Konkurranseanalyse

BUS441 Konkurranseanalyse

  • Innhold

    Innhold

     Konkurranseanalyse omhandler bedrifters strategiske valg (som pris, kapasitet, lokalisering, kvalitet, etc.) i markeder med (imperfekt) konkurranse. De fleste markeder karakteriseres ikke ved perfekt konkurranse eller monopol, men har et begrenset antall aktører som konkurrerer. Bedrifter vil dermed foreta sine valg under en forventning om hvordan konkurrenter vil respondere.

    Studentene skal ved å ta kurset lære ulike modellverktøy som kan benyttes til å analysere konkurranseforhold i et marked, og gjennom dette kunne predikere hva som vil være en bedrifts optimale strategiske valg i ulike situasjoner. Hvorfor opererer sportskjeden XXL med prisgarantier? Hvordan virker de såkalte lojalitetsprogrammene til dagligvarekjedene? Er Æ en fordel for kundene?

    Konkurranseanalyse vektlegger markedsspesifikk analyse siden hvert enkelt marked har særtrekk som gir opphav til ulike konkurranseforhold. Studentene vil derfor få innsikt i en rekke ulike markeder slik som markedet for elektrisk kraft, telefoni, dagligvarer, bensin, legemidler, helsetjenester, etc. Dette skal gi studenten forståelse for hvordan bedrifters strategiske valg kan variere med ulike markedsforhold. Studenten skal etter å ha tatt kurset kunne utføre en konkurranseanalyse, hvor man tar hensyn til særtrekk og konkurranseforhold i det aktuelle markedet.

  • Læringsutbytte

    Læringsutbytte

    Kunnskap

    Deltakerne skal ved kursets avslutning

    • ha grunnleggende innsikt i hvilken rolle konkurranse og markedsforhold spiller for økonomisk styring av bedrifter
    • ha oversikt over ulike teorier og modeller for konkurranse og strategisk interaksjon mellom bedrifter
    • forstå ulike strategier bedrifter velger for å redusere konkurransepresset
    • forstå hvorfor bedrifter eksempelvis foretar strategiske overinvesteringer i dag for å påvirke konkurrentens prising i fremtiden

    Ferdigheter

    Deltakerne skal ved kursets avslutning

    • kunne analysere hvordan bedrifter opptrer strategisk for å oppnå konkurransefordeler
    • kunne analysere konsekvenser av fusjoner og oppkjøp
    • kunne analysere markedsforhold og kunne gi prediksjoner for hvordan markedet vil utvikle seg med hensyn til ulike konkurransemessige forhold
    • kunne benytte spillteori til å utarbeide profitable konkurransestrategier

  • Undervisningsopplegg

    Undervisningsopplegg

    Plenumsforelesninger, oppgaveseminarer, innleveringer basert på gruppearbeid.

  • Krav til forkunnskaper

    Krav til forkunnskaper

    Ingen spesielle

  • Krav til kursgodkjenning

    Krav til kursgodkjenning

    To godkjente innleveringer. Bestått / ikke bestått

  • Vurderingsform

    Vurderingsform

    Individuell 4 timers skoleeksamen

  • Karakterskala

    Karakterskala

    Karakterskala A-F.

  • Dataverktøy

    Dataverktøy

    Ingen spesielle.

  • Undervisningssemester

    Undervisningssemester

    Høst

  • Litteratur

    Litteratur

    • Sørgard, Lars, 2003. Konkurransestrategi. Fagbokforlaget
      • Artikler.

Oppsummering

Studiepoeng
7.5
Undervisningsspråk
 Norsk
Semester
Høst

Kursansvarlig

 Hans Jarle Kind