Døråpner til en ny bransje

Marianne Røiseland. Foto: Rørentreprenørene Norge
SKIFTET BRANSJE: – Det skulle vise seg at studiet på NHH ble en døråpner til å forstå en ny bransje og å skape innhold i den nye jobben min, sier Marianne Wætnes Røiseland. Foto: Rørentreprenørene.
Av Ove Sjøstrøm

14. oktober 2020 09:32

Døråpner til en ny bransje

Marianne W. Røiseland tok steget ut i det ukjente og skiftet jobb i 2018. En MBA ved NHH Executive skulle vise seg å bli en døråpner.

Hun er blitt en synlig leder for Rørentreprenørene Norge. Arbeidsgiverorganisasjonen har over 600 medlemsbedrifter med en samlet omsetning på drøye 17 milliarder kroner.

– Akkurat nå er vi opptatt av senvirkningene av koronaepidemien. Mange av kontraktene til medlemsbedriftene våre ble inngått før koronaen slo til, nå må vi gjøre det vi kan for å få frem nye tilbud og passe på at de norske bedrifter kan konkurrere om oppdragene, sier Marianne W. Røiseland, administrerende direktør for Rørentreprenørene Norge.

Hun slår fast:

– Mye handler om rammebetingelser og hvilket samfunn vi ønsker oss. Vi tror på en mangfoldig bransjen med små, mellomstore og større virksomheter som folk har lyst til å jobbe i og som ungdom søker seg til.

Trengte ny kunnskap

Røiseland har tidligere jobbet både som journalist og leder i Bergens Tidende og rådgiver for toppledelsen i TV 2. Det var under et utenlandsopphold hun bestemte seg for å satse på videreutdanning. Valget falt på NHH og en MBA i strategisk ledelse ved NHH Executive.

– Jeg tok permisjon fra jobben i TV 2, "ofret" meg og ble med min mann på jobboppdrag i New York. Det var da jeg bestemte meg for å oppdatere meg faglig og vurdere ny karrierevei. Jeg begynte på NHH, og like etter kom det nye jobbtilbudet som jeg takket ja til.

– Ny jobb, ny bransje og MBA på en gang?

Røiseland trekker på smilebåndet og ler:

– Joda, det ble litt av en pakke, og jeg kunne nok vært en noe flittigere student. Men studiet på NHH ble en døråpner til å forstå en ny bransje og skape innhold i den nye jobben min.

Nyttig fra dag én

Gjennom studiet måtte Røiseland blant annet kartlegge virksomheten hun var en del av.

– Dermed ble jeg ganske strukturert i måten jeg fant frem i den nye organisasjonen. Jeg fant  blant annet ut hvor vi lå i terrenget i forhold til andre bransjeorganisasjoner, i arbeidslivet og i politikken

– Disse organisasjonskartene er utrolig kompliserte. Gjennom studiet lærte jeg både å rydde og å lage strukturer som er nyttige for hvordan vi skal jobbe best strategisk , forklarer Røiseland.

– Dere opplever mange endringer?

– Ja, absolutt. Digitaliseringen er her for fullt, med det endres aktørbildet. Å få en verktøykasse som gjør at jeg forstår disse endringene, og hva disse endringene betyr, er utrolig viktig for å kunne ta riktige beslutninger som styrker kjernen vår.

– Fikk du et utvidet nettverket ditt gjennom studiet?

– Ja, det fikk jeg. Det artige med medstudentene, er at vi opplever de samme problemstillingene, uansett bransje. Endring, omstilling og ikke minst digitalisering er en gjenganger for alle i dag.

Mange utfordringer

Etter frislippet av arbeidsinnvandring fra hele EØS-området, har byggebransjen vært under sterk press både konkurransemessig og i faglige spørsmål, noe som krever mange typer innsikt fra lederen av Rørentreprenørene.

– Ble det et stort sprang fra medier til rør?

– Både ja og nei. På tampen av TV 2-karrieren jobbet jeg med informasjon, rammebetingelser og det politiske rundt å være en almenkringkaster, sier Røiseland og slår fast:

– Det er jo noe av de samme problemstillingene jeg jobber med nå, bare i en annen bransje.

– Hva er den største forskjellen?

– Bransjen jeg er en del av nå, er et opptatt av å løse konkrete problemer, og så gå videre. I mediebransjen er det mer drama. Begge bransjene har sin sjarm.

Livslang læring

Røiseland stortrives i sin nye jobb, som hun har gjort i tidligere jobber.

– Jeg liker å være i bevegelse, lære noe nytt og gjøre gamle ting på nye måter.

– Vil du anbefale en MBA i strategisk ledelse til andre ledere?

– Jeg tror at livslang læring er en nødvendighet skal du være relevant i arbeidslivet og beholde arbeidsgleden. Det er bare å gjøre det. Bruk studiet til å utvikle deg selv, sier hun og avslutter:

– MBA-en kan jeg bruke til mer enn bare jobben jeg har nå. Dette er en verktøykasse som har gyldighet på tvers av de fleste bransjer. Det går fort å bli utmeldt, hvis ikke du holder deg oppdatert.

Les mer om MBA i strategisk ledelse