Innovasjon: David mot Goliat

21 May 2013 12:24

(updated: 21 December 2016 12:26)

Innovasjon: David mot Goliat

Brillebransjen – synshjelpemidler og solbriller – er en optimistisk og attraktiv bransje – spesielt med sommer og sol for døren! Det svært få vet er at ett firma — Luxottica – dominerer bransjen. I 2012 besto det Milan-baserte selskapet av mer enn 7,000 butikker, inkludert LensCrafters, Pearle Vision og Sunglass Hut. De eier også merkenavnene Ray-Ban, Oakley og Oliver Peoples. Ikke nok med det: de produserer på lisens designer merker som Versace, Prada, Burberry, DKNY, Chanel og Ralph Lauren. De er med andre ord bransjens Goliat. Mange vil hevde at bransjen er moden for innovasjon. Men er det rom for en David?

Det Amerikanske firmaet Warby Parker, skjønte at de måtte gjøre ting annerledes uten å vekke for mye interesse fra Luxottica om de skulle lykkes med å etablere seg i brillemarkedet. Derfor etablerte de Netthandel fremfor tradisjonell butikkdistribusjon av briller, priset dem til USD95 pr par (ikke som gjennomsnitt et USD263pr par) og utviklet en unik design på innfatningene: retro cool.

I tillegg til en lav pris og effektiv distribusjonsmodell, har Warby Parker satset på kundeservice på en annerledes måte. Kjøp av briller blir fort en motesak hvor brillene på en best mulig måte skal fremheve personligheten til den som bærer dem. Hos Warby Parker kan man prøve brillene i periode for å se om de virkelig fungerte før man kjøpte dem. I tillegg kan du laste opp et bilde av deg selv og “prøve briller” online. Dersom du finner en fasong som du liker, kan du bestille fem ulike varianter av den og få dem sendt hjem på prøve i fem dager – gratis. Du kan da prøve hva som passer best i ro og mak. Du kan få kommentarer fra Facebook venner og andre venner om hva de synes, etc.

Når du har bestemt deg, sender du brillene i retur (gratis), merker den formen du likte best sammen med din brilleglass-styrke. Noen dager etter blir brillene levert på døren. Konseptet har vekket interesse. Ikke bare blant kunder, men også blant investorer. Så langt har det tre år gamle selskapet mottatt USD46 millioner fra investorer. Ikke verst!

Hva er moralen? Man kan fint innovere når man har en Goliat i rommet så lenge man er på et område som ikke er viktig for kjempen. For det andre må man tilby kundene det beste av to shoppingverdener: bekvemmelighet, opplevelse, og umiddelbar belønning. Om noen år vil vi smile av at fysiske butikker var den eneste måten å handle på. Fremtidens butikk er mer et utstillingslokale for kjøp av varer på Internett, dusjet med kundeservice.