
Fra familiebedrifter til kulturforståelse: NHH satser på nyskapende undervisning
Hva har familiebedrifter og kulturforståelse til felles? Begge er i sentrum for to nye undervisningsprosjekter der NHH er med på laget.
– Familiebedrifter er ryggraden i mange økonomier. Derfor gleder jeg meg til å tilby dette emnet til studentene våre, sier postdoktor ved NHH, Theresa Bührle. Postdoktoren ved Institutt for foretaksøkonomi er med å utvikle et nytt fagemne i familibedriftsledelse. Det skal inngå i NHHs mastergradportefølje neste vår.
INTERNASJONALT samarbeid
Med ferske midler fra ENGAGE.EUs inkubatorinitiativ, utvikler hun faget i samarbeid med Universitetet i Mannheim og University of National and World Economy (UNWE) i Bulgaria. Emnet får navnet «Managing the family business – Strategy, Governance and Change».

– Å utvikle emner sammen på tvers av institusjoner gir et mer nyansert internasjonalt perspektiv, sier hun.
Gjennom gjesteforelesere fra familiebedrifter i de tre landene får studentene innsikt i hvordan historie og kultur preger måten bedrifter utvikles og drives.
– En kjærkommen anledning
ENGAGE.EUs akademiske inkubatorinitiativ støtter faglig ansatte i å utvikle nye undervisningstilbud nedenfra og opp innenfor alliansen.
– NHH har mange studenter som skal overta familiebedrifter eller jobbe i selskaper som er familieeid. Jeg har lenge ønsket å få på plass et kurs som tar opp problemer som er spesifikke for disse bedriftene, men vi har ikke hatt kapasitet til å utvikle et eget kurs på instituttet, sier professor og instituttleder ved Institutt for foretaksøkonomi, Jarle Møen.
– Når vi fikk en henvendelse om å bidra inn i et Engage-kurs som skulle rettes inn mot denne studentgruppen, var det derfor en kjærkommen anledning til å realisere ideen, legger han til.
Digital ressursbank
Annelise Ly og Kristin Rygg, førsteamanuenser ved Institutt for fagspråk og interkulturell kommunikasjon, er med i et team som også har fått finansiering. Dette er et modulbasert nettkurs i interkulturell kompetanse - en ressursbank for læring.

– Modulene, som vil bestå av korte videoer og quiz kan brukes i undervisning, til selvstudier, medarbeiderutvikling eller for å forberede studenter på utveksling, forklarer Ly.
Hun har ansvar for å utvikle innhold i flere moduler, blant annet teorier brukt i krysskulturell ledelse, interkulturelt teamarbeid og virtuelt samarbeid på tvers av kulturer og språkbarrierer.
Prosjektet skal etter planen lanseres i 2027.