Kan få tech-gründer som mentor

NHH-alumni.
20 erfarne og kunnskapsrike NHH-alumni fra selskaper i både offentlig og privat sektor skal være mentorer for utvalgte NHH-studenter i året 2019. Søknadsfrist for påmelding er 1. februar.
NHH Av Sigrid Grøm Bakken

16. januar 2019 13:58

Kan få tech-gründer som mentor

NHH styrker studentenes veiledningstilbud innen studier og karriere ved å tilby personlig mentorordning. – En gavepakke til studentene, sier prorektor Therese Sverdrup.

– Dette mentorprogrammet gir NHH-studenter sjansen til å knytte kontakter med erfarne personer i næringslivet samtidig som de utvikler seg personlig og karrieremessig. Det er rett og slett en gavepakke til studentene, sier NHHs prorektor for nyskaping og utvikling Therese Sverdrup.

1. februar går søknadsfristen ut for å delta i NHHs nye mentorprogram. 20 kunnskapsrike og erfarne NHH-alumni fra både privat og offentlig sektor vil i løpet av 2019 vie mye tid til å veilede NHH-studenter i spørsmål om studier og karriere.  

– Vi vet at mange NHH-studenter er usikre på hvilken master- eller karriereretning de skal velge. Majoriteten av mentorene vi har hentet inn, er eksperter på sitt fagfelt. Flere har lang fartstid i bransjen de jobber i, og mange har hatt eller har i dag en lederstilling, sier hun.

– De kan derfor bidra med verdifull innsikt og veiledning og dette kan bidra til at studentene lykkes med å ta riktige valg, sier prorektoren.

Vil du vite hvem som er mentor? Les mer nederst i saken.

Viktig med riktig match

Mentorsamlinger

19. februar
09.00-12.00

MENTOR MASTER CLASS

(kun mentorer)
19. februar
13.00-17.00

ÅPNINGSSAMLING

9. mai
17.00-20.00

UNDERVEISSAMLING

18. september
17.00-20.00

AVSLUTNING

Mentorprogrammet er en pilotordning og tilbys i første omgang studenter på bachelornivå. På forhånd får mentorene kurs i regi av AFFs Mentor Master Class.

Programmet varer i et halvt år, hvor studentene møter mentorene til personlig veiledning under tre obligatoriske samlinger, samt månedlige samtaler. Sverdrup sier de har jobbet hardt for å tilby et program av høy kvalitet som sikrer studentenes behov og ønsker.

– Mentorprogrammet skal bidra til karrieremessig og personlig utvikling for den enkelte student. Vi har derfor vært opptatt av å rekruttere mentorer med ulik fagkompetanse. Slik sikrer vi at alle finner en god match, sier hun.

Søkere oppfordres til å spesifisere hvilket fagområde de er interessert i.

 Arne-Christian Haukeland i DNB, Tonje Berg i Acando og Jørgen Festervoll i Wide Narrow.
Skal veilede NHH-studenter. F.v: Arne-Christian Haukeland i DNB, Tonje Berg i Acando og Jørgen Festervoll i Wide Narrow.

Disse er blant mentorene

Tonje Berg er blant NHHs mentorer. Hun er visepresident i teknologiselskapet Acando, hvor hun jobber med digital strategi og endring i virksomheter.

– Jeg brenner for et tettere samarbeid mellom akademia og næringslivet. Mentorordningen er et viktig bidrag til dette, sier hun.

– Hva håper du at studenten kan lære av deg?

Jeg håper jeg kan gi verdifull innsikt i hva som er viktig i overgangen mellom studenttilværelsen og arbeidslivet. I tillegg håper jeg at jeg kan inspirere og gi gode råd til hvordan man tidlig kan gjøre grep som sikrer god karriereutvikling og at man kommer inn på det sporet man ønsker, sier Berg.

VIL DU DELTA I MENTORPROGRAMMET? MELD DEG PÅ HER.

Seniorrådgiver Arne-Christian Haukeland har 20 års erfaring fra DNBs internasjonale virksomhet. Han har i tillegg jobbet syv år i utlandet og ser frem til å dele av sin kunnskap.

– Mentoring er for meg å gi og ta. Jeg kan dele av mine erfaringer i finans både i og utenfor Norge - både faglige og karrieremessige - samtidig som jeg håper å bli utfordret tilbake. Når personer med ulik bakgrunn, alder og tankesett møtes, kan mye positivt skje. Denne interaksjonen motiverer meg til å være mentor, sier han.

Partner Jørgen Festervoll i IT-selskapet Wide Narrow har lang fartstid i energibransjen. Han ønsker å være en god sparringspartner for studentene.

– Jeg ønsker å hjelpe unge, sultne talenter. Jeg håper mitt primære bidrag blir å stille gode spørsmål og fremme refleksjon. Forhåpentligvis lærer jeg også noe av studenten, sier han.

Kjell-Ronnie Grytten i Coor, Inga Øystese Hovde i Salto Norway og Rolf Assev i StartupLab.
Disse blir mentorer for NHH-studenter. F.v: Kjell-Ronny Grytten i Coor, Inga Øystese Hovde i Salto Norway og Rolf Assev i StartupLab.

Har du en gründer i magen?

Gründer og partner i Salto Norway Inga Øystese Hovde har bred erfaring med forretningsutvikling, entreprenørskap og endringsledelse. Hun håper å være en god sparringspartner for unge gründerspirer.

– Jeg har selv erfart hvor nyttig en engasjert mentor kan være for en god start på arbeidslivet. Jeg ønsker å bidra til at flere studenter tidlig kan realisere sitt potensiale, og hjelpe dem sette ambisjoner i perspektiv, slik at de kan kombinere egen utvikling med verdiskaping, sier hun.

Rolf Assev i StartupLab jobber også til daglig med innovasjon og entreprenørskap.

– Jeg ønsker å stimulere til at studentene på NHH skal se mulighetene til å starte som gründere eller å begynne å jobbe i gründer selskap. I StartupLab har vi 80 av Norges mest spennende teknologi startups.  Det er stor pågang og vi må dessverre si nei til ni av ti gründere som vil inn.  Nå etablerer vi oss i Bergen og vi håper å se flere NHH studenter hos oss.

– Hva kan studenten lære av deg?

– At det å begynne i en Startup gir mange jobbmuligheter. Du kan jobbe bredt, og med flere typer problemstillinger og utfordringer. Videre er det viktig at studentene forstår at gründerskap er fantastisk spennende - reisen er mye lenger enn du tror. Ting tar tid, og det er ikke ideen, men gjennomføringen som er avgjørende, sier Assev.

Deler av offshorekompetanse

Kjell-Ronnie Grytten er regiondirektør i Coor, en av nordens ledende Facility Management levereandører. Han har ansvar for selskapets forpleiningsleveranser offshore, og har tidligere vært mentor for nye ledere i bedriften.

– Å være mentor gir meg svært mye læring og motivasjon. Jeg føler at jeg gir noe tilbake til samfunnet gjennom en slik rolle, sier han.

– Hva kan studentene lære av deg?

– Jeg håper å gi dem innsikt i praktiske utfordringer i arbeidslivet, da dette ikke er enkelt å forstå før de får sin praksis i arbeidslivet, sier han.