Selger klær med suksess i Indonesia

Jo Bjørdal og Fredrik Thomassen

1. mars 2016 10:55

(oppdatert: 1. mars 2016 11:00)

Selger klær med suksess i Indonesia

To tidligere NHH-studenter gjør stor suksess i Indonesias nest største netthandelsselskap, Zalora. Veksten har vært eventyrlig,og de neste par årene skal de hyre inn mer enn 1000 personer til for å selge klær i verdens fjerde største land.

Markedsjef Jo Bjordal (29) fra Molde, og medgründer og landsjef Fredrik Thomassen (28) fra Arendal gikk begge ut fra NHH i 2012. Etter et par år på baken som konsulenter jobber nå begge i ledelsen i Zalora, et e-handelsselskapet som selger klær på internett i Indonesia og andre sørøstasiatiske land.

- Indonesia er spennende. Når de begynner å skrive i norske medier om at det er store muligheter i India og Kina, da er det allerede for sent. I Indonesia er det er såpass tidlig ennå at det ikke er så mange andre her, men det er ikke for tidlig heller, sier Thomassen.

Han mener at fordelen med Indonesia er at det er et folkerikt land, stabilt politisk og åpent for vestlige, i motsetning til India og særlig Kina, som er vanskelig å trenge inn i. Indonesia har en befolkning på 250 millioner, av dem har rundt 100 millioner internettilgang.

Store muligheter

- Indonesia har så langt vært oversett av investorer og andre entreprenører. Det er overraskende lite som skjer her ennå, og derfor er det store muligheter, sier Thomassen.

Middelklassen vokser, og en økende andel av inntekten går til konsumvarer som fashion. Den største veksten er det mobilhandel som står for. Hele 70 prosent av omsetningen er fra mobil.

- Vi tror dette komme til å øke, alle har mobiler her, også taxisjåfører og vanlige folk. Vi har laget en egen fashion-app, det er den første plassen de kjøper på, sier Bjordal.

Sterk vekst

Zalora vokser med over ti prosent i måneden. Antallet ansatte har økt fra 150 til 600 det siste året. Nå skal de ansette ytterligere 1.000 personer de neste par årene.

-Zalora skiller seg ut, vi er en ung virksomhet med en startup feeling og en laidback kultur. Vi i ledelsen går i dongeri og t-skjorter, vi har et åpent kontorlandskap med veldig flat struktur. Ting skjer vanvittig fort, det skjer forandringer hver eneste uke. Det er et veldig dynamisk selskap som er i forkant på teknologisiden. Vi er allerede det nest største selskapet i Indonesia innen netthandel, sier Bjordal, og fortsetter:

-Jeg vil påstå at Sørøst-Asia begynner å ligge foran Europa på teknologisiden, de fleste norske e-handelsselskaper har ikke laget en app ennå. Det er interessant å se hvordan det globale tyngdepunktet skifter så rask. Vi ligger langt foran, og vi har investorer som er veldig flinke på teknologi, sier han.

Zalora har ti millioner unike sessions per måned, og målet er én million ordrer per måned neste år. 89 prosent av alle som er på internett i Indonesia har hørt om Zalora.

-Vi har klart å styre Zalora til å bli det ledende fashion-selskapet i Indonesia. Det er et kult selskap som de fleste indonesere har fått øynene opp for, og vi er etterhvert blitt like ettertraktet å jobbe i som Google og Facebook, sier Thomassen.

NHH åpnet internasjonale dører

Både Bjordal og Thomassen benyttet seg av mulighetene på NHH for å komme seg utenlands i løpet av studiet. Begge var på utveksling i løpet av bacheloren, siden tok Bjordal en dobbel master på HEC i Paris. Fredrik Thomassen tok en mastergrad på LSE i London.

-NHH åpnet for internasjonal erfaring, og da vi kom tilbake var begge tørste etter å jobbe mer internasjonalt, sier Bjordal.

Begge jobbet i konsulentselskaper etter NHH, Bjordal i PwC og Thomassen i McKinsey.

- Jeg jobbet 60-70 prosent av tiden min utenfor Oslo med telekom og teknologi i emerging markets. Det er ikke mye man får sett ut av vinduet fra taxier og hoteller, og jeg fikk ikke følelsen av hvordan man bygger et selskap i utviklingsland. Jeg ble imidlertid inspirert av å se muligheter som finnes her. Det er en eksplosjon innen teknologi og telekom. Jeg hadde lyst til å ta en mer aktiv rolle i å bygge selskaper, og ikke sitte på sidelinjen og lage Power Point-presentasjoner, sier Thomassen.

Via kontakter i McKinsey dukket muligheten i Indonesia opp, og siden åpnet det seg en mulighet som sjef for markedsføringsavdelingen. Da ble Bjordal oppringt.

-Jeg dro ned for å undersøke mulighetene, og på helgebesøket mitt ble jeg overbevist om at dette var et tilbud jeg ikke kunne si nei til. Jeg sa opp jobben og begynte her etter nyttår, sier Bjordal.

Kulturforskjeller

Det er mange kulturforskjeller mellom Norge og Indonesia, også jobbmessig.

- Indonesere er forskjellige fra nordmenn rent arbeidsmessig, de er veldig laid back og det skal litt til for å følge dem opp, men de er positive og bra folk å jobbe med, ifølge Bjordal.

Thomassen er enig.
- De er litt som arendalitter: ikke så veldig ambisiøse, men utrolig trivelige, krangler lite og det er få konflikter. Jeg synes de er helt konge å jobbe med, selv om vi må jage litt på dem noen ganger, sier han.

Ingen moteeksperter

De påberoper seg ikke å ha stor kunnskap om indonesisk mote.
-Det styres av markedet. Hvis kundene foretrekker de og de produktene blir de med i markedsføringskampanjer. Det er ingen av oss som har bakgrunn fra fashion, og vi har ikke tanker om hva som er kult. Vi selger saronger og bønnetepper, det er ikke noe vi har peiling på, sier Bjordal.

I stedet satser de på lokale moteeksperter. 40 prosent av sortimentet er egne merkevarer som lages av egne designere.
-Vi prøver å finne trender og design som markedet etterspør. Det følger sesongene, nå er det ramadan og alle må kjøpe ny sarong og slikt, det er tradisjonen. Derfor har vi tre ganger så mye omsetning som vi pleier, sier Thomassen.

Sport og fritid

Å bo i hovedstaden Jakarta er ikke ferie. Det er en av verdens største byer med 30 millioner innbyggere, og en av de mest trafikkerte byer i verden.

-Men det skjer mye, det er lett å reise til strender og grøntområder, vi har det veldig fint på fritiden også i Indonesia. Vi har imidlertid ikke så mye fritid, vi jobber mye. Men i motsetning til våre tidligere jobber er dette mer motiverende, fordi vi har mer eierskap og kan utvikle det videre.

Vi er heldige, fordi vi er i hjertet av Sørøst-Asia med korte avstander. Vi prøver å få med oss så mye som mulig, som klatreturer på vulkaner i Thailand, vi surfer, kiter og dykker, sier Bjordal.

Ingen av dem har imidlertid tenkt å bli i Jakarta for evig.
-Vi blir ikke her for alltid, men det er veldig givende karrieremessig og jeg har fått mye mer ansvar enn jeg ellers hadde fått, sier Bjordal.

- Vi slår oss ikke ned og finner kone og hus her, for min del kommer jeg tilbake til Norge, men det er morsomt å være ute mens man fortsatt kan. Over tid vil vi bygge et team som kan ta over. Når vi har klart det, kan vi reise hjem, sier Thomassen.

Tilbake til Internasjonalt karrieresenter