– Burde vært obligatorisk

Atle Sivertsen, NCE Finance Innovation. Foto: Ove Sjøstrøm
– Design Thinking-studiet burde vært obligatorisk for mange bedriftsledere og styremedlemmer, sier Atle Sivertsen, daglig leder for NCE Finance Innovation i Bergen.
Av Ove Sjøstrøm (Tekst og foto)

6. april 2020 12:53

– Burde vært obligatorisk

Atle Sivertsen i NCE Finance Innovation brenner for innovasjon og omstilling. Dessverre mangler mange bedrifter og styrer kompetanse innen «design thinking».

– Dette er huben vår, sier Atle Sivertsen og viser vei inn NCE Finance Innovation sine luftige lokaler i ellevte etasje i tårn to i Media City Bergen.

– Her har vi god utsikt over fremtiden og et godt arbeidsmiljø for våre gründere, investorer og medlemsbedrifter. Dette er et koblingspunkt. Kontorlandskapet er designet for at vi skal møte hverandre.

Tok utdanning i steinalderen

Sivertsen ble ansatt som daglig leder for NCE Finance Innovation i 2018. Klyngen har fem ansatte og 75 medlemsbedrifter, en dobling av medlemmer på ett år. I tillegg har mange investorer fast plass i klyngen.

– Hva er du mest fornøyd med så langt?

–  For det første er jeg veldig fornøyd med at vi har klart å samle et innovativt økosystem i én og samme etasje. For det andre er det tilfredsstillende å vite at vi har bidratt til noen av suksesshistoriene her, sier Sivertsen.

Han ble utdannet siviløkonom på NHH for over 20 år siden. Ifølge ham selv kunne det like godt vært i steinalderen.

– Jeg vokste faktisk opp og tok utdanning før internett kom, sier Sivertsen og ler:

– Risikoen for at du ikke hadde mye kundesentrisk innovasjon i fagkretsen din er ganske stor hvis du gikk på NHH da jeg gikk der.

Med blikk for brukervennlighet

Det handler om gode brukeropplevelser og innovative løsninger folk vil ha. Derfor valgte Anita Reime Design Thinking fra NHH Executive, HVL og UiB som videreutdanning.

Det handler om innovasjon

For Sivertsen er det viktig å sørge for videreutdanning når verden endres.

– Jeg har et prinsipp om at jeg skal til jevnlig oppgradering. Det er helt nødvendig hvis du jobber i et næringsliv som forandrer seg, sier Sivertsen, som også stiller krav til dem som skal jobber for ham:

– Jeg ansetter folk som synes det er interessant å lære nye ting. Jeg er mer opptatt av det, enn hva de kunne for to år siden.  

– Hvorfor valgte du Design Thinking fra NHH Executive, HVL og UiB?

– Fordi «design thinking» er evnen til å sette seg inn i kundens hverdag og indre ønsker og behov. Basert på den innsikten designer vi et produkt eller en tjeneste som skaper verdi for kunden.

Spennende nytt nettverk

Design Thinking-studiet ga ham nytt nettverk og en og annen aha-opplevelse:

– Du treffer mennesker med en helt annen bakgrunn enn deg selv. Jeg jobbet blant annet tett med en psykolog under oppgaveløsningen vår. Vi hadde også finansfolk i gruppen, men den jeg lærte desidert mest av, var psykologen. Det var han som kom med de mest verdifulle forslagene på innovasjon fordi han kjente til hvordan mennesker motiveres og gjør valg, sier Sivertsen og slår fast:

– Akkurat den opplevelsen ga meg en aha-opplevelse. Nå dyrker jeg ulikhet i fag og bakgrunn. Det gir større sjanse for innovasjon enn hvis du bare omgir deg med folk som er lik deg selv.

– Hvor relevant er studiet for jobben du gjør nå?

– Veldig relevant. Vi jobber utelukkende med å skape fremtiden gjennom innovasjon. Og flere og flere organisasjoner innser at de må drive med innovasjon hvis de skal ha relevante forretningsmodeller også om to-tre år.

Det er kanskje ikke overraskende, men forskning viser at bedrifter som fokuserer på innovasjon, er mer innovative.

Atle Sivertsen, daglig leder for NCE Finance Innovation i Bergen

– Burde vært obligatorisk

Evnen til innovasjon og omstilling er noe Sivertsen virkelig  brenner for. Han trekker frem en av sine hjertesaker: Mer innovativ kompetanse må inn i styre og stell i bedriftene.

– Vårt eget styre bruker mye tid på innovasjon. Det er kanskje ikke overraskende, men forskning viser at bedrifter som fokuserer på innovasjon, er mer innovative. Noen er ikke villig til å ta den risikoen som det er å satse på innovasjon. Men min påstand er at det er mer risikabelt ikke å satse på fremtiden, sier Sivertsen og slår fast:

– Kjennetegnet på innovative organisasjoner er at de har innovasjonskompetanse i ledergruppen. Hvis administrerende direktør er innovativ, så gir det resultater. Og det gjelder ikke bare Tesla, men også mindre selskaper. Alle virksomheter bør ha denne kompetansen.

– Er det slik i dag?

– Nei, dessverre er det lite snakk om innovasjon i mange ledergrupper. Det går mest i rapportering og revisjon. Det samme gjelder mange styrer. De snakker ikke om nye muligheter i en verden som endrer seg, sier han og avslutter:

– Det jo også derfor Design Thinking burde vært obligatorisk for mange bedriftsledere og styremedlemmer.

Les mer om Design Thinking