Fra statiske planer til smart evakuering på havet

Correa_cruise_canva
Andres Felipe Velez Correa disputerer for PhD-graden ved NHH 16. september avhandlingen «Reactive Evacuation Systems for Cruise Vessels: Network Models and Optimization Strategies».
Disputas

4. september 2025 14:43

Fra statiske planer til smart evakuering på havet

Andres Felipe Velez Correa disputerer for PhD-graden ved NHH 16. september avhandlingen «Reactive Evacuation Systems for Cruise Vessels: Network Models and Optimization Strategies».

Veksten i cruiseindustrien har forsterket sikkerhetsutfordringene, særlig når det gjelder evakuering i nødsituasjoner fra stadig større og mer komplekse fartøy. Tradisjonelle evakueringsmetoder bygger på statisk skilting og forhåndsplanlagte prosedyrer, men tidligere hendelser har vist at disse verktøyene er utilstrekkelige i dynamiske og uforutsigbare kriser. 

Nylige fremskritt innen trådløs kommunikasjon, særlig sensormesh-nettverk, gjør det mulig å dele data – ombord på et skip - på en pålitelig måte i sanntid. Dette åpner for å integrere metoder fra operasjonsanalyse (OR) i evakueringsledelse. 

 

Avhandlingen til Correa tar for seg gapet mellom statisk evakueringsplanlegging og behovet for reaktive, datadrevne veiledningssystemer, gjennom tre sammenkoblede studier. 

Artikkel I presenterer en ramme som deler evakueringsledelse i to faser: initial livbåttildeling og aktiv passasjerveiledning. Arbeidet fremhever rollen til OR i å optimalisere livbåttildeling og peker på mangelen på tidligere forskning som adresserer disse problemene i en maritim kontekst. 

Med dette som utgangspunkt undersøker Artikkel II køhåndtering i tidsekspanderte nettverk. Ved å introdusere en algoritme inspirert av network simplex-metoden, viser studien hvordan passasjerstrømmer og trengsel samvirker dynamisk og dermed former evakueringsmønstrene på nytt. Resultatene viser at tilnærmingen gir et beregnings-messig effektivt grunnlag for veiledning i sanntid, samtidig som avhengigheten av diskret modellering understreker den mulige verdien av mer kontinuerlige representasjoner. 

 

Artikkel III tar forskningen videre ved å utvikle en beregnings-messig effektiv metode for veiledning i sanntid. Ved å kombinere en tidsavhengig Dijkstra-algoritme med inkrementell optimalisering, muliggjør studien kø-bevisst ruting uten omfattende forhåndsberegnede strukturer.

 

Denne tilnærmingen sikrer at evakueringsplaner forblir både stabile og tilpasningsdyktige, ettersom små forstyrrelser kan håndteres med proporsjonalt små justeringer. 

 

Samlet sett fremhever funnene både muligheten og behovet for å gå fra statiske prosedyrer til dynamiske, responsive systemer som styrker passasjersikkerheten ved nødsituasjoner om bord.

Veiledere:  

Professor Stein Wallace (hovedveileder), Institutt for foretaksøkonomi, NHH  

Førsteamanuensis Hajnalka Vaagen, NTNU 

Tid og sted:  

Aud. Karl Borch, NHH

Prøveforelesningen starter klokken 10:15 og disputasen klokken 12:15 

Tema for prøveforelesning:  

Real-time routing in dynamic and uncertain environments  

Bedømmelseskomiteen:  

Postdoktor Gabriel Fuentes (leder) Institutt for foretaksøkonomi, NHH  

Professor Francesca  Maggioni, Universitetet i Bergamo 

Førsteamanuensis Steffen Bakker, NTNU 

Om kandidaten: 

Andres Felipe Velez Correa har vært stipendiat ved Institutt for foretaksøkonomi, NHH 

Paula Navarro _ Helge Skodvin

Turbulens i transport: pris, makt og forurensning

Paula Navarro disputerer for PhD-graden ved NHH 21. august 2025 med avhandlingen « Environmental Taxation and Industrial Organization of Transportation Markets».
Weijing Wang

Hvordan kontekst former rettferdige beslutninger

Weijia Wang disputerer for PhD-graden ved NHH 28. august 2025 med avhandlingen «Essays on Fairness and Decision Making».