– Den bevisste forbrukeren er vårt konkurransefortrinn

Bokhari
– Forbrukerne ser at pengene de betaler gir arbeidsplasser, skolegang, rent vann og bedre helse. Det gir produktene våre en ekstra dimensjon. Den bevisste forbrukeren er vårt konkurransefortrinn, sier Amar Bokhari.
Av Ove Sjøstrøm

10. mars 2020 16:41

– Den bevisste forbrukeren er vårt konkurransefortrinn

Hva gjør du når livsgrunnlaget til flere tusen mennesker holder på å smuldre bort? Du sier opp en trygg jobb og satser alt.

– Jeg måtte ta en avgjørelse.

Det var nå eller aldri, sier Amar Bokhari og ser ut vinduet i femte i etasje i Sentralen, det flotte kultur- og innovasjonshuset som tidligere huset Christiania Sparebank i Oslo sentrum.

– Dette er kanskje det aller fineste kontorlokalet sosiale entreprenører og oppstartsselskaper kan ha, sier Bokhari mens han gir en kjapp omvisning.

Sa opp jobben

Bokhari fersk student på masterprogrammet strategisk ledelse ved NHH Executive, noe som ikke var helt opplagt for et halvt år siden: Sommeren 2019 søkte han om to års studiepermisjon fra jobben som utlandssjef i Redd Barna. Han fikk nei.

– Jeg sa opp jobben og sluttet september samme år. Vi skiltes som gode venner. Jeg hadde tre fine år i Redd Barna, sier han og smiler. Bokhari er i gang med det han virkelig brenner for. Nå handler det om bærekraftige tekstilprodukter og hjelp til selvhjelp for en fattig landsby i Pakistan, Sultan Town, rett utenfor storbyen Faisalabad.

bokhari
Det var nå eller aldri, sier Amar Bokhari og ser ut vinduet i femte i etasje i Sentralen, det flotte kultur- og innovasjonshuset som tidligere huset Christiania Sparebank i Oslo sentrum. Foto: Ove Sjøstrøm

Det var her faren, Yawar Bokhari, etablerte en filleryefabrikk i 1989. Den skulle få store ringvirkninger for mer enn tekstilarbeiderne. Etter hvert ble det også åpnet en skole til barna i landsbyen. Rundt 5000 mennesker nyter godt av fabrikkens virksomhet.

Bokhari ønsker å utvikle nye tekstilprodukter og holde driften i gang på fabrikken. Å feile er ikke aktuelt. For mange mennesker er avhengig av at han lykkes.

– Du valgte rett da du sa opp jobben?

MBA ved NHH

Å ta en MBA eller master ved NHH Executive betyr at du får tilgang til et unikt læringsmiljø, hvor du sammen med et håndplukket kull av kvalifiserte og motiverte deltakere blir en del av et engasjerende og effektivt studieopplegg.

Her får du et nettverk av dyktige fagfolk, sentrale ledere og spesialister du kan lære av og sammen med.

Vi vil at du skal bli en som andre velger å komme til når de trenger å sparre med noen eller få et råd.

Les hvorfor NHH Executives studier hevder seg helt i toppen

 

– Det er jeg veldig trygg på. Men ingen vet hva fremtiden vil bringe, sier Bokhari.

Vil ta livsverket videre

Den velutdannete regnskapsføreren Yawar Bokhari kom fra London til Lillehammer på 1970-tallet. Det var hans norske kone Brit som overtalte ham til å ta det store spranget.

– Fant din far seg til rette i Norge?

– Det er nok riktig å betegne det første møte med Lillehammer som et kulturkrasj. Etter studiene og oppholdet i England, var pappa var mer brite enn britene selv. Ulastelig antrukket med skjerf i halsen og nypussede sko. Mens alle andre gikk rundt i vinterstøvler og boblejakke, insisterte han på å holde stilen vedlike, mimrer Bokhari og ler.

Det som la grunnlaget for fabrikken i Pakistan, var en spasertur på Maihaugen. Der oppdaget Yawar Bokhari filleryen. Han var rask med å kjøpe en rye, og tok den med seg til Pakistan for å se om dette var noe som kunne lages der.

– Mange synes det var veldig rart at nordmenn ikke ville kjøpt orientalske tepper i stedet. Norge var jo et rikt land, men far ga seg ikke. Han fikk dem til å produsere filleryer til det norsk markedet.

NHH har rekordfremgang på Financial Times-rangering

Financial Times har rangert verdens 100 beste EMBA-programmer. NHHs executive masterspesialiseringer går opp hele 12 plasser og oppnår beste resultat i noensinne.

Resten er historie. Filleryefabrikken Norpak International ble etablert i Sultan Town i 1989, og salget av filleryer gikk gjennom taket i de tusen hjem. I 1996 ble også skolen LAMS, oppkalt etter søsteren Laila og ham selv, etablert.

– Det var viktig for pappa å gi skolegang til barna i Sultan Town. Landsbyen manglet både skole, helsetilbud og rent drikkevann. Far sa alltid: Min virkelige rikdom kom da jeg åpnet skolen, sier Bokhari og trekker fram farens takknemlighet til Norge:

– Han så den norske velferdsstaten. Det gjorde noe med ham at Norge tilbød gratis skolegang og helsetilbud til alle uansett økonomisk og sosial bakgrunn. Det far opplevde, påvirket også meg. Jeg ville gjøre verden til et bedre sted. Jeg dro til England og tok en bachelor og en master i utviklingsstudier.

Ønsket faglig påfyll - finansierer MBA selv

Charlotte Berg-Svendsen gikk fra et internasjonalt selskap med over 120 000 ansatte til en start-up med fem ansatte. I perioden i mellom meldte hun seg på MBA.

Et håpløst prosjekt?

Etter studiene i England, fulgte 17 år i tjeneste for UNICEF og FNs utviklingsprogram (UNDP) for Amar Bokhari. Han jobbet i Pakistan, Tyskland, New York og Palestina med ulike utviklingsprosjekter. Da Yawar Bokhari døde høsten 2012, begynte fabrikken i Pakistan å stagnere. Arbeidsplassen og utdanningstilbudet til barna stod i fare.

– Vi hadde ingen plan for å videreføre driften. Alt skjedde så raskt. På dødsleiet sa faren min: «Gi meg fem år til, så skal jeg utrette så mye mer».

Men han fikk aldri fem år til, og livsverket ble overført til ham selv og søsteren Laila.

– Jeg begynte å tenke på dette umiddelbart. Vi hadde nettopp flyttet fra New York til Jerusalem og fått vårt første barn. Men jeg hadde ikke det faglige grunnlaget for å ta tak i fabrikken. Vi forsøkte halvveis å ta kontakt med gamle kunder, men vi følte at toget var gått.

Men Bokhari klarte aldri å kutte båndet til farens livsverk. Fabrikken hadde betydd alt for landsbyen utenfor Faisalabad.

– Det jeg virkelig hadde, sier Bokhari og tar en ørliten pause før han fortsetter:

– Jeg hadde et sterkt hjerte for disse menneskene, og følte et ansvar for å bidra til å sikre deres fremtid. Og jeg hadde klumpen i halsen når jeg tenkte på barneskolen og de ansatte på fabrikken. Det ville ikke komme en annen reddende engel og sørge for arbeid og utdanning, sier han og slår fast:

– Ingen hjelpeorganisasjoner ville ha satset på denne typen prosjekter. Det visste jeg med min bakgrunn. Skulle jeg virkelig la alt falle fra hverandre etter 20 år, spør Bokhari.
– Ingen hjelpeorganisasjoner ville ha satset på denne typen prosjekter. Det visste jeg med min bakgrunn. Skulle jeg virkelig la alt falle fra hverandre etter 20 år, spør Bokhari.

– Ingen hjelpeorganisasjoner ville ha satset på denne typen prosjekter. Det visste jeg med min bakgrunn. Skulle jeg virkelig la alt falle fra hverandre etter 20 år?

Designeren fra Ålesund

Optimismen kom tilbake da Bokhari møtte en prisbelønnet designer fra Ålesund. Runa Klock jobber både innen møbel, interiør og bærekraftig design. I januar i år mottok hun Jacob-prisen, den høyeste utmerkelsen innen kunst, design og arkitektur i Norge.

– Jeg inviterte henne til lunsj, og hun tente på konseptet med resirkulerte tekstiler og sosialt engasjement med utdanning til barna i Sultan Town, sier han og fortsetter:

– I 2014 inviterte vi oss selv til Kid Interiør. De var i ferd med å satse grønnere og på sosialt engasjement. De forstod historien vår, og de sa ja til å kjøpe av oss.

– En umiddelbar suksess med andre ord?

Bokhari ler litt før han rister på hodet.

– Nei. Vi bommet på kostnadene på importbiten. Det første prosjektet vårt gikk solid i minus. Men heldigvis var Kid positivt innstilt til oss. Vi hadde en historie de ville satse på.

I 2018 ble Bokhari AS dannet med Klock som medeier. Med Klocks design i bunn veves, strikkes og hekles Bokharis produkter du finner i butikkhyllene hos Kid. Alt er laget for hånd med resirkulerte tekstiler fra fabrikken i Pakistan.

Trengte en master

For å sikre driften og sørge for vekst, måtte Bokhari også tilegne seg ny kunnskap. Han har akkurat startet et toårs studieløp i strategisk ledelse ved NHH Executive, som etter planen skal ende opp i en MBA.

– Vi hadde vår første samling i januar, og jeg er utrolig inspirert. Det er et kjempespennende mangfold i studentmassen. Det er mange forskjellig bransjer og ulike bedrifter representert, men vi har akkurat samme utfordringene, sier han og legger til:

– Hvor er verden om fem år? Hva krever forbrukene? Disse spørsmålene må jeg tenke gjennom systematisk basert på oppdatert kunnskap fra NHH.

– Hvem er fremtidens forbrukere?

– 20-åringer i dag stiller helt andre krav til produkter og opphav enn hva vår generasjon gjør. Bærekraft handler også om mye mer enn bare grønne produkter i butikkhyllene. Det handler også om hvordan produktene er produsert, og under hvilke forhold.

– I tillegg til matnyttig kunnskap, handler studiet også om å utfordre meg selv. Går alt skeis, har jeg i hvert fall en MBA fra NHH. 

Gir tilbake

Bokhari og Klock har planen klar for de neste årene. De skal ekspandere internasjonalt og satse på nisjer. Men også gjøre enkle ting som å lage bærenett av resirkulert bomull.

– Bærenett skaper også nye arbeidsplasser på en enkel måte. Det er ikke vanskelig å sette opp en liten systue og gi inntekter til familier i Pakistan.

Foruten skolegang og arbeid, får 5000 mennesker rent drikkevann fra det nye renseanlegget på fabrikken i Sultan Town.

Amar Bokhari er i gang med det han virkelig brenner for. Nå handler det om bærekraftige tekstilprodukter og hjelp til selvhjelp for en fattig landsby i Pakistan, Sultan Town, rett utenfor storbyen Faisalabad.
Amar Bokhari er i gang med det han virkelig brenner for. Nå handler det om bærekraftige tekstilprodukter og hjelp til selvhjelp for en fattig landsby i Pakistan, Sultan Town, rett utenfor storbyen Faisalabad.

– Det er det som er den virkelige merkevarebyggingen. Forbrukerne ser at pengene de betaler gir arbeidsplasser, skolegang, rent vann og bedre helse. Det gir produktene våre en ekstra dimensjon, sier han og avslutter:

– Den bevisste forbrukeren er vårt konkurransefortrinn.