Faglig innhold

Mål, læringsutbytte, vurderingsform og fagemner for studiet Strategisk Design for Innovasjon - Design Thinking .

  • Mål for emnene

    Mål for emnene

    NHH-emnet Strategiske, teknologiske og organisatoriske perspektiver på verdiskapende innovasjon:

    Denne delen skal gi kandidatene en forståelse for strategiske og organisatoriske dimensjoner ved innovasjonsprosesser og dermed innsikt og kompetanse for arbeid med innovasjonsprosesser i privat næringsliv og offentlig forvaltning. For å belyse dette integreres teori og praktisk anvendelse ved at deltakerne arbeider med aktuelle problemstillinger i tverrfaglig team.

    • kunnskap om strategiske, teknologiske organisatoriske perspektiver på verdiskapende innovasjonsprosesser. For å belyse dette integreres teori og praktisk anvendelse ved at deltakerne arbeider med aktuelle problemstillinger i tverrfaglig team. Slik blir modulen både faglig relevant og direkte anvendbart for den enkelte student i arbeid med innovasjonsprosesser i privat og offentlig sektor.

    UiB-emnet Designfaglige og teknologiske virkemidler for innovasjon:

    Denne delen skal gi kandidatene kunnskap om designfaglige virkemidler i innovasjonsprosesser. For å belyse dette kombineres teori og praktisk anvendelse ved at deltakerne arbeider med aktuelle problemstillinger i tverrfaglige team. Slik blir emnet både faglig interessant, relevant og direkte anvendbart for den enkelte deltaker. Denne delen skal gi kandidatene kunnskap om ulike aspekter ved Design Thinking i praksis; metoder for å utforske brukeres reelle behov, ulike metoder for prototyping, bruk av prototyping i løsningsforslag, teknologiske muligheter og samspill med prosjektmodeller og utviklingsmetoder innen ulike fag.

  • Målgruppe

    Målgruppe

    Design Thinking passer for bedriftsledere, designere, ingeniører og teknologer så vel som for andre ledere, fagfolk, og offentlige fagpersoner i ulike felt.

    Design Thinking bygger på en tverrfaglig innovasjonsmetodikk og deltakerne bør ha bakgrunn innen én eller flere av de relaterte disiplinene, designfaglig, teknisk og/eller forretningsmessige.

  • Læringsutbytte

    Læringsutbytte

    Læringsutbytte fra NHH
    Denne delen skal gi kandidatene en forståelse for strategiske og organisatoriske dimensjoner ved innovasjonsprosesser og dermed innsikt og kompetanse for arbeid med innovasjonsprosesser i privat næringsliv og offentlig forvaltning. Kandidatene skal etter fullført modul ha følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Kandidatene har

    • avansert innsikt i hvordan organisatoriske dimensjoner som ledelse, team og kultur påvirker input, innhold og resultat av innovasjonsprosesser
    • avansert innsikt i hvordan teknologiske dimensjoner påvirker innovasjon og verdiskapningsprosesser i organisasjoner
    • inngående innsikt i hvordan forretningsmodeller kan bidra til innovasjon og verdiskapning
    • kunnskap om hvordan en kan skape bærekraftige og innovative forretningsmodeller

    Ferdigheter

    Kandidatene kan

    • analysere og utføre vurderinger av forretningsmodeller
    • bruke sin teoretiske innsikt til å analysere og ta bedre beslutninger knyttet til strategiske, teknologiske og organisatoriske vurderinger i forbindelse med innovasjonsprosesser i organisasjoner
    • anvende sin forståelse for kultur, team og endring til å påvirke innovasjonsprosesser og innovasjonsforståelsen i egne organisasjoner.
    • gjennomføre et selvstendig prosjektarbeid

    Generell kompetanse

    • kommunisere og diskutere faglige problemstillinger og analysere både med spesialister og med allmennheten
    • bidra til nytenkning og innovasjonsprosesser

    Læringsutbytte fra UiB

    Denne delen skal gi kandidatene kunnskap om designfaglige virkemidler i innovasjonsprosesser. For å belyse dette kombineres teori og praktisk anvendelse ved at deltakerne arbeider med aktuelle problemstillinger i tverrfaglige team. Slik blir emnet både faglig interessant, relevant og direkte anvendbart for den enkelte deltaker.

    Kunnskap

    • Studenten skal kunne sette seg i andres sted og tilpasse seg et empatisk perspektiv ved å observere og fordype seg.

    • Studenten skal ha innsikt i metoder for å utvikle kreative ideer som vil fungere som løsninger på komplekse utfordringer.

    • Studenten skal, på et grunnleggende nivå, enkelt kunne visualisere sine ideer og ha innsikt i visualiseringens muligheter.

    Ferdigheter

    • Studenten skal kunne bruke ulike metoder for å kunne fremkalle relevante tilbakemeldinger for videre arbeid med mennesker.

    • Studenten skal kunne bruke ulike verktøy som for eksempel brainstorming og rask skissering.

    • Studenten skal kunne bygge prototyper på skissestadiet for uttesting av ideer.

    Generell kompetanse

    • Studenten skal kunne jobbe produktivt og kreativt i team under usikre og tvetydige forhold.

    • Studenten skal utvikle og teste prototyper, stille de riktige spørsmålene, innhente tilbakemelding, lære, reflektere og forbedre.

    • Studenten skal kunne kommunisere og samhandle effektivt med andre i designfaglige utviklingsprosesser, innenfor og utenfor eget fagområde.

     

    Læringsutbytte fra UiB

    Denne delen skal gi kandidatene kunnskap om ulike aspekter ved Design Thinking i praksis; metoder for å utforske brukeres reelle behov, ulike metoder for prototyping, bruk av prototyping i løsningsforslag og samspill med prosjektmodeller og utviklingsmetoder innen ulike fag.

    Kunnskap

    • Beskrive og begrunne hvilken rolle Design Thinking kan spille i prosjekter i ulike fagområder, eksempelvis byggfag, IKT og helsefag.

    • Beskrive ulike typer prototyping og erfaringer med disse.

    • Beskrive og begrunne hvordan Design Thinking kan samspille med aktuelle prosjektmodeller innen ulike fagområder.

    Ferdigheter

    • Anvende Design Thinking i tverrfaglige innovasjonsprosjekter.

    • Vurdere om og hvordan Design Thinking kan anvendes i et innovasjonsprosjekt.

    • Vurdere, velge og begrunne hvilke metoder for prototyping som er passende i ulike kontekster

    • Tilpasse Design Thinking prosess og metode til ulike problemstillinger og drøfte hva som virker, hva som ikke virker, og hvorfor.

    Generell kompetanse

    • Diskutere faglige problemstillinger og analysere dem både med spesialister og med allmennheten.

    • Bidra til nytenkning og innovasjonsprosesser.

    Studiets faglige innhold og organisering
    Innovasjonsemnet Design Thinking er organisert som intensive studiesamlinger over to-tre dager, totalt åtte samlinger over to semester. Undervisningen foregår i Bergen. 

  • Pedagogisk modell

    Pedagogisk modell

    Undervisningen er basert på intensive samlinger med forelesninger, gjesteforelesninger, diskusjoner og gjennomgang av caser. Det forutsettes at studentene er aktive og at de mellom samlingene arbeider selvstendig med å studere relevant pensumlitteratur og arbeider med løsning av prosjektoppgavene.

    Studiet er faglig krevende, og det forventes at studentene gjør seg kjent med stoffet i forkant av forelesingene og integrerer ny kunnskap i arbeidet med innovasjonsprosjektene. Undervisningen er organisert som halv- eller heldagsforelesninger kombinert med workshop hvor studentene arbeider i tverrfaglige team med aktuelle innovasjonsprosjekter. Innovasjonsprosjektene er organisert som gruppearbeid hvor formålet er å løse et reelt case.

    Som del av studiet er følgende arbeidskrav lagt opp underveis i utdanningsløpet; to presentasjoner til caseeier og et refleksjonsnotat midtveis i studiet.

  • Vurdering

    Vurdering

    Vurdering består av hjemmeeksamen, muntlig presentasjon av prosjektet og individuell utspørring.

    I den endelige karakteren teller de ulike delene slik: hjemmeeksamen 40 prosent, teampresentasjon 30 prosent og individuell muntlig 30 prosent. Alle delene må være bestått for å få karakter i emnet.

    Under følger en utdypning av de tre vurderingselementene:

    1. Hjemmeeksamen: I forkant av siste samling skal studentene levere en hjemmeeksamen som omhandler besvarelse av spørsmål knyttet til hver av de tre emnene: Strategiske, teknologiske og organisatoriske perspektiver på innovasjon, designfaglige og teknologiske virkemidler for innovasjon og praktisk perspektiv på Design Thinking – prototyping og anvendelser. I tillegg skal studentene reflektere over hvordan teamet har fungert, og deres egen rolle i teamet. Maks antall ord totalt: 2000.
    2. Muntlig presentasjon: Den muntlige delen blir teampresentasjoner, presentert av hele gruppen.
    3. Individuell utspørring: Det gjennomføres en individuell utspørring rundt de tre emnene i etterkant av teampresentasjonene.

    Vurderingsuttrykk er bestått/ikke bestått på hver av de tre delene, og alle tre deler må være bestått for å kunne bestå studiet i sin helhet. Studentene får tildelt studiepoeng på masternivå fra de to institusjonene ved bestått eksamen. 15 studiepoeng fra hvert lærested.



    Les mer i Forskrift om studiene for etter- og videreutdanning ved Norges Handelshøyskole, NHH