Historieforteller med MBA

Lars Marøy. Foto: Ove Sjøstrøm
INVOLVERER: – Sammen med våre entusiastiske og faste ansatte har vi fått til en mer fremtidsrettet måte å tenke på. Jeg tror på å involvere de ansatte, og jeg har en tillitsbasert lederstil, sier Lars Leegaard Marøy, administrerende direktør hos VilVite. Foto: Ove Sjøstrøm
Av Ove Sjøstrøm (tekst og foto)

8. juli 2019 13:44

Historieforteller med MBA

VilVite fornyer seg for å engasjere fremtidens publikum.

– Vi kan gå inn og se på utstillingen, sier en blid og snart ferieklar administrerende direktør Lars Leegaard Marøy (41) hos VilVite.

Marøy peker og forklarer mens han går gjennom det store opplevelsessenteret på Møhlenpris i Bergen. Han begynte i stillingen i august i fjor, og overtok et vitensenter med 12 års suksesshistorie bak seg. VilVite omsatte for rundt 46 millioner kroner i 2018 og har i snitt 120 000 besøkende i året.

– Mine forgjengere har gjort en utmerket jobb. Min oppgave er å ruste VilVite for fremtiden, sier han og legger til:

– Brukerne våre har meldt tilbake at de ønsker fornyelse.

– Hva vil de ha?

FORNYAR: I dag går ting så fort at vi plutselig blir utdaterte. Vi må ruste VilVite for fremtiden, sier Lars Leegaard Marøy, administrerende direktør hos VilVite. Foto: Ove Sjøstrøm
Fornyer: I dag går ting så fort at vi plutselig blir utdaterte. Vi må ruste VilVite for fremtiden, sier Lars Leegaard Marøy, administrerende direktør hos VilVite. Foto: Ove Sjøstrøm

– Mer aktualitet, rett og slett. De vil kjenne seg igjen i produktet vi leverer. De fleste er fornøyde med oss slik det er i dag, men vi kan ikke vente. I dag går ting så fort at vi plutselig blir utdaterte.

Nye samarbeidspartnere

Marøy kom fra jobben som leder for mediefondet Zefyr til VilVite. Zefyr finansierer filmproduksjon og spillutvikling. Marøy har brukt tiden godt det knappe året han har vært leder hos VilVite.

– Vi driver med historiefortelling. Derfor har vi knyttet til oss nye samarbeidspartnere for å fortelle nye historier, blant annet selskaper fra medieklyngen i Bergen, sier han og demonstrerer «Månehopperen» like ved inngangspartiet til opplevelseshallen, laget av spillselskapet Turbo Tape Games.

Installasjonen markerer at det har gått 50 år siden månelandingen.

– Vi bruker utvidet virkelighet (AR) og spillteknologi for å engasjere og skape opplevelse for de besøkende. Her kan man hoppe rundt på månen i en romdrakt ved hjelp av et kamera, en projektor og programvare drevet av kunstig intelligens, sier han og varsler en kontinuerlig fornyelse av det publikum tilbys:

– Vi skal redesigne utstillingen og fornye innholdet i årene fremover. Dette må være en kontinuerlig prosess.

VilVite åpnet samme året som den første iPhonen ble lansert, i 2007.

­– Folk begynte for alvor å ta bilder med telefonen etter at Apple-gründer Steve Jobs hadde lansert iPhonen. Hadde vi sett det komme, hadde denne utstillingen sett helt annerledes ut. Bare å gjøre utstillingen selfievennlig, er et viktig grep å ta.

Vil nå flere aldersgrupper

Marøy har utdanning innen film og står bak en rekke dokumentarer. Gjennom Zefyr var han også co-produsent på over hundre filmer, tv-serier og dataspill, blant annet fantasykomedien Trolljegeren fra 2010.

– Jeg husker da selveste trolljeger Otto Jespersen overvar premieren i Bergen. Jeg satt sammen med ham på bakerste rad, og vi skjønte at vi hadde laget en potensiell blockbuster da vi salen fylt opp av folk med capsen bak frem, sier Marøy, som minnes premieren med skrekkblandet fryd:

– Ungdommen var på plass. De er veldig kritiske og mister fort interessen, men denne gangen var de helt elektriske. Vi hadde lykkes med å engasjere det yngre publikummet. Det er også her vi vil utfordre oss på VilVite fremover.

– Hvordan?

– Vi har et godt grep på barn og unge. Mine to yngste barn på 5 og 12 år synes det er utrolig gøy å være her. Men det er sistemann, 15-åringen og vennene hans, vi må få inn døren i større grad. De er midt i målgruppen vår når vi skal fremme interessen for teknologi- og realfag, sier en engasjert Marøy.

MBA fra NHH Executive

Da Marøy ledet mediefondet Zefyr, merket han fort at han trengte mer faglig påfyll, ikke på filmbiten, men i økonomi.

– Jeg har alltid hatt tallforståelse, men ble litt «lett» i møte med revisorer og investorer. Som sjef, må du forstå økonomi. Etter hvert ble det til at jeg tok en MBA på NHH Executive innen økonomi og ledelse, sier han og fortsetter:

– Det beste med NHH Executive var å få ulike perspektiver og gode diskusjoner fra medstudenter med ulik bakgrunn og fra ulike bransjer. Jeg oppdaget fort at vi alle hadde like utfordringer selv om selskapene var forskjellige, sier han.

To av VilVites mellomledere har også vært innom NHH Executive og Design Thinking. Studiet tar for seg samspillet mellom design, teknologi og organisasjon.

– Det er en måte å tenke på som setter kundene i fokus. Uten etterutdanning og fornying av oss selv, både organisasjonen og utstillingen, sakker vi akterut, sier Marøy.

Involvering og tillit

Marøy oppdaget fort at VilVite-vertene, ofte unge realfag- og teknologistudenter, hadde en spesiell framskutt posisjon som ikke ble utnyttet godt nok.

– Guidene møter gjestene våre, og vet hva som etterspørres, og hvilke behov vi ikke dekker. I dag tar vi dem med i workshops og lytter til dem, sier han og legger til:

– Sammen med vår entusiastiske faste stab har vi fått til en mer fremtidsrettet måte å tenke på. Jeg tror på å involvere de ansatte, og jeg har en tillitsbasert lederstil.

– Har du tatt vare på pensumbøkene fra NHH Executive?

– Ja, det har jeg faktisk. Nylig leste jeg om endringsledelse på ny. NHH har betydd mye for at jeg er der jeg er i dag. Stoffet modnes hele tiden, og jeg kan trekke veksler på kunnskapen fra NHH uansett hvor jeg enn befinner meg karrieremessig.

Les mer om NHH Executives MBA-tilbud