Google og Amazon tar en ny posisjon i varehandelen!

28 July 2014 15:42

(updated: 18 December 2016 15:44)

Google og Amazon tar en ny posisjon i varehandelen!

Noe av det kjedelige med å handle er at det tar tid. Ofte må man gå eller kjøre fra butikk til butikk fordi det man skal ha finnes i ulike forretninger. Køer og jakten på en parkeringsplass kan drepe enhver lyst til å handle. GOOGLE og Amazon har sett en nisje her ved at de har gått ut med et stort utvalg av produkter i en rekke kategorier med sine nettløsninger.

Dette er en av grunnene til at store shoppingsentere ala City Syd i Trondheim, Lagunen utenfor Bergen, eller Sandvika Storsenter utenfor Oslo vokser frem og har stor suksess: god parkering og alt på ett sted!

Men både spesialforretninger og handlesentra har fått hard konkurranse fra nettbutikker som tilbyr effektive og ofte billigere handleløsninger til kunder som kan vente noen dager, ikke er så opptatt av rådgiving, personlig service, eller det sosiale ved å handle. Men de fleste av disse nettbutikkene tilbyr bare bredde og dybde innen en definerte produktkategori. For eksempel tilbyr Zappo.com bare sko og Oslosportslager.no bare sportsutstyr.

GOOGLE og Amazon har sett en nisje her ved at de har gått ut med et stort utvalg av produkter i en rekke kategorier med sine nettløsninger. I tillegg tilbyr de nå  gjennom GOOGLE Shopping Express og AmazonFresh samme-dag-levering av en rekke produkter fra en rekke leverandører – riktig nok i utvalgte byer.  På denne måten tar de over jobben med å plukke varene,  hente dem hos ulike leverandører og transportere varene hjem til meg  – til svært konkurransedyktige priser. Med andre ord kan man bestille tørkepapir og en ukulele i samme ordre og få dem levert samtidig – uten å forlate hjemmet – samme dag, om man bor i det rette området (forleløpig San Fransisco Bay-området inkl Los Angeles og Manhatten)! Fantastisk!!

For nye medlemmer tilbyr Google Shopping Express seks måneder gratis levering pluss en rabatt på USD 10 på første ordre.  AmazonFresh tilbyr en 30 dagers gratis prøveperiode hvor etter man må betale USD 299 pr måned som riktignok gir alle fordeler som Amazon Prime-kunde. På ordrer over USD 35 er alle samme-dag-leveringene gratis.

I følge lederen av Google Shopping Express, Tom Fallows, er målsetningen at deres løsning skal være så rimelig at den er oppnåelig for så mange mennesker som mulig. ”Vi prøver å demokratisere verden av samme-dag-leveringer” sier han i et intervju med Re/code.   At GOOGLE har invester USD 500M i dette, viser at de har satt kraft bak målet.

Etter dette vil jeg si at redningen for de etablerte butikkene, i tillegg til å ha en egen nettbutikk, er å inngå partnerskap med enten GOOGLE eller Amazon for levering av varer gjennom deres løsninger. Når jeg sier dette er det med bakgrunn i hva som skjedde med mindre antikvariater da Sotheby.com ble lansert.

For de mindre antikvariatene ble det lønnsomt å tilby sine produkter for salg via Sothebys hjemmeside på grunn av det sterke merkenavnet, de avanserte web-løsningene og ikke minst eksponeringen mot et mye større publikum. Den lavere margine ble kompensert med økt omsetning. For Sotheby ble løsningen redningen for å bedre sin egen (u)lønnsomhet siden de slapp å forestå alle manuelle operasjoner i fbm med varelager og logistikk.

Hva er moralen? 

”If you can’t beat them. Join them!!” er et gammelt uttrykk som nå kommer til sin fulle rett innen  varehandelen – spesielt for de mindre og spesialiserte butikkene. For selskaper ala Komplett.no er redningen å spesialisere seg enten i produkter og tjenester eller i kundesegmenter med unike behov, gjerne supplert med egne butikker i de store norske byene for å gi “den Komplette opplevelse”!