VI snakker om en total makeover her

t mathiesen rektorskolen
Trude Mathiesen, assisterende rektor ved Leirvik skule, fortalte om sjefens makeover etter å ha tatt NHH og AFFs rektorutdannelse.
NHH Av Sigrid Folkestad

5. september 2016 13:29

(oppdatert: 5. september 2016 16:12)

VI snakker om en total makeover her

– Rektor gikk gjennom en totalforvandling. Han var veldig flink fra før, men etter dette studiet falt liksom alt på plass, sier Trude Mathiesen.

Et nytt kull med 37 skoleledere er i gang med Den nasjonale rektorutdannelsen i regi av NHH og AFF.

Rektorutdannelsen 2016-2018

  • Et samarbeid mellom Norges Handelshøyskole og Administrativt Forskningsfond (AFF) samt underleverandører med spesialkompetanse på utdanningssektoren
  • Et omfang på 30 studiepoeng fordelt på 25 undervisningsdager
  • Kan integreres i en helhetlig master i ledelse ved NHH
  • Neste opptak vår 2017

Kilde: NHH Executive

Snakker vi....?

Studiet er Utdanningsdirektoratets satsing på et nasjonalt lederopplæringstilbud for rektorer og skoleledere. Årets kull er NHH/AFFs åttende og hittil største.

hillestad kjøde rektorskolen
Tore Hillestad fra NHH og Arne Kjøde fra AFF er ansvarlige for rektorutdannelsen. Foto: Helge Skodvin

Assisterende rektor Trude Mathiesen fra Leirvik skule er altså en av de ferske studentene. Da hun fortalte om alle endringene hun hadde observert hos sin rektor, og kalte det en totalforvandling, brøt latteren ut.

– Snakker vi om en skikkelig makeover her?, spurte NHHs programansvarlige, Tore Hillestad.

– Han ble mye mer bevisst i arbeidet med strategi og valg av retning for skolen, svarte Mathiesen.

Mathiesen håper på endringer, også for egen del.

– Bli en enda bedre leder, ganske enkelt. Men jeg tror også utdannelsen vil gi personlig vekst, og at det kan bli gøy, sier Mathiesen, som ikke bekymrer seg over arbeidsmengden på studiet, som strekker seg over halvannet år. 

hett på ryktebørsen

Programansvarlig fra AFF, psykolog og ledelsesspesialist Arne Kjøde, likte også historien om forvandlingen, men kommenterte litt mer nøkternt:

– Jeg kan ikke garantere en total makeover, sa han og fortsatte:

– Vi lærer veldig mye av dere, og de gode historiene dere kommer med til oss, bruker vi på det neste kullet av skoleledere.

Kjetil Nordås er avdelingsleder ved Fjell ungdomsskule: - Jeg håper studiene kan få oss til å tenke nytt, helst ut over det som har med drift å gjøre. Foto: Helge Skodvin

Tore Hillestad er NHHs programansvarlige på rektorutdannelsen. Han er programdirektør ved NHH Executive.

Han og Kjøde gleder seg stort over at «rektorskolen» i Sandviken har blitt et hett navn på ryktebørsen. Slik var det ikke i starten. Da ble folk sendt avgårde til skolebenken, og ikke alle stilte på første studiedag med et smil om munnen, forteller de. Nå gleder deltakerne seg over å ha fått plass på studieprogrammet.

– Det vi opplever i dag er en stor anerkjennelse av studiet. Det har endret seg kolossalt fra vi startet opp med første kull. Samtidig kjenner vi på forventningspresset. Vi må levere, sier Hillestad.

Drømmejobben

Trine Lise Larsen fra Ny-Krohnborg skole er avdelingsleder for 1-3 trinn. Hun har drømmejobben, mener hun, men er ute etter å lære mer om ledelse.

rektorskole larsen
– Det å bli trygg på seg selv som leder og gjøre en best mulig jobb, det er viktig for meg, fordi jeg elsker arbeidet mitt, sa Trine Lise Larsen fra Ny-Krohnborg skole. Foto: Helge Skodvin

– Det å bli trygg på seg selv som leder og gjøre en best mulig jobb, det er viktig for meg, fordi jeg elsker arbeidet mitt og gleder meg til å gå på jobb hver dag. Jeg trenger nesten ikke ferie, sier Larsen.

Cecilie Abrahamsen er avdelingsleder ved Sædalen skole, en barneskole med cirka 300 elever i Bergen.

– Både rektor og de to andre avdelingslederne ved Sædalen har tatt rektorutdannelsen i regi av NHH og AFF. De hadde bare en ting å si om studie: Utrolig fantastisk.

rektor abrahamsen
Cecilie Abrahamsen er avdelingsleder ved Sædalen skole, en barneskole med cirka 300 elever i Bergen. Foto: Helge Skodvin

– På hvilken måte?

– De har fått mer struktur og retning på det vi jobber med. Alt har fått mer schwung over seg, hvis jeg kan si det slik. Nå var jeg siste i ledergruppen, sier Abrahamsen, som har store forventninger, ikke minst på grunn av kollegenes entusiasme.

– I morges sendte de meg tekstmeldinger og ønsket meg lykke til, og «gled deg».

faglig pondus

Line Sætre er avdelingsleder ved Laksevåg videregående skole. 

– Nesten hele ledergruppen ved skolen har tatt denne rektorutdannelsen, og jeg har store forventninger og gleder meg veldig til å komme i gang.

sætre rektorskole
– Nesten hele ledergruppen ved Laksevåg videregående skole har tatt rektorutdannelsen her, og jeg har store forventninger, sa Line Sætre. Foto: Helge Skodvin

Laksevåg har studiespesialisering og fire ulike programmer for yrkesopplæring. Det er en av fylkets største skoler med cirka 1000 elever og 150 lærere og andre ansatte.

– Hva er du ute etter?

– Mer pondus og større verktøykasse, for å bruke de metaforene. Hverdagene på skole er ekstremt travle, og jeg håper utdannelsen gir bedre anledning til å jobbe med skoleutvikling, få i gang prosjekter og prioritere tydeligere, sier Sætre.