Stor interesse for FOOD-konferansen

23. mars 2017 12:10

(oppdatert: 24. mars 2017 08:51)

Stor interesse for FOOD-konferansen

Det som kunne krype og gå av bransjefolk var onsdag samlet på FOOD-konferansen i Oslo.

Food er en ny konferanse som NHH vil arrangere årlig i samarbeid med aktørene i dagligvarebransjen. Konferansen er kommet i stand som følge av samarbeidet NHH har inngått med NorgesGruppen. Nærmere 300 deltakere var til stede på konferansen, i tillegg var det over 100 personer på venteliste for å få bli med.

Tema for konferansen var digitalisering og vareutvalg. Blant foredragsholderne var NHH-professor Frode Steen. I innlegget snakket Steen blant annet om hvorfor det ikke er flere utenlandske aktører i Norge. I Norge er dagligvaremarkedet dominert av tre aktører: Norgesgruppen, Coop og Rema.

– ICA, Aldi og Lidl har prøvd seg, men har ikke lykkes. To av de viktigste grunnene til dette er at Norge har en høy tollmur og at distribusjonskostnadene er store. Norge er et langstrakt land som gjør det mye dyrere å få varene ut, sa Steen.

Alle foto: Siv Dolmen

NHH-rektor Frøystein Gjesdal åpner Food 2017. Foto: Siv Dolmen
NHH-rektor Frøystein Gjesdal åpnet Food-konferansen.
Food 2017
Administrerende direktør ved NHH, Nina Skage i samtale med Håkon Mageli (med ryggen til). Skage var konferansier. på Food17.
Øystein Thøgersen, Food 2017
Den økonomiske veksten vil fortsette, konkluderte NHH-professor Øystein Thøgersen. Store politiske enkelthendelser som Trump og Brexit får sjelden store makroøkonmiske konsekvenser, ifølge kommende NHH-rektoren.
Espen Andersen, BI. Food 2017. Foto: Siv Dolmen
Førsteamanuensis Espen Andersen fra BI snakket om hvordan digitaliseringen vil påvirke dagligvarebransjen i tiden fremover.
Mingling, Food 2017. Foto: Siv Dolmen
Det var godt oppmøte på årets Food-konferanse.
Konsernsjef Geir Inge Stokke i Coop. Food 2017. Foto: Siv Dolmen
Konsernsjef Geir Inge Stokke i Coop.
Food 2017
En rekke masteroppgaver blir gjennomført som en del av forskningssamerbeidet mellom NHH og NorgesGruppen. På FOOD17 var flere av oppgavene utstilt. Her er Kommunikasjonsdirektør Per Roskifte i NorgesGruppen i samtale med to av masterstudentene Jørgen Farmen Sørlie (bak) Christian Didrik Kay (foran).
Øystein Foros, Food 2017. Foto: Siv Dolmen
NHH-professor Øystein Foros snakket om bruken av personlige priser i dagligvarehandelsen. I motsetning til en rekke andre eksperter er han mer positiv til den nye REMA 1000-appen Æ.
Food 2017
Fra en av paneldebattene: Frode Steen (debattleder), Truls Fjellstad, Geir Inge Stokke og Øystein Foros.
Truls Fjeldstad, NorgesGruppen, Food 2017. Foto: Siv Dolmen
Syv av ti lojalitetsprogrammer mislykkes, fortalte markeds- og analysedirektør Truls Fjeldstad i Norgesgruppen.
 NHH-professor Frode Steen, Food 2017. Foto: Siv Dolmen
NHH-professor Frode Steen tok for seg annerledeslandet Norge.
Food 2017
Janne Flovik Sande, Senior Client Director i dunnhumby
Food 2017
Styreleder i Dagligvareleverandørenes Forening Øystein Buu snakker med konsernsjef i Arcus Kenneth Hamnes (til venstre).
Food 2017
En rekke masteroppgaver blir gjennomført som en del av forskningssamerbeidet mellom NHH og NorgesGruppen. På FOOD17 var flere av oppgavene utstilt. Her er Kommunikasjonsdirektør Per Roskifte i NorgesGruppen i samtale med to av studentene Zhian Faramarzi (venstre) og Megerditch Stiegler Chadoyan (høyre).
Food 2017
Food 2017
Fra venstre: Karin Pedersen og Kaja Eggen fra Colgate Palmolive og Tonje Haneborg og Janne Flovik Sande fra dunnhumby.
Food 2017