problemer med trådløst nettverk

problemer med trådløst nettverk

Eduroam sluttet å fungere?

Følg sjekklisten nedenfor for å løse problemer med din trådløstilkobling til eduroam. Du trenger kanskje ikke gjøre alle, men disse stegene løser de aller fleste problemer knyttet til eduroam.

  • Start maskinen på nytt

    Start maskinen på nytt

    Noen ganger er alt som trengs en restart av maskinen. 

  • Bytt passordet ditt

    Bytt passordet ditt

    Utløpte passord skaper problemer når du er tilkoblet eduroam med ditt gamle passord. Kontoen din blir låst ved fem mislykkede påloggingsforsøk.

    Du kan selv bytte passordet ditt på https://selfservice.nhh.no/passwordreset

    Passordet må inneholde minst åtte tegn, én stor bokstav, ett tall og kan ikke inneholde navnet ditt eller æ, ø eller å.

    Sjekk at du får logget inn på din webmail på https://owa.nhh.no med det nye passordet ditt.

  • Legg til eduroam på nytt

    Legg til eduroam på nytt

    Fjern eduroam fra listen over kjente nettverk. 

    Legg til eduroam på nytt ved å følge instruksjonene på helpdesk.nhh.no eller her på NHHs nettsider.

  • Fjern gamle sertifikater

    Fjern gamle sertifikater

    På Mac hender det at gamle sertifikater skaper problemer med tilkoblingen til eduroam. Åpne Keychain Access ved å søke etter keychain i søkefeltet i menylinjen.

    Inne i keychain-vinduet, søk etter radius.nhh.no og slett denne oppføringen.

    Fjern eduroam og legg til på nytt.

  • Oppdater operativsystemet

    Oppdater operativsystemet

    Installer sikkerhetsoppdateringer og sørg for at du har siste utgave av operativsystemet på din maskin.

    Bruker du eldre utgaver av operativsystemet er maskinen din mer utsatt for sikkerhetshull som er tett u nyere utgaver.

    Merk at du kan oppleve redusert ytelse på maskinen om du oppgraderer fra et eldre operativsystem til det nyeste. Sørg i hvert fall for å være på siste utgave av det operativsystemet du har.