Må droppe store fusjoner

Av Sigrid Folkestad

8. november 2011 20:27

(oppdatert: 1. mars 2016 20:31)

Må droppe store fusjoner

Mye har gått galt i den greske økonomien det siste året - også i lufta. Tidligere i år blokkerte EU-kommisjonen den foreslåtte fusjonen mellom Olympic Air og Aegean Airlines. Grunnen var at fusjonen kunne skape et «kvasimonopol». Dette er ett av temaene under årskonferansen ACE Annual Conference 17. og 18. november.

En av årets nyslåtte æresdoktorer ved NHH, professor Patrick Rey fra Toulouse School of Economics, er tilbake på NHH. Denne gang for å styre debatten om fusjonsplanen i gresk luftfart.

Dyrere for reisende

Forskerne vil diskutere fusjonsnekten fra EU og påstanden om at en sammenslåing ville ført til dyrere flybilletter for svært mange av de seks millioner passasjerene som flyr til og fra Aten hvert år.

Fusjon i lufta er bare ett av mange tema som skal drøftes og foreleses om neste uke når NHH står som arrangør av ACEs (The Association of Competition Economics) fagkonferansen.

ACE har avviklet årskonferansen hvert år siden 2003 i Madrid, og er foreningens hovedmøteplass og viktigste arrangement. Den samler forskere, konkurransemyndigheter og næringsliv i Europa.

Etter innledning ved konkurransedirektør Christine B. Meyer, skal sjeføkonom i EU-kommisjonen, Kai-Uwe Kühn, holde hovedforedraget «Reflections in Economics in Competition Policy».

Kühn ble i fjor tilsatt som sjeføkonom, med en doktorgrad fra Oxford University.

Bensin er et annet tema som skal opp på ACE-konferansen. Tyske Hans W. Friederiszick skal sammen med forskere diskutere bensinpriser - markedsmakt, prissetting og konsekvenser. Friederiszick er admininstrerende direktør i det tyske konsulentselskapet e.ca economics.

10 milliardersfusjon?

I løpet av første konferansedag skal forskere og sjeføkonomer diskutere bussmarkedet, med spesielt fokus på England og Frankrike. Her hjemme har buss blitt et hett tema etter at EFTA-domstolen i høst ba om gjenåpning av saken mot Oslo kommune. Kontroversen står om kommunens millionoverføringer til det som tidligere het Oslo Sporveier. EFTA mener dette er brudd på EØS-avtalen og prinsippet om likebehandling av private og offentlige busselskaper.

Et annet spennende tema for konkurranseøkonomer og praktikere er diskusjonen om gruvegigantene Rio og BHP - verdens andre og tredje største jernutvinner. Partene har i mange år snakket sammen om en fusjon, men med finanskrisen i 2008 fikk samtalene en brå slutt. De mener fortsatt at en joint venture ville redusere selskapenes utgifter med cirka 10 milliarder dollar. Men fusjonsplanene møter motstand. I løpet av de siste årene har myndighetene i en rekke land studert planene og bekymringene stiger. Dette er ett av fredagens innslag, under tittelen «Rio/BHP - aborted 101 merger».

Ett eksempel på en fersk fusjonsnekt er fusjonen mellom bokhandlerkjedene Norli og Libris. Tidligere i år uttalte Konkurransetilsynet at en fusjon ville redusert konkurransen i en rekke lokale markeder i Norge og gjort valgmulighetene til bokleserne. Derfor var det grunnlag for å nedlegge forbud mot oppkjøpet, mente tilsynet. På fredag blir norske fusjoner diskutert, og NHH-professor Lars Sørgard skal snakke om fusjonskontroll - lokale versus nasjonale markeder.