– Oi, er dette bærekraft?

Lars jacob Tynes Pedersen og Sveinung Jørgensen. Foto: Virke
GRØNNE OG LØNNSOMME: – Vi ønsker med denne mastermodulen å vektlegge innovasjon og hvordan man plukker bærekraftproblemer ned på bordet for så å finne lønnsomme løsninger på dem, sier Sveinung Jørgensen og Lars Jacob Tynes Pedersen ved Centre for Sustainable Business hos NHH. Foto: Virke
Av Ove Sjøstrøm

2. september 2020 09:54

– Oi, er dette bærekraft?

Vet du hva du skal gjøre for å omstille virksomheten din i det grønne skiftet? NHH Executive gir deg kunnskapen du trenger for å tjene penger gjennom bærekraftige forretningsmodeller.

– I Sverige begynner snart Amazon å selge bruktbøker. Det gjør ikke de store og etablerte bokhandlerne i Norge. Det gjør heller ikke forlagene, sier en engasjert Sveinung Jørgensen, programdirektør og førsteamanuensis ved Centre for Sustainable Business (CSB) hos NHH.

Han slår fast:

– I dag er det en nødvendighet å identifisere problemer rundt egen bærekraftstrategi skal du overleve i fremtiden. Utfordringen er å finne løsninger og knytte det tett opp mot det som er god business. 

Kunnskapsbaserte valg

Sammen med førsteamanuensis på NHH og CSB-kollega Lars Jacob Tynes Pedersen, starter de to snart opp et nytt masterprogram for bærekraft hos NHH Executive. Det nye masterprogrammet er i gang med første kull 26. november 2020.

– Hvem er målgruppen for programmet?

– Vi ønsker å tiltrekke oss alle som har interesse for innovasjon, nye forretningsmodeller og bærekraft i virksomhetene. Det kan være eksisterende chief sustainability officers, eller alle som har ambisjoner om å komme inn i virksomhetens ledelse. Fellesnevneren er å gjøre disse i stand til å ta kunnskapsbaserte og gode bærekraftige valg, sier Pedersen.

LES MER OG MELD DEG PÅ SUSTAINABLE BUSINESS STRATEGY

Og det er ikke bare én måte å gjøre dette på. Virksomheter har ulike behov og står på ulike steder når det gjelder å omfavne nye bærekraftige forretningsmodeller. Ifølge Pedersen kan det dreie seg om å bli bærekraftig, tilpasse seg nye kundebehov og ta i bruk ny teknologi.

– Uansett hvor du står, er målet med programmet å gi en verktøykasse som fungerer for akkurat din virksomhet. 

Business edge

Både Jørgensen og Pedersen har lang fartstid fra undervisning og etterutdanning fra NHH. De trekker frem styrken med bærekraftsprogrammet. Det handler om tverrfaglighet.

– Det vi ønsker med denne mastermodulen er å vektlegge innovasjon og hvordan man plukker bærekraftsproblemer ned på bordet for så å finne lønnsomme løsninger på dem, sier Jørgensen og understreker:

– Det er viktig at vi gjør dette med en «business edge» slik at det skaper verdier for virksomheten og aksjonærene. At eksisterende forretningsmodeller er under press i de fleste bransjer, gjør dette programmet høyaktuelt for bedrifter som har vilje til omstilling. 

Sirkulærøkonomi

Jørgensen og Pedersen har jobbet sammen i 15 år. De to NHH-forskerne brenner for alt som har med bærekraft, omstilling og nye forretningsmodeller å gjøre. I boken «RESTART: 7 veier til bærekraftig business» fra 2017, gir de konkrete råd på veien mot forretningsmodeller som er både bærekraftige og lønnsomme. 

– Tar dere den «virkelige» verden inn i studiet?

–Ja, dette blir et levende studie med ferske caser og eksempler fra virksomhetene vi forsker på. Et tema vi jobber med for tiden er ulike sider ved sirkulærøkonomien. Og da handler det ikke bare om det de fleste kjenner som gjenvinning og søppelsortering, sier Jørgensen og utdyper:

– ­Vi har et forskningsprosjekt med varehandel og retailbransjen gående hvor plastproblematikken er viktig. I denne bransjen har man tradisjonelt brukt engangsplast som emballasje. Da er spørsmålet om det er mulig å kutte ut engangsplasten og lage en ny verdikjede. 

– Kanskje kommer det noen hjem til oss i nær fremtid og fyller på ny såpe og utfører andre tjenester. Dette er en ny måte å tenke forretningsmessig på.

Entusiastiske studenter

Mange norske virksomheter har et stykke å gå før de virkelig er i stand til å tenke ut og legge til rette for lønnsomme og bærekraftige forretningsmodeller.

– Virksomhetene er nødt til å finne måter å integrere bærekraft på alvor og skikkelig vis. Før kalte man det for et «samfunnsansvar», men gjorde egentlig ikke noe med egen produksjon eller verdikjeden. Man lagde ikke innovative nye forretningsmodeller som hadde bærekraftselementer i seg, sier Pedersen.

Både Jørgensen og Pedersen gleder seg til første kull på studiestart i slutten av november. De vet av erfaring at mange av studentene får en real aha-opplevelse underveis.

– Dette er en typisk reaksjon fra studentene etter de har tatt fag som omhandler bærekraft: «Oi, er dette bærekraft? Dette har jeg lyst til å jobbe med!» Vi viser dem hvor spennende, nyttig og nødvendig det er å forstå og å finne løsninger på spørsmål rundt bærekraft gjennom innovasjon og nye forretningsmodeller. I tillegg gir vi dem en verktøykasse som kan tas i bruk i egen virksomhet, avslutter Jørgensen.

Flere studietilbud fra NHH Executive

Centre for Sustainable Business