
Når forskningen rydder plass i bygatene
Bysentre blir tettere, og netthandelen skyter fart. Resultatet er mer varetransport inn i trange bykjerner. Nå gjør NHH-forskning det enklere for det offentlige å planlegge for godstransport.

Bak hver kaffekopp, byggeprosjekt og nettbestilling ligger leveranser.
Men hvem planlegger egentlig for godstrafikk – og hvor levelig blir byene av det?
Det korte svaret er at transport av varer og tjenester ofte blir glemt i byplanlegging.
Se også nettsiden SAMFUNNSBIDRAG
Planleggingsmodeller
Økt nettkjøp bidrar til både flere feilkjøp og returer, og dermed også mer godstrafikk. I Bergen utføres mye av disse leveransene av mange små transportører, noe som gir flere turer, lengre stopptid og mer trafikk. Dette kommer på toppen av økt befolkningstetthet i sentrum.
Resultatet er høyere energibruk, større arealpress og mer utslipp – stikk i strid med ambisjonen om mer bærekraftige byer.
For Bergen sin del, gjør vanskelig topografi og gamle gatenett det krevende å forutsi effekten av nye reguleringer.
CityFreight 2020 - 2026
- Partnere: NHH, CET/UiB, Bergen kommune m.fl.
- Finansiert: Av partnerne og 10 mill. kroner fra Norges Forskningsråd
- Formål: Verktøykasse for realistisk bylogistikk i små/komplekse byer
- Metode: Planleggingsmodeller som simulerer transportørenes valg og tester reguleringer før vedtak
CityFreight -prosjektet (se faktaboks) adresserer nettopp denne utfordringen.
Med NHH-professor Stein W. Wallace i spissen, har forskerne brukt matematiske planleggingsmodeller som etterligner beslutninger hos transportører. Kolleger ved Institutt for foretaksøkonomi; postdoktor Cosku Can Orhan, førsteamanuensis Julio Cesar Goez og professor Mario Guajardo, har alle forsket på feltet og er medforfattere på vitenskapelige artikler (se referanse).
Tester modellene
Utvikling av disse modellene gjør det mulig å teste reguleringer «på tegnebrettet» før de vedtas. For eksempel:
- Leveringstidsvinduer
- Lastesoner og håndheving
- Omkjøringsgrep
- Samlasting
Utvalgte referanser:
Orhan, Cosku Can; Goez, Julio Cesar; Guajardo, Mario; Osicka Ondrej, Wallace, Stein W.: Assessing macro effects of freight consolidation on the livability of small cities using vehicle routing as micro models: The case of Bergen, Norway. Publisert i Transportation Research Part E: Logistics and Transportation Review (2024)
Orhan, Cosku Can; Soman, Jaikishan; Wallace, Stein W.: Disconnecting a city centre to prevent through traffic: An a priori evaluation with a focus on freight transport. Publisert i Transportation Research Part A: Policy and Practice (2024)
Orhan, Cosku Can; Wallace, Stein W.: E-commerce shipments in an X-minute city: Informing authorities on freight transport through parcel lockers. Publisert i Transportation Research Part A: Policy and Practice (2025)
Forskningen kvantifiserer konsekvenser som ofte blir diskutert, men sjelden målt helhetlig. I en av studiene (se referanser) undersøker de hvordan konsolidering av gods kan påvirke byliv og levekår i små byer, ved å koble detaljerte rutevalg til effekter på overordnet nivå.
En annen studie evaluerer på forhånd hva som skjer når sentrum frakobles gjennomkjøring, med særskilt blikk på varetransport. Disse analysene har gitt Bergen kommunen et bedre grunnlag for å vurdere bytteforholdet mellom framkommelighet, utslipp, arealbruk og attraktivt byliv – og for å velge tiltak som faktisk virker i en kompleks, kupert by som Bergen.
Innspill til Bergen
NHH-forskerne har, sammen med UiB, samarbeidet tett med Bergen kommune gjennom hele prosjektperioden (2020–2026). Innsiktene er brukt som kunnskapsgrunnlag i plan- og strategiarbeid, og endrer hvordan kommunen vurderer logistikk eksplisitt når trafikk reguleres – ikke bare personmobilitet.

«Målet er å forstå hvordan offentlige organer, gjennom regulering, kan påvirke gods- og pakkeleveranser i mindre byer, med Bergen som eksempel».
Det skriver kommunen i rapporten Godstransport og varelevering – et kunnskapsgrunnlag (2023), og viser til CityFreight som et sentralt forskningsbidrag i arbeidet med nye trafikkplaner i sentrum. Kommunen viser hvordan teoretiske modeller kan brukes til å teste fremtidens reguleringer før de vedtas – og har etablert et felles kunnskapsgrunnlag for planleggere, transportnæringen og politikere.
Videre blikk: Dokken og fremtidens by
Hva betyr dette for innbyggerne i Bergen?
Når forskningen flytter inn i kommunens planverk, blir effekten synlig i hverdagen: Det kan bidra til færre unødvendige varebiler i sentrumsgatene, et tryggere og roligere byrom, bedre luftkvalitet og mindre støy – og ikke minst: Mer effektiv godstransport.
For framtidig utbygging vil nå flere kommuneplanleggere ha bedre kunnskapsgrunnlag. Dette gjelder også for Dokken, som er under planlegging. Dette er et stort havneområde like utenfor Bergen sentrum. Visjonen er en nullutslippsbydel med boliger, næring, service, kultur og rekreasjon.

Når nye bydeler som Dokken skal reises, blir forskningen på godstrafikk enda mer aktuell. Utbyggingen vil skape et enormt behov for levering – fra byggematerialer og håndverkertjenester til dagligvarer, nettbestillinger og takeaway.
CityFreight-modellene gjør det mulig å beregne hvordan ulike løsninger påvirker trafikkflyt, støy og utslipp – før spaden settes i jorden. Målet er å gjøre logistikken like planlagt som kollektivtrafikken, slik at nye byområder ikke arver gamle transportproblemer.

Revolusjon i styrerommene: Forskning på kjønnskvotering
