
Diskuterte konkurranse og eierskap i avismarkedet
Avisene mister inntekter, leserne sprer seg på flere plattformer, og eierskapet blir mer konsentrert. Hva betyr det for bransjen - og avisleserne?
Det norske avismarkedet
SNF fikk tildelt 1,2 millioner kroner av Konkurransetilsynet til prosjektet «Substitution, Ownership and Competition in the Norwegian Newspaper Market». Førsteamanuensis Øyvind Thomassen ved Institutt for foretaksøkonomi har ledet prosjektet. Hovedformålet har vært å bidra til mer kunnskap om konkurransen i norske avismarkeder og hvordan krysseierskap i norske mediebedrifter påvirker markedet.
Fredag 19. september samlet NHH og SNF forskere, myndigheter og bransjefolk til en heldagskonferanse om framtiden for det norske nyhetsmarkedet.
Konferansen er en del av forskningsprosjektet "Substitution, Ownership and Competition in the Norwegian Newspaper Market", ledet av førsteamanuensis Øyvind Thomassen og finansiert av Konkurransetilsynet.
Prosjektet skal gi ny kunnskap om konkurranseforholdene i avis- og reklamemarkedet, og se på hvordan krysseierskap påvirker markedet både teoretisk og empirisk.
Det er to hovedstudier i prosjektet, og foreløpige resultater ble presentert på konferansen:
- Patterns of substitution among newspapers in Norway, med Øyvind Thomassen (NHH) og Armando Pires (SNF)
- Cross-ownership in media markets, med Steffen Juranek (NHH) og Atle Haugen (BI)
