Faglig innhold

  • Innhold

    Innhold

    Følgende emner blir behandlet:

    • oversikt over terminologiens sentrale begreper (begrep, referent begrepskjennetegn, begrepsrelasjoner og –system, definisjoner, termer),
    • forholdet mellom fagspråk og allmenspråk
    • forholdet mellom terminologilære og leksikografi

    Kurset inneholder en oversikt over terminologiens grunnbegreper og forholdet mellom terminologi og leksikografi, diskusjoner om relasjonen mellom fagspråk og allmennspråk. Det inngår mange øvelser i praktisk terminologiarbeid, inkludert strukturering av begrepssystemer, definisjonsskriving og termdanning.

    Detaljert studieplan med tema, frister for innlevering av øvelser og oppgaver til mappen legges ut på kurssiden i læringsplattformen It’s learning ved studiestart. Følgende tema vil bli gjennomgått:

    Leksjon / Tema:

    1. Introduksjon av læringsplattform og bruk av termbasesystemer (i-Term & i-Model)
    2. a) Fagspråklig kommunikasjon b) Terminologiens rolle i en effektiv fagspråklig kommunikasjon
    3. Terminologilæren: begrepssystemer og begrepsrelasjoner
    4. Terminologilæren: begrepssystemer og begrepsrelasjoner (forts.)
    5. Terminologilæren: karakteristiske trekk
    6. Terminologilæren: definisjoner
    7. Terminologilæren: definisjoner (forts.)
    8. Terminologilæren: termer, termdannelse
    9. Terminologiarbeid i Norden
    10. Evaluering og selvevaluering: Revisjon av øvelser og refleksjonstekst knyttet til øvelsene
  • Læringsutbytte

    Læringsutbytte

    Etter kurset skal studentene kunne:

    • Strukturere begreper i begrepssystemer
    • Anvende prinsippene for definisjonsskriving korrekt og redegjøre for dem
    • Forklare termdannelse
    • Velge ut termer utfra etablerte kriterier
    • Argumentere for terminologiens rolle i en effektiv fagspråklig kommunikasjon, både faginternt og fageksternt
    • Anvende terminologiens grunnbegreper korrekt
  • Undervisning / Vurderingsform

    Undervisning / Vurderingsform

    Kurset er nettbasert, og de forskjellige foreleserne vil være ansvarlige for ulike deler av kurset. Deltagerne vil komme fra alle de nordiske landene, noen øvelser og gruppearbeid vil foregå i blandede nordiske grupper, mens andre kan være språkspesifikke.

    Undervisningen vil veksle mellom selvstudium, presentasjoner på nettet, asynkron dialog, synkron chat, og øvelser i grupper eller individuelt.

    Kursansvarlige er:

    • Ágústa Thorbergsdóttir (Stofnun Árna Magnússonar í íslenskum fræðum, Reykjavik)
    • Henrik Nilsson (Terminologicentrum TNC, Stockholm)
    • Marita Kristiansen (Norges Handelshøyskole, Bergen)
    • Anita Nuopponen (Vasa universitet, Vasa)
    • Nina Nissilä (Vasa universitet, Vasa)
    • Jan Roald (Norges Handelshøyskole, Bergen)
    • Hanne Erdman Thomsen (Copenhagen Business School, København)

    Dataverktøy vil være E-læringsplattformen It’s learning og terminologihåndteringssystemene i-Term og i-Model

     

    Vurderignsform i kurset er mappevurdering. Mappen består av 4 oppgaver hvorav 3 må være bestått. Studentene får tilbakemelding på innleveringene fra lærer, og kan forbedre innleveringene før endelig levering av mappen. Den endelige mappen skal inneholde oppgavene i utkast og bearbeidet form. Som en del av mappen skal studentene levere en refleksjonstekst.

    Mappen vurderes bestått / ikke bestått.