Elbilstøtten skal ned

gunnar eskeland_elbil - canva
Elbilandelen i nybilsalget er nå altfor høy. Andre utslipp er nå viktigere og billigere, skriver NHH-professor Gunnar S. Eskeland i DN. Foto: canva.
Innlegg

26. september 2025 15:39

Elbilstøtten skal ned

Skattebetalerne bruker altså en diger gulrot på å sukre nullutslippsbilene. Alternative utslippsreduksjoner er mye billigere, også i Norge.

Elbilandelen i nybilsalget er nå altfor høy. Andre utslipp er nå viktigere og billigere.

Budsjettkostnaden av elbilstøtten var 49 milliarder i fjor, ifølge Finansdepartementet. Det er mye: På ett år får vi ti Stadt-tunneler, om noen vil ha det. Årlig er det halve forsvaret eller hele bistanden.

Samfunnsøkonomisk er kostnaden at bilene vi importerer er dyre og tunge – pluss underprisede miljøkonsekvenser i utlandet. Gode studier viser at politikken reduserer utslippene kraftig, og til veldig høy kostnad per tonn utslipp redusert: ti til tredve ganger kvoteprisen i Europa.

gunnar eskeland

Hva vil vi med de rike?

Det er vel ikke bare skattepengene deres vi vil ha?

Skattebetalerne bruker altså en diger gulrot på å sukre nullutslippsbilene. Alternative utslippsreduksjoner er mye billigere, også i Norge.

Det er veldig vanskelig å forsvare elbilstøttens nivå. De mange som mener Norge reduserer verdens batterikostnader, bør vite at vi ikke har redusert støtten. Den er økt.

Nå er det selvsagt komfortabelt – spesielt for politikerne – med kroner fra en nedfasing av elbilstøtten. Den jafsen bør komme med andre endringer: God miljøøkonomi tilsier at bilavgifter nå legges på bruk, miljøutslipp, og trengsel, mer enn på kjøp og eierskap. Hvorfor benekte at vinterkulde og annet gjør forbrenningsbilen attraktiv i noen anvendelser?

Dermed skal også «nullutslippsbilene» betale for veibruk. Miljødifferensing i bomringer og veiprising vil skjerpes. Da kan fossilbilavgiftene reduseres, og skatten på kilometertelleren gjeninnføres.

vindmøller_pxhere

Etisk eksklusjon av aksjer koster oss noe – slik havvind også gjør

Manglende lønnsomhet i havvind kan ikke løses med subsidier. Finansminister Jens Stoltenberg er ikke lettsindig når han sier det.

Vi bør også skrape i noen gamle «sannheter». Tog er kanskje miljøvennlig, men mye stål, sement og dynamitt betyr at suksess i transportarbeidet er avgjørende. Sjøtransport og gummihjul er undervurdert.

Jeg ba i DN i 2014 om en nå overmoden solnedgangsklausul for elbilstøtten: full moms over fem år. Andre transportsegmenter tilbyr nå bedre utslipps- og demonstrasjonseffekt.

Innlegget var først publisert i DN 25. september 2025.