Fra familiebedrifter til kulturforståelse: NHH satser på nyskapende undervisning

To elever med sekk på ryggen går forbi NHH sitt bibliotek på vei mot trappene ned til første etasje.
Et nytt masteremne i familibedriftsledelse vil gi NHH-studenter innsikt i reelle utfordringer i praksis. Foto: Trude Brun Wilhelmsen
Av Ina-Cristine Helljesen

8. september 2025 08:30

Fra familiebedrifter til kulturforståelse: NHH satser på nyskapende undervisning

Hva har familiebedrifter og kulturforståelse til felles? Begge er i sentrum for to nye undervisningsprosjekter der NHH er med på laget.

– Familiebedrifter er ryggraden i mange økonomier. Derfor gleder jeg meg til å tilby dette emnet til studentene våre, sier postdoktor ved NHH, Theresa Bührle. Postdoktoren ved Institutt for foretaksøkonomi er med å utvikle et nytt fagemne i familibedriftsledelse. Det skal inngå i NHHs mastergradportefølje neste vår.

INTERNASJONALT samarbeid 

Med ferske midler fra ENGAGE.EUs inkubatorinitiativ, utvikler hun faget i samarbeid med Universitetet i Mannheim og University of National and World Economy (UNWE) i Bulgaria. Emnet får navnet «Managing the family business – Strategy, Governance and Change».

Portrettfoto av Theresa Bührle, postdoktor ved NHH
Theresa Bührle, postdoktor ved NHH, utvikler et nytt kurs i familiebedriftsledelse i samarbeid med partneruniversiteter i Tyskland og Bulgaria.

– Å utvikle emner sammen på tvers av institusjoner gir et mer nyansert internasjonalt perspektiv, sier hun.

Gjennom gjesteforelesere fra familiebedrifter i de tre landene får studentene innsikt i hvordan historie og kultur preger måten bedrifter utvikles og drives.

– En kjærkommen anledning

ENGAGE.EUs akademiske inkubatorinitiativ støtter faglig ansatte i å utvikle nye undervisningstilbud nedenfra og opp innenfor alliansen.

– NHH har mange studenter som skal overta familiebedrifter eller jobbe i selskaper som er familieeid. Jeg har lenge ønsket å få på plass et kurs som tar opp problemer som er spesifikke for disse bedriftene, men vi har ikke hatt kapasitet til å utvikle et eget kurs på instituttet, sier professor og instituttleder ved Institutt for foretaksøkonomi, Jarle Møen.

– Når vi fikk en henvendelse om å bidra inn i et Engage-kurs som skulle rettes inn mot denne studentgruppen, var det derfor en kjærkommen anledning til å realisere ideen, legger han til.

Digital ressursbank

Annelise Ly og Kristin Rygg, førsteamanuenser ved Institutt for fagspråk og interkulturell kommunikasjon, er med i et team som også har fått finansiering. Dette er et modulbasert nettkurs i interkulturell kompetanse - en  ressursbank for læring.

Portrettbilde av Førsteamanuensis Annelise Ly med en grå murvegg som bakgrunn
Førsteamanuensis Annelise Ly bygger et nytt nettkurs i interkulturell kompetanse sammen med professor Kristin Rygg.

– Modulene, som vil bestå av korte videoer og quiz kan brukes i undervisning, til selvstudier, medarbeiderutvikling eller for å forberede studenter på utveksling, forklarer Ly.

Hun har ansvar for å utvikle innhold i flere moduler, blant annet teorier brukt i krysskulturell ledelse, interkulturelt teamarbeid og virtuelt samarbeid på tvers av kulturer og språkbarrierer.

Prosjektet skal etter planen lanseres i 2027.