin side å dra matindustrien i en mer bærekraftig retning:

– Våre ambisjoner er store og hårete, men i bunn og grunn handler det kun om å gjøre det enklere å spise bedre mat- og måltider, og la kunder ta bevisste valg basert på sine verdier, preferanser og smaksløker. Vi har ambisjoner om å bli en klimapositiv bedrift, som drar matindustrien i en mer bærekraftig retning. Vi vil utfordre den eksisterende verdikjeden og øke verdien av handleopplevelsen. Lykkes vi med det på en stor skala, kan vi virkelig gjøre en forskjell for dyrevelferd, miljøet, klima, produsenter og kunder, sier Følling.

Tastebuds flytter i august inn i inkubasjon hos Vestlandets Innovasjonsselskap (VIS). De har som mål å kunne levere produkter allerede fra høsten av.

Les også:

Utvikler redningsbag for nedkjølte

Oppstartsselskapet Thermosaver skal redde liv med ny redningsbag for nedkjølte personer. For å få produktet ut i markedet, har de fått hjelp av NHH- og NTNU-studenter.

STUD-ENT-ordningen

STUD-ENT-ordningen retter seg mot masterstudenter og stipendiater fra universiteter og høyskoler som vil prøve seg på gründervirksomhet og videreutvikle forretningspotensialet i idéer de har fått gjennom studier og forskningsprosjekt. Ordningen skal gi dem erfaringer i det å drive frem en forretningsidé. Ordningen er også et viktig virkemiddel for lærestedene ved at de utvikler en kultur for entreprenørskap og kommersialisering og skaper tettere samarbeid mellom studenter og fagmiljøer.

– Norge trenger flere som bruker utdanning og forskning som springbrett til å satse på sine ideer for å skape nye, fremtidsrettede arbeidsplasser. Innovasjon og ny teknologi kombinert med kunnskap i og fra utdanningsinstitusjonen vil hjelpe oss med å omstille Norge i det grønne skiftet, og gründerspirer blant studentene trenger vi flere av, sier næringsminister Iselin Nybø i en pressemelding.

Professor Bram Timmermans ved Institutt for strategi og ledelse, er godt fornøyd med at NHH-studenter får midler fra STUD-ENT-ordningen for andre året på rad:

– Dette tyder på at det er en gründerånd blant studentene våre og at de tør at satse på egen bedrift i en relativ ung alder, men også at NHHs arbeid på dette området begynner å bære frukter. Nå krysser vi fingrene for at vi kan fortsette denne trenden i mange år fremover, særlig nå når NHHs strategi satser mer på innovasjon og entreprenørskap.

Les også:

Mislykkes på grunn av manglende felles mål

Det blir stadig vanligere at store selskaper og små oppstartsbedrifter samarbeider for å fremme innovasjon, men halvparten av slike samarbeid feiler, viser ny rapport. Mangler felles mål, sier forskerne.