Hedret for formidling i særklasse: – Må tørre å slippe oss mer løs

Ola Kvaløy og Helge Thorbjørnsen_joakim s enger
Det er andre året Victor D. Normans Formidlingspris deles ut. Ola Kvaløy fikk prisen på scenen av en annen Stavanger-herre, NHH-rektor Helge Thorbjørnsen. Foto: Joakim S. Enger
Av Bjørn Egil Halvorsen

17. oktober 2025 17:41

Hedret for formidling i særklasse: – Må tørre å slippe oss mer løs

Professor Ola Kvaløy (52) får Victor D. Normans Formidlingspris. Nå utfordrer han akademikerkolleger til å gutse mer i samfunnsdebatten.

I to tiår har pennen og stemmen hans preget avisspalter og eteren. Fredag mottok professor i samfunnsøkonomi og dekan ved Universitetet i Stavanger, Ola Kvaløy, Victor D. Normans Formidlingspris. Prisen ble overrakt av NHH-rektor Helge Thorbjørnsen under Alumnikonferansen i Oslo. 

– Formidling er en av de viktigste oppgavene vi akademikere har. Det er veldig kjekt å få anerkjennelse for dette arbeidet, sier Kvaløy.

NHH-nestor Victor D. Norman døde i september 2024. Prisen som bærer hans navn deles nå ut for andre gang. I fjor gikk den til økonomiprofessor ved UiO, Kalle Moene.

– Victor Norman var en særdeles skarp økonom og forsker, men ikke minst en fremragende formidler, forleser og foredragsholder. Å motta en pris i hans navn er en ære og stor stas, sier Kvaløy. 

Ola Kvaløy under Kåkånomics
Kvaløy er også musiker. Her fra en konsert med Erlend Aasland og Morten Abel under Kåkånomics i 2022. Til høyre en paneldebatt med bl.a. Kalle Moene fra den samme festivalen. Innfelt en yngre utgave av professoren, som disputerte ved NHH i 2003. Foto: Marie von Krogh og Silje Marnburg Ellefsen.

Spenner bredt

Ola Kvaløy har siden 2012 vært spaltist i Dagens Næringsliv, og har skrevet utallige kronikker og debattinnlegg i en rekke medier. Han er også en kjent stemme for Dagsnytt 18-lyttere, og ikke minst: medarrangør for den smått sensasjonelle suksessen Kåkånomics i Stavanger.

– Ja, det høres jo ut som en «contradiction in terms», sier han om økonomifestivalen, som denne måneden arrangeres for niende gang. Konseptet byr på tildels nerdete seminarer og debatter – ofte i overfylte puber og på kafeer. I år står hele 100 arrangementer på programmet. 

– Kåkånomics er blitt en fantastisk formidlingsplattform for økonomi. Lærdommen er at man aldri skal undervurdere publikum. Folk vil ha substans, sier professoren, som nå blir hedret for å løfte fag ut til folk. 

Blir det litt temperatur, blåser det som regel fort over.

Ole Kvaløy, professor og prisvinner

«Årets prisvinner deler i høyeste grad Victor Normans skarpe penn og evne til å sette dagsaktuelle tema inn i en økonomifaglig sammenheng,» heter det i juryens begrunnelse. 

Så hva er egentlig Ola Kvaløys metode?

Ola Kvaløy

Dekan og professor ved Handelshøgskolen ved Universitetet i Stavanger og professor II ved Norges Handelshøyskole (NHH). Tok sin doktorgrad ved NHH i 2003. 

Fast spaltist i Dagens Næringsliv. Han er også medarrangør av økonomifestivalen Kåkånomics. 

Har sittet i to ekspertutvalg oppnevnt av Regjeringen: Skatteutvalget og Klimautvalget 2050. 

Kvaløy er også musiker. På begynnelsen av 2000-tallet ga han ut musikk med bandet Lano Places. I de senere årene har han gitt ut to plater som soloartist. 

Samfunnsengasjert

I bunn ligger samfunnsengasjement og skrivekløe, ifølge ham selv. Et av hans klareste barndomsminner er å sitte bøyd over avisene i det kvaløyske hjem. Han lot seg oppsluke av meningsmålinger, modeller og statistikk. I dag har professoren selv stor glede i å dele økonomiske innsikter, ikke sjelden med islett av filosofi, språklek og humor. 

– Hva er det du vil med din formidling? 

– Jeg prøver å være aktuell. Også er det alltid bra om jeg klarer å feste det til en modell eller teori – noe som guider tenkningen. Jeg ønsker å gi folk gode leseropplevelser, sier Kvaløy. 

Kunsten, mener han, er ikke å ha for grandiose ambisjoner. 

– Jeg vet jo at folk ofte bare skummer gjennom tekster. Om de bare husker et lite poeng. Om bare noen får en liten a-ha-opplevelse eller en ny innsikt, er det fint, sier han. 

– Hvilke feller er det akademikere typisk går i?

– Mange tenker litt for mye på «professorkollegaen på skulderen». De er kanskje redd for å tråkke feil, og skriver mest for å imponere kolleger. Jeg mener akademikere må tørre å slippe seg mer løs.

– Hva legger du i det? 

– Våg å være litt banal! Man skal være presis, men av og til må graden av presisjon vike for det som kan fenge og skape engasjement.

Victor D Normanns formidlingspris

Gis til en mottaker som bidrar med formidling og debatt om problemstillinger i norsk økonomi og norsk økonomisk politikk.

Målet er å belønne formidling av samfunnsøkonomisk innsikt som har akademisk kvalitet, men er lettfattelig og engasjerende og bidrar til rasjonell og konstruktiv meningsbrytning.

Det er Atle Bergshaven, Herbjørn Hansson og Jens Ulltveit-Moe, samt NHH-alumni og venner av Norman som har tatt initiativet til og finansierer prisen. 

Juryen for prisen består av sjefredaktør i Aftenposten Trine Eilertsen, professor Kjetil Storesletten ved University of Minnesota, og Helge Thorbjørnsen, rektor ved NHH. 

Modigere meninger

Han tror en del akademikere vegrer seg for å ytre seg om temaer de ikke selv har forsket direkte på. 

– Jeg mener forskere må kunne mene og analysere i offentligheten uten at de har publisert en vitenskapelig artikkel på temaet selv, sier professoren, som sier han sjelden har fått negative reaksjoner på å tråkke litt utenfor eget reir. Før han sender fra seg kronikker og innlegg, sparrer han gjerne med tre-fire gode lesere; både kolleger i faget og kompiser utenfor akademia.

– Så ditt beste formidlingsråd er…?

– Hiv deg utpå, og ikke ta ting for alvorlig. Blir det litt temperatur, blåser det som regel fort over.

Helge Thorbjørnsen
Helge Thorbjørnsen foran bildet av den avdøde NHH-nestoren Victor D. Norman.

Prisvinneren er ikke redd for å kritisere og debattere verken offentlig pengebruk, offentlig organisering eller næringspolitikk.

Fra juryens begrunnelse