– Svært nyttig kunnskap for vår virksomhet

Stein Rømmerud og Truls Fjeldstad fra Norgesgruppen, sammen med Professor Lars Sørgard under fagseminaret på NHH
Stein Rømmerud og Truls Fjeldstad fra NorgesGruppen, sammen med professor Lars Sørgard under fagseminaret på NHH
Av Arent Kragh

1. oktober 2025 15:16

– Svært nyttig kunnskap for vår virksomhet

Truls Fjeldstad, konserndirektør for blant annet detaljhandel i NorgesGruppen, fikk servert ny NHH-forskning da ledelsen i NG besøkte NHH denne uken.

Tirsdag møtte konsernledelsen i NorgesGruppen NHH-forskere på fagseminar.

Professorene Siv Skard, Lars Sørgard og postdoktor David Bilén ga konsernlederne innblikk i forskningen sin. Skard og Bilén delte funn om hvordan man konkret kan forandre forbrukeradferd, og hvordan tiltakene kan testes. Velkjente metoder som spørreundersøkelser avslører ikke hvordan vi oppførere oss i matbutikken. Forskning og undersøkelser «i felten» gir andre svar.

Siv Skard
Professor Siv Skard delte forskningsfunn med Norgesgruppen.

Et funn som går igjen, er vanens makt. Siv Skards forskning er tydelig på at ønsker om å endre adferd trumfes av vanens makt i butikken. Endrede vaner krever tiltak og incentiver i butikken. David Biléns forskning antyder at opplysninger om produkters miljøvennlighet og andre positive egenskaper noen ganger virker mot sin hensikt, ettersom kunden da mistenker at dette gjør varen mindre attraktiv på andre måter.

Truls Fjeldstad er konserndirektør for Detalj, Region og Eiendom i NorgesGruppen. Etter seminaret sier han i en kommentar at denne kunnskapen er svært nyttig i deres virksomhet.

– Vi er en del av en verdikjede som påvirkes av klimaendringene. Vi må hjelpe kundene å ta mer bærekraftige valg. Da må vi forstå hva som fungerer og ikke fungerer for å få kundene ut av vanene sine, sa han.

Ny NHH-studie: Nordmenns kunnskap om matpriser avslørt

Stort sprik i nordmenns kunnskap om matpriser

Det er store forskjeller i nordmenns innsikt om matprisene, avdekker ny studie. Norske familier kan spare tusenvis ved å skjerpe priskunnskapen.