Endelig på reisefot

19. oktober 2016 13:15

(oppdatert: 13. desember 2016 13:22)

Etter å ha tilbrakt én måned uten å ha forlatt campuset i særlig grad, fikk endelig også jeg muligheten til å reise rundt i India for å oppleve alt det spennende landet har å tilby.

Taj Mahal

Om Bloggeren:

"Mitt navn er Øyvind Fredriksen, 25 år, og kommer fra Gol i Hallingdal. Jeg er snart ferdig på NHH, og avslutter mastergraden min med et utvekslingsopphold på Indian Institute of Management – Ahmedabad. Bor på rom uten AC og WC, men elsker å lese!"

Resultatet ble tre ganske hektiske dager i New Delhi og Agra, men dersom man reiser på tur med tyskere som reiseledere, så kan man iallfall ta gift på at reisen blir effektiv og at man rekker å se mye på kort tid. Totalt var vi ni stykker. Fem tyskere, én østerriker, én israelitt, én franskmann og én nordmann. Et ganske internasjonalt reisefølge.

Dag 1

Ettersom flyplassen i Ahmedabad er under ombygging, er det kun mulig med morgen- og kveldsavganger. Fordelen med å reise midt på natten er at man får en «ekstra» dag. Vi landet i New Delhi på morgenkvisten og reiste rett til hostelet. Madpackers Hostel er regnet som Indias beste hostel, og det er ingen tvil om at beskrivelsen er korrekt. Standarden på rommene var meget bra til India å være, samt at miljøet var svært internasjonalt. For de som reiser til India på budsjett er dette virkelig stedet å bo på. Etter å ha spist en relativt sparsommelig frokost reiste vi rett til Qutb-minareten, verdens høyeste minaret bygd av murstein.

Qutb Minar

Utrolig nok var ikke minareten dagens største attraksjon for parkens besøkende, og iallfall ikke for den lokale befolkningen. Akkurat nå tipper jeg at jeg er på minst 100 indiske facebook-profiler. Det har trolig ikke vært så mange nordmenn på dette stedet tidligere.

Etter å ha besøkt minareten, gikk turen videre til Humayuns gravplass. Humayun var en stormogul som hersket i dagens Afghanistan, Pakistan og deler av India på 1500-tallet. Det hevdes at denne bygningen var forløperen til Taj Mahal. Selv om jeg ikke er noen ekspert på arkitektur og ikke er spesielt opptatt av estetikk innenfor byggebransjen, så er det ingen tvil om at byggverket er praktfullt. Bør besøkes.

Søndagens turistferd ble avsluttet med Akshardam avdeling New Delhi (de har en i Gujarat også). Dette er kanskje det flotteste stedet jeg har sett sammen med det sixtinske kapell. Det er ikke tillatt å ta bilder fra Akshardam, men det ligger heldigvis noen tilgjengelig på nettet. Det var virkelig verdt å stå to timer i kø for dette (selv om det ikke føltes sånn i 30 varmegrader og stille luft). Kvelden ble avsluttet i den mer vestlige delen av New Delhi, med bøffelhamburger og øl. Jeg klaget ikke.

Dag 2

Denne dagen ble satt av til Agra og Taj Mahal. Vi reiste relativt tidlig med den nest dårligste togklassen i India, hvilket var en fantastisk opplevelse i seg selv. Samtidig kom vi oss til Agra for 30 kroner, så lommeboka klaget heller ikke. På turen ble vi kjent med en indisk familie på fem som skulle til Agra. Disse var bemerkelsesverdig godt utdannet, og den eldste jenta på 13 år var flytende i engelsk og kunne en del fransk. Det er sikkert klisjé å si dette, men det er slike opplevelser man reiser for. Bildet under gir en indikasjon på både stemning i toget og også togklassen. Til tider var det føtter og hender overalt i toget.

Togtur til Agra

Agra er hovedsakelig kun kjent for tre ting. Et sikhtempel, Agra fort og selvsagt Taj Mahal. Med ca. seks timer i Agra var det ikke spesielt mye vi rakk, men man kan ikke besøke Taj Mahal uten å ta et gruppebilde foran byggverket.

Taj Mahal

Dessverre var deler av Taj Mahal under vedlikehold, hvilket drepte bittelitt av opplevelsen. Likevel er Taj Mahal noe man bør ha på en bucketlist, og spesielt under soloppgang eller solnedgang. Etter Taj Mahal gikk turen til Agra fort, men vi gikk ikke inn, da vi hadde for dårlig tid. Tilbake til New Delhi reiste vi med en førsteklasses AC-buss (ble vi fortalt), men førsteklasses busser i India er annerledes enn i Norge. Men med air condition er alt levelig for en nordmann. Kvelden ble fullført med relativt sterk indisk mat. Tror det gikk bra med magen. Vi får se!

Dag 3

Siste dag i New Delhi. Vi fikk testet New Delhis t-bane, et t-banesystem som anses som et av verdens beste. Totalt reiser 2.4 millioner med denne t-banen hver dag. Vi reiste til den gamle delen av New Delhi, som er omgitt av gamle markeder. Målet var å komme inn til New Delhi fort, men dessverre hadde de stengt av fortet denne dagen (noe de gjør hver tirsdag, tydeligvis). Dette ga oss muligheten til å besøke en ny moské i området. Da noen av vaktene krevde 300 rupees for alle blonde turister (som egentlig ikke er så mye), endte jeg dessverre opp i en liten disputt med en av dem. Det var ingen tvil om hvor disse pengene gikk. Da jeg syns dette var både urettferdig og urimelig fikk vi til slutt kranglet oss inn mot at vi ikke tok med oss kamera eller mobiler. Jeg er fornøyd med det, for byggverket i seg selv var ikke så spennende.

Vi fikk også besøkt et undergrunnsmarked i New Delhi. Graden av piratkopiering var av typen skyhøy, og vi ble også lovet FIFA 18 av en av selgerne (for de som ikke er klar over det – FIFA 18 kommer først ut neste år). Vi kunne også kjøpe Windows 2016 (aner ikke hva dette er) og Nyke-sko. Den eneste som solgte skikkelige ting var bokhandleren. Her kunne vi kjøpe skikkelige bøker, blant annet bøker av tidligere NHH-student Jo Nesbø. Ja, du leste riktig. Han er også poppis i India.

En kan ikke ha vært i New Delhi uten å ha besøkt India Gate, hvilket minner mistenkelig mye om Triumfbuen i Paris. Hele turfølget sang på «Les Champs-Élysées». Franskmannen var ganske glad. Også her ble det tatt gruppebilder av oss, samt at jeg trolig endte opp på femti nye indiske facebook-kontoer.

India Gate

Til slutt forsøkte vi å reise innom Lotustempelet, et Bahá’í-tempel i New Delhi. På kveldstid er hele tempelet svøpt i lys (hm, kun sju treff på Google – kan man ikke si dette?). Dessverre var inngangen stengt da vi kom frem, men tempelet kunne ses fra utsiden. Bør besøkes.

Kvelden ble avsluttet med pizza og god stemning på restauranten med det velklingende navnet Chill Café. Med dårlig tid til flyavgang kan vi ikke si at restauranten levde opp til navnet, men det var svært god mat om ikke annet.

Reis med tyskere

Etter hjemkomst har jeg noen tips å komme med til de som ønsker å besøke New Delhi og Agra.

• Det er en glede å ha med seg litt organiserte tyskere på tur. De fikser alt.
  • Bruk Uber for alt det det er verdt. Selv om sjåførene ikke kan et kløyva ord engelsk, så er dette a) utrolig billig og b) langt bedre enn å kjøre rundt i rickshaw
  • New Delhi er utrolig forurenset. Ta noen forholdsregler.
  • Ikke book tog på den såkalte sleeper-klassen dersom du ønsker litt komfort. Heller ikke kjøp sandwich på toget, for den inneholder rå kål. Smaken forsvinner kun etter å ha spist svært krydra mat. Æsj.

Nå venter to uker med litt skole, før jeg reiser til Calcutta 29. oktober (tror jeg). Da skal jeg feire Diwali. Tiden går sabla fort.