
Fasade fremfor forandring? Slik brukte selskaper skatterapportering
Et nytt krav i britisk lov skulle gjøre store selskaper mer åpne om skattepraksis. Resultatet? Mer rapportering og mange godord, men ikke mer reelt innsyn.
A Greenwashing Mandate?
Studien Tax Strategy Disclosure: A Greenwashing Mandate? er av Elisa Casi-Eberhard (NHH), Katarzyna Bilicka (Utah State University), Carol Seregni (Wharton Business school) og Barbara Stage (WHU). Den er publisert i i Journal of Accounting Research, som står på NHHs bonusliste, Financial Times Research Rank List, og har 4✱-status i ABS Academic Journal Guide.
Selskapene brukte ny lov om skatterapportering til å fremstå ansvarlige.
– Risiko for grønnvasking, mener forskerne bak en ny studie.
Den er publisert i Journal of Accounting Research, et presisjetidsskrift innen regnskap og finans.
– Vi finner at mange selskaper rapporterer mer om skatt, men bruker generiske formuleringer og standardfraser som ikke gir reell innsikt. Det ser åpent ut, men er vanskelig å verifisere, sier Elisa Casi, postdoktor ved Institutt for foretaksøkonomi, tilknyttet skattesenteret NoCeT.
En del "boilerplate"
Studien bruker en britisk lovreform fra 2016 som et naturlig eksperiment. Store selskaper ble pålagt å offentliggjøre sine skattestrategier.
Selv om mengden skatterapportering økte, fant forskerne ingen tegn til at selskapenes faktiske skatteplanlegging ble endret.

Det som økte i omfang, var «boilerplate»-formuleringer: Generiske, standardiserte og lite substansielle formuleringer.
Er kvalitative krav nok?
– Dette reiser spørsmål om hvor effektivt slike kvalitative krav er. Når en ikke kan etterprøve innholdet, risikerer man at det brukes til grønnvasking heller enn transparens, sier Casi.
Selv blant selskapene som hadde mest å tape på negativ oppmerksomhet, var responsen den samme: mer tekst, men ingen endret praksis.

Studien er blant de første som empirisk evaluerer effekten av skattestrategirapporter – et virkemiddel som flere land nå vurderer å innføre.
Funnene reiser spørsmål om hvorvidt kvalitative krav alene er tilstrekkelig, eller om de først og fremst fungerer som en måte for selskapene å fremstå som ansvarlige uten å være det, mener forskerne.
