Faglig innhold
Mål, læringsutbytte, vurderingsform og moduler for studiet Termdist - nordisk kurs i terminologi.
-
Innhold
Innhold
Følgende emner blir behandlet:
- oversikt over terminologiens sentrale begreper (begrep, referent begrepskjennetegn, begrepsrelasjoner og –system, definisjoner, termer),
- forholdet mellom fagspråk og allmenspråk
- forholdet mellom terminologilære og leksikografi
Kurset inneholder en oversikt over terminologiens grunnbegreper og forholdet mellom terminologi og leksikografi, diskusjoner om relasjonen mellom fagspråk og allmennspråk. Det inngår mange øvelser i praktisk terminologiarbeid, inkludert strukturering av begrepssystemer, definisjonsskriving og termdanning.
Detaljert studieplan med tema, frister for innlevering av øvelser og oppgaver til mappen legges ut på kurssiden i læringsplattformen It’s learning ved studiestart. Følgende tema vil bli gjennomgått:
Leksjon / Tema:
- Introduksjon av læringsplattform og bruk av termbasesystemer (i-Term & i-Model)
- a) Fagspråklig kommunikasjon b) Terminologiens rolle i en effektiv fagspråklig kommunikasjon
- Terminologilæren: begrepssystemer og begrepsrelasjoner
- Terminologilæren: begrepssystemer og begrepsrelasjoner (forts.)
- Terminologilæren: karakteristiske trekk
- Terminologilæren: definisjoner
- Terminologilæren: definisjoner (forts.)
- Terminologilæren: termer, termdannelse
- Terminologiarbeid i Norden
- Evaluering og selvevaluering: Revisjon av øvelser og refleksjonstekst knyttet til øvelsene
-
Læringsutbytte
Læringsutbytte
Etter kurset skal studentene kunne:
- Strukturere begreper i begrepssystemer
- Anvende prinsippene for definisjonsskriving korrekt og redegjøre for dem
- Forklare termdannelse
- Velge ut termer utfra etablerte kriterier
- Argumentere for terminologiens rolle i en effektiv fagspråklig kommunikasjon, både faginternt og fageksternt
- Anvende terminologiens grunnbegreper korrekt
-
Undervisning / Vurderingsform
Undervisning / Vurderingsform
Kurset er nettbasert, og de forskjellige foreleserne vil være ansvarlige for ulike deler av kurset. Deltagerne vil komme fra alle de nordiske landene, noen øvelser og gruppearbeid vil foregå i blandede nordiske grupper, mens andre kan være språkspesifikke.
Undervisningen vil veksle mellom selvstudium, presentasjoner på nettet, asynkron dialog, synkron chat, og øvelser i grupper eller individuelt.
Kursansvarlige er:
- Ágústa Thorbergsdóttir (Stofnun Árna Magnússonar í íslenskum fræðum, Reykjavik)
- Henrik Nilsson (Terminologicentrum TNC, Stockholm)
- Marita Kristiansen (Norges Handelshøyskole, Bergen)
- Anita Nuopponen (Vasa universitet, Vasa)
- Nina Nissilä (Vasa universitet, Vasa)
- Jan Roald (Norges Handelshøyskole, Bergen)
- Hanne Erdman Thomsen (Copenhagen Business School, København)
Dataverktøy vil være E-læringsplattformen It’s learning og terminologihåndteringssystemene i-Term og i-Model
Vurderignsform i kurset er mappevurdering. Mappen består av 4 oppgaver hvorav 3 må være bestått. Studentene får tilbakemelding på innleveringene fra lærer, og kan forbedre innleveringene før endelig levering av mappen. Den endelige mappen skal inneholde oppgavene i utkast og bearbeidet form. Som en del av mappen skal studentene levere en refleksjonstekst.
Mappen vurderes bestått / ikke bestått.
Les mer i Forskrift om studiene for etter- og videreutdanning ved Norges Handelshøyskole, NHH