Derfor sliter varehandelen

Kjøpesenter
Det generelle bildet er, ifølge Norsk Innovasjonsindeks ved NHH, at varehandelen scorer lavt på opplevd innovasjonsevne, det vil si hvordan kundene opplever aktørene, skriver forskerne i innlegget. Foto: Pixabay.com
NHH

10. juli 2018 10:08

Derfor sliter varehandelen

Lite strategiske og innovative ledere er den største trusselen.

Dagens Næringsliv skal ha ros for at de gjennom en rekke artikler – senest 4. juli – retter oppmerksomheten mot butikkdøden. Den tosifrede veksten i netthandelen utpekes som synderen. Vi mener at lite strategiske og innovative ledere er den største trusselen. La oss utdype.

Strategi betyr ofte å velge bort noe godt til fordel for noe enda bedre. I praksis kan dette bety at man skal slutte å gjøre ting man alltid har gjort for å gjøre noe helt annet. Men dette er lettere sagt enn gjort.

Netthandelens Goliat

Lederes store kvaler er å bygge ned den delen av virksomheten som bidrar positivt for å bygge opp noe nytt som kanskje bidrar om noen år. Da er det lett å utsette beslutningen. Microsofts tidligere sjef, Steve Ballmer, skjønte tidlig at smarttelefoner og nettbrett ville true salget av pc-er – grunnlaget for deres suksess. Likevel utsatte han beslutningen.

Til tross for netthandelens vekst og butikkenes død, er vi overbevist om at butikkene har en viktig rolle å spille for kundene. Hvorfor ville ellers rene nettbutikker, som for eksempel Amazon og Warby Parker, etablere fysiske butikker? Butikkledere må tenke nøye gjennom hvorfor netthandelen vinner frem.

Verdien av historien om de mange små krigernes håpløse kamp mot Goliat er ikke at de tapte, men Davids strategiske og innovative valg for å bekjempe Goliat. Dette er en lærdom varehandelen kan trekke på i sin kamp mot Amazon – netthandelens Goliat.

Tre lærdommer

I bestselgerboken «David and Goliath: Underdogs, Misfits, and the Art of Battling Giants» trekker Malcolm Gladwells frem tre lærdommer som butikkledere kan ha nytte av:

  • Det ligger en ulempe i en fordel: Netthandelens ulempe er at den er nettbasert. Kundene kan ikke prøve før kjøp.
  • Det ligger en fordel i en ulempe: Butikkenes fordel er at de er plassert nær kundene. Kundene kan oppleve produktet i en sosial kontekst.
  • Man må skifte spillereglene til egen fordel: Butikkene kan ikke vinne ved å kopiere Amazon. Butikken er overlegne i å skape gode handleopplevelser.

Resultatet av at butikkledere ikke omsetter denne lærdommen i praksis gjennom sine strategiske valg og innovasjoner, er pressede priser og lave marginer (Jernia og Power) og i verste fall konkurs (Moods of Norway, Spaceworld).

Varehandelen lite innovative

Butikklederne gjør med andre ord det motsatte av det Spencer Johnson, forfatteren av verdens mest solgte ledelses-/innovasjonsbok – «Who Moved my Cheese», sier: Desto tidligere du gir slipp på gammel ost, desto tidligere finner du ny ost! At importøren av Sebago, ifølge DN 4. juli, ikke har turt å endre prisene på 15 år, sier alt om verdiskaping og innovasjon. Dessverre er denne situasjonen unik.

Det generelle bildet er, ifølge Norsk Innovasjonsindeks ved NHH, at varehandelen scorer lavt på opplevd innovasjonsevne, det vil si hvordan kundene opplever aktørene. For de målte bedriftene er gjennomsnittsscores rundt 50+ (skala 0 til 100, der 100 er best) med laveste scores for Joker, Bunnpris og Coop Prix som ligger rundt 35. Ikea er et hederlig unntak med en score på 77. Sektoren gjør utvilsomt mye for å bli bedre. Utfordringen er at kunden i liten grad legger merke til innovasjoner som gjør butikkene mer effektive i sin logistikk og drift.

Varehandelen er en svært viktig og stor bransje og trenger all oppmerksomhet og hjelp den kan få. Men det begynner med ledelse, strategiske valg og innovasjon. Et godt spørsmål leder kan stille seg er: Hva ville jeg har gjort dersom jeg ikke var redd? Mest sannsynlig har de svaret, men noe eller noen holder dem tilbake fra å bli varehandelens David.

Innlegget var på trykk i Dagens Næringsliv 10. juli.