På vei til e-tailing

10 May 2013 12:28

(updated: 21 December 2016 12:30)

På vei til e-tailing

I dag skjer det et paradigmeskifte, en disruptiv utvikling, innen varehandelen. Det stadig flere opplever er at kundene får “gratis utdanning i butikken”, men kjøper det samme billigere på Nettet. Dette truer de gamle butikkonseptenes eksistens som er betinget av høye besøkstall og kjøp hvor rådgivningen lå i prisen. Innen bokhandel har Amazon.com vært en pådriver i denne utviklingen.

For små økonomier som Norge er det da lett at en eller to aktører fanger markedet – for eksempel Norges Gruppe og Reitan innen dagligvaresektoren. De andre, for eksempel ICA og RIMI, sliter. Hvordan skal butikkjeder som for eksempel bokhandlere, sportshandlere, eller byggevarebutikker møte Netthandelen: hvilken rolle har butikken i fremtiden??

Så langt utgjør e-tailing bare en liten andel av den totale handelen (ca 6 prosent). Problemet er at den er sterkt stigende. Men er den lønnsom?? Ja for noen. Men med økt prispress, høyere kostander, lav skalerbarhet, og lav betalingsvillighet for de økte fordelene med Netthandel, er bildet truende for de aller fleste butikkene. Men dessverre kan ikke butikker velge bort Internett handel. Da vil kundene velge bort butikken. På kort sikt må derfor butikker leve med lavere lønnsomhet – noe som vil presse dem til å bli mer produktive eller gå konkurs.

Jeg har tro på en disruptiv utvikling i forma av en tipping point effekt – noe som vil gjøre varehandel på Nettet lønnsomt.  Nespresso fra Nestle er et eksempel på en løsning som spiller på alle registre av butikk og Netthandel. Nespresso selger ulike kaffesmakskapsler til sine egne kaffemaskiner. Lenge gikk dette dårlig. Det var først da de tenkte utenfor boksen og gikk mot det øvre segmentet av husholdningsmarkedet med on-line bestillingsordning av kapslene, etablerte Nespresso klubb, tett oppfølging av kundene, og Nespresso butikk i utvalgte byer, at det tok av.

Kundene ønsker det beste av begge verdener og ikke uventet har vi sett en rekke rene Netthandels butikker (for eksempel Dell Computers, og brilleinnfatningselskapet Warby Parker) har etablert fysiske butikker på utvalgte steder. Butikker som ikke innoverer og tilpasser seg e-tailing vil bli de neste store taperne. Det kan virke som om dødskrampen har kommet til de mest ineffektive – de som søker beskyttelse av det offentlige – allerede.