Kunstig intelligens og robot-teknologi åpner for nye muligheter i utviklingen av bedrifter i fremtiden. Kunstig intelligens er innebygd i søkemotorene til Google, gjør automatiske analyser av numeriske og tekstlige data, sørger for optimal kundebehandling, gjenkjenner personer og andre objekter på bilder, spiller sjakk på et nivå som ingen menneske noen gang har klart og handler på børsen. Stor beregningskapasitet kombinert med komplekse nevrale nettverks-modeller, sannsynlighetsteori, logikk-formalismer og andre teoretiske modeller gjør det mulig å få datamaskiner til å løse en type problemer som tidligere har vært vurdert å være på et nivå som bare mennesker kunne klare.
I kurset vil følgende perspektiv på kunstig intelligens bli undervist:
- Søke-perspektivet
- Logikk-perspektivet
- Sannsynlighets-perspektivet
- Konneksjonisme-perspektivet
- Maskinlærings-perspektivet
- Persepsjons-perspektivet
- Spill-perspektivet
Vi vil også ha forelesninger/workshops som omhandler forskning omkring bruk av kunstig intelligens og robotisering i forretningsutvikling, visjoner for fremtidens bruk av intelligent teknologi, og samfunnsmessige problemer knyttet til slik teknologi
I øvelsesopplegget vil studenten få tilgang til programvare som gjør det mulig å bruke kunstig intelligens til å automatisere og forenkle virksomhetsprosesser. Deltakerne skal øve på bruken av slik programvare ved å utvikle løsninger for ekte prosesser, identifisere potensiale for automatisering ved hjelp av kunstig intelligens og utvikle løsninger som utfører slik automatisering. På bakgrunn av forelesninger og øvelser skal studentene i grupper arbeide med en prosjektoppgave som innebærer bruk av kunstig intelligens, og som skal innleveres som en hjemmeeksamen. Det blir gitt veiledning til dette arbeidet.
Emner
- Kunstig intelligens
- Kunstig intelligens i forretningsutvikling
- Intelligent teknologi i fremtidens bedrifter og arbeidsplasser
- Programvare for utvikling av software-roboter
- Konfigurering av software-roboter
- Skyløsninger (Microsoft Azure)