Konkurransestrategi (utgått, erstatta av ECN433)

BUS441 Konkurransestrategi (utgått, erstatta av ECN433)

Høst 2020

  • Innhold

    Konkurransestrategi omhandler bedrifters strategiske valg (som pris, kapasitet, lokalisering, kvalitet, etc.) i markeder med (imperfekt) konkurranse. De fleste markeder karakteriseres ikke ved perfekt konkurranse eller monopol, men har et begrenset antall aktører som konkurrerer. Bedrifter vil dermed foreta sine valg under en forventning om hvordan konkurrenter vil respondere.

    Studentene skal ved å ta kurset lære ulike modellverktøy som kan benyttes til å analysere konkurranseforhold i et marked, og gjennom dette kunne predikere hva som vil være en bedrifts optimale strategiske valg i ulike situasjoner. De vil også møte enkle empiriske case som illustrerer konkurranseadferd. Hva driver konkurransen i luften?Hvorfor opererer sportskjeden XXL med prisgarantier? Hvordan virker de såkalte lojalitetsprogrammene til dagligvarekjedene? Er Æ en fordel for kundene?

    Konkurransestrategi vektlegger markedsspesifikk analyse siden hvert enkelt marked har særtrekk som gir opphav til ulike konkurranseforhold. Studentene vil derfor få innsikt i en rekke ulike markeder slik som markedet for elektrisk kraft, telefoni, dagligvarer, bensin, luftfart, legemidler, helsetjenester, etc. Dette skal gi studenten forståelse for hvordan bedrifters strategiske valg kan variere med ulike markedsforhold. Studenten skal etter å ha tatt kurset kunne utføre en konkurranseanalyse, hvor man tar hensyn til særtrekk og konkurranseforhold i det aktuelle markedet.

  • Læringsutbytte

    Kunnskap

    Deltakerne skal ved kursets avslutning

    • ha grunnleggende kunnskap om hvilken rolle konkurranse og markedsforhold spiller for økonomisk styring av bedrifter
    • ha oversikt over ulike teorier og modeller for konkurranse og strategisk interaksjon mellom bedrifter
    • ha kunnskap om ulike strategier bedrifter velger for å redusere konkurransepresset
    • ha kunnskap hvorfor bedrifter eksempelvis foretar strategiske overinvesteringer i dag for å påvirke konkurrenters prising i fremtiden

    Ferdigheter

    Deltakerne skal ved kursets avslutning

    • kunne analysere hvordan bedrifter opptrer strategisk for å oppnå konkurransefordeler
    • kunne analysere konsekvenser av fusjoner og oppkjøp
    • kunne analysere markeds- og konkurranseforhold
    • kunne gi prediksjoner for hvordan markeder vil utvikle seg med hensyn til ulike konkurransemessige forhold
    • kunne benytte enkel spillteori til å utarbeide profitable konkurransestrategier
    • kunne tolke resultater fra enkle empiriske konkurransemodeller.

     

    Generell kompetanse

    Deltakerne skal ved kursets avslutning

    • ha oppnådd grunnleggende forståelse i hvordan man benytter enkle spillteoretiske modeller når man vurderer en bransjes konkurranseforhold
    • ha oppnådd grunnleggende kompetanse i hvordan man benytter et økonomisk rammeverk til å forstå industriers konkurransestrategier

  • Undervisningsopplegg

    Plenumsforelesninger, oppgaveseminarer, innleveringer basert på gruppearbeid.

  • Krav til forkunnskaper

    Kurset krever ingen spesielle forkunnskaper.

  • Overlapping med andre emner

    BUS441 blir erstatta av ECN433 fra og med høsten 2020.

  • Krav til kursgodkjenning

    To godkjente innleveringer.

  • Vurderingsform

    Individuell 4 timers skriftlig skoleeksamen.

  • Karakterskala

    Karakterskala A-F.

  • Dataverktøy

    Ingen spesielle.

  • Litteratur

    • Sørgard, Lars, 2003. Konkurransestrategi. Fagbokforlaget
    • Artikler.

Oppsummering

Studiepoeng
7.5
Undervisningsspråk
 Norsk.
Semester

Høst. Utgått. BUS441 endrar kode til ECN433 fra og med høsten 2020.

Merknad: Grunna koronasituasjonen må det ventes at deler av denne kursbeskrivinga blir endra før høsten. Særlig gjelder dette undervisningsform, obligatoriske arbeidskrav og vurderingsform.

Kursansvarlig

Professor Kurt R. Brekke, Institutt for Samfunnsøkonomi

Professor II Bjørn Hansen, Institutt for samfunnsøkonomi