Praktiske opplysninger

Opptakskrav, omfang og kostnader for Innføring i bærekraftig business

  • Målgruppe

    Målgruppe

    Målgruppene for emnet er ledere i privat, offentlig og frivillig sektor som møter bærekrafts- og innovasjonsutfordringer, samt personer som jobber med disse problemstillingene, f.eks. analytikere, konsulenter, rådgivere og styremedlemmer. Emnet vil særlig være rettet mot ledere i SMB-segmentet.

  • Opptakskrav

    Opptakskrav

    • Bachelorgrad, eller
    • Cand. mag-grad, eller
    • Annen grad eller yrkesutdanning av minimum 3 års omfang, eller
    • Utdanning som i henhold til § 3-4 i lov om universiteter og høgskoler er godkjent som jevngod med ovennevnte grader eller utdanningsløp.

    I spesielle tilfeller kan andre dokumenterte kvalifikasjoner vurderes som helt eller delvis likeverdig med eventuelle mangler i utdanningsløpene nevnt overfor.

    I tillegg må du ha minst to års relevant yrkespraksis.

    Emnet er åpent for søkere generelt, men medlemmer i Proneo, Ikuben og Solenergiklyngen vil ha fortrinn.

  • Informasjon om søknad

    Informasjon om søknad

    Søknad skjer gjennom EVUWeb.

    Les mer om søknadsprosessen 

  • Varighet, omfang og nivå

    Varighet, omfang og nivå

    Emnet er lagt opp som deltidskurs over ca. tre måneder, og samlet omfang er 7,5 studiepoeng på masternivå.

  • Emnets organisering

    Emnets organisering

    Emnet er lagt opp som deltidsstudium på masternivå over et semester.  Emnet har seks dager med digital undervisning, tre ganger to dager. I tillegg vil studentene få tilgang til forhåndsproduserte videoer og podcastepisoder.

    Emnets fagtemaer er:

    1. Innføring i bærekraftig business: Hva, hvorfor, hvordan og hva så?
    2. Erkjenn: Kom i gang med strategier for bærekraftig forretningsutvikling
    3. Utforsk: Finn nye og bærekraftige forretningsmuligheter
    4. Test: Lær hvordan man kan gå fra ideer til piloter
    5. Rigg: Sett strategier for bærekraftig forretningsutvikling ut i livet

    Hver studiesamling tar for seg følgende fagtema:

    Samling 1: Forstå bærekraft og digitalisering som to avgjørende drivkrefter som påvirker bedriftens forretningsmodell og verdiskapning (se 1 og 2 i punktlisten over).

    Samling 2: Anvend moderne strategitenkning som scenariotenkning for på en smidig måte å kunne håndtere drivkreftene, adressere usikkerhet og trusler, og utnytte bedriftenes handlingsrom (se 3 og 4 i punktlisten over).

    Samling 3: Forstå hvordan man tilrettelegger for en robust og tilpasningsdyktig implementering av strategi og forretningsmodeller (se 5 i punktlisten over).

    I tillegg skal deltakerne arbeide i grupper med en gjennomgående prosjektoppgave. Prosjektoppgaven som skal ta for seg et konkret og praktisk omstillings- og utviklingsarbeid eller prosjekt.

  • Studieavgift

    Studieavgift

    Studieavgift kr 50 000.