Samler dagligvare-toppene til konferanse

Supermarked
Det unike med denne konferansen er at den kobler de sentrale næringsaktørene direkte med forskerne på feltet. Vi håper å skape en ny møteplass for bransjen, sier NHH-professor Frode Steen.
NHH

10. mars 2017 11:25

(oppdatert: 10. mars 2017 12:46)

Samler dagligvare-toppene til konferanse

«Big data: Kampen om fremtidens kolonialkunde». Det er tema for konferansen Food, som NHH arrangerer i Oslo 22. mars.

Food er en ny konferanse som NHH vil arrangere årlig i samarbeid med aktørene i dagligvarebransjen.

Storstilt digitalisering

 – De siste årene har dagligvaremarkedet gjennomgått store endringer, og det får konsekvenser for både leverandører og oss forbrukere. Konferansen skal bidra med innsikt i hvordan matvaremarkedet fungerer. Det unike med denne konferansen er at den kobler de sentrale næringsaktørene direkte med forskerne på feltet. Vi håper å skape en ny møteplass for bransjen, sier NHH-professor Frode Steen. Han har ledet arbeidet med Food 2017.

 Tema for årets konferanse er big data. Bransjen har vært preget av storstilt digitalisering de siste årene, noe som også får konsekvenser for forretningsmodellene i dagligvarehandelen. I januar lanserte blant annet Rema 1000 appen Æ. Den rundet nylig én million nedlastninger.

 – Digitaliseringen betyr at dagligvarebransjen i mye større grad enn tidligere kan følge med på endringer i kjøpemønsteret til folk. Det betyr blant annet at de raskere kan snu seg rundt og gjøre endringer i vareutvalg, og at de i større grad kan tilpasse tilbud mot hver enkelt kunde. Det har vært en enorm utvikling på dette området på ganske kort tid, sier Steen.

Dårligere vareutvalg i Norge?

Til konferansen kommer ledere fra flere av dagligvarekjedene. Fra leverandørsiden vil det bli innlegg fra konsernsjef Peter A. Ruzicka i Orkla og administrerende direktør Bent Myrdahl i Q-Meieriene. Forbrukerne er også representert ved direktør Randi Flesland fra Forbrukerrådet. I tillegg vil det også være flere faglige innlegg fra NHH-forskere. NHH-professor Frode Steen skal innlede i siste bolk, der han skal snakke om annerledeslandet Norge.

– Den siste tiden har mediediskusjonen rundt dagligvarer vært preget av at Norge skiller seg fra sine naboland. Vi har dårligere vareutvalg, vi har lavere konkurranse, færre aktører. Er det slik? Og hvis det er slik – hva kan forklare noen av disse forskjellene. Det vil jeg gi svar på i mitt innlegg, sier Steen.

 Her kan du se hele programmet for konferansen.

Flere nyheter fra NHH