Ledelse i praksis

STR457 Ledelse i praksis

Høst 2018

  • Innhold

    I alle organisasjoner har ledelse betydning for prestasjoner og suksess. I de senere årene har kravene til ledelse endret seg i takt med samfunnets behov for digitalisering, reformer og hyppige endringer. Ledelse - mobilisere medarbeidere mot verdibaserte mål - er i større grad en ferdighet som ikke bare er for toppledere, men som også gjelder for alle i et selskap. Formålet med kurset er å utvikle studentenes forståelse av seg selv og i samspill med andre og å utvikle ledelsesferdigheter. Gjennom å adressere og utnytte både teoretisk kunnskap, ferdighetstrening og rolleforståelse/identitet søker kurset å belyse ledelse som helhetlig fenomen, og på denne måten forberede studentene på utfordringer de kan møte i fremtiden.

    Studentene vil delta i øvelser, simuleringer, forelesninger, klasse debatter og trening i ulike situasjoner. Et sentralt virkemiddel er arbeid med praktiske gruppeprosesser og øvelser med vekt på dialog og direkte tilbakemeldinger. Her får den enkelte kursdeltaker anledning til å vurdere kritisk hvordan egen lederatferd kan utvikles. Avslutningsvis vil studentene arbeide med en plan for hvordan de kan utvikle egne lederferdigheter

  • Læringsutbytte

    Studiet skal gi studentene bedre ledelsesferdigheter. Studentene skal etter kurset ha følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    • Studentene skal ha inngående kunnskaper og erfaring om ulike typer lederatferder og ledereffektivitet

    Ferdigheter

    • Studentene kan analysere hvordan gruppedynamikk, konflikter og kommunikasjon har betydning for samhandling, utvikling og måloppnåelse, og kunne anvende verktøy for å håndtere dette i praksis.
    • Studentene kan identifisere personlige handlingsmønstre og utøve ledelse.  

    Generell kompetanse

    • Studentene har innsikt i og bevissthet om egen lederatferd, og kunne anvende denne for å utvikle egen ledelsespraksis.
    • Studentene blir mer ærlig og komfortabel med seg selv (Økt selvinnsikt, samt trygghet og mot i lederrollen)

  • Undervisningsopplegg

    I undervisningen vil studentene få presentert et teoretisk rammeverk, deltar i øvelser og simuleringer, får tilbakemelding på egne ferdigheter, reflekterer over egen lederatferd og deltar i felles diskusjoner. Øvelsene vil bli gjennomført i utviklingsgrupper. Refleksjonsnotater fra øvelsene er sentralt. Øvelsene vil også bli brukt til å gi hverandre tilbakemelding på egne lederferdigheter. Det vil bli benyttet individuelle utviklings- og tilbakemeldingsverktøy i forbindelse med kurset.

  • Krav til kursgodkjenning

    Kravene til kursgodkjennelse er

    (1) deltakelse på første samling,

    (2) deltakelse på totalt minst 4 av 5 samlinger,

    (3) godkjent minst 4 av 6 erfaringsdokumenter pluss en konkluderende oppsummering, og

    (4) godkjent ferdighetsutviklingsrapport.

  • Vurderingsform

    Erfaringsdokument og ferdighetsutviklingsrapporten

  • Karakterskala

    Bestått / Ikke bestått

  • Litteratur

    Artikkelsamling

Oppsummering

Studiepoeng
2.5
Undervisningsspråk
Norsk
Semester

Høst. Tilbys to ganger høsten 2018.

Kursansvarlig

Alexander Madsen Sandvik, Institutt for strategi og ledelse